Berta Sándor
Hódítanak a mobil zenei technológiák
A Mobil Music Workshop (MMW) nevű bécsi rendezvény keretében immár a jövő mobil technológiáit és a bennük rejlő lehetőségeket igyekeznek bemutatni a fejlesztők.
A mobil zene több mint a csengőhangok, a hordozható MP3-lejátszó és a letöltések együttese - vallják a megjelent a szakemberek és ezt szeretnék is bebizonyítani. Ötletekben nincs hiány, az azonban még kérdéses, hogy melyik elképzelés valósul majd meg, forradalmasítva a mobil zenei piacot és melyik merül a feledés homályába.
"Az a célunk, hogy megtaláljuk a mobil zene kreatív felhasználási lehetőségeit. Ilyen lehet, hogy valaki a városban sétálva, útközben remixel egy dalt, vagy létrehoz egy új számot vagy megosztja a kedvenc nótáját másokkal. Az internetezésre alkalmas és GPS-vevőkkel kiegészített mobiloknak köszönhetően már megvannak a technológiai lehetőségek, azonban ezeket az ipar még nem eléggé kihasználja ki. Célunk a Mobile Music Workshoppal az volt, hogy kreatív embereket, zenészeket és hackereket hozzunk össze, aki folyamatosan feszegetik a mobil zene technikai és szociális határait" - hangsúlyozta Frauke Behrendt, a Sussexi Egyetem kutatója.
Az Audioscape prezentációja
Az eseményt egyébként öt éve rendezik meg, minden esztendőben más európai vagy észak-amerikai helyszínen. Az érdekes programok egyike az Undersound, amely Arianna Bassoli, Johanna Brewer és Karin Martin nevéhez fűződik. A brit tudósok ambíciózus terve, hogy a londoni metrót egyetlen nagy fájlcserélő hálózattá alakítsák ki. A jövőben így a londoni Tube utasai a Bluetooth-technológia segítségével csereberélhetnének zeneszámokat a kiválasztott metróállomásokon vagy kereshetnének a saját gyűjteményeikben. A letölthető művek mindegyike helyi zenészek alkotása és mindegyik a Creative Commons licenc hatálya alá esik.
Amnon Dekel és Gilly Dekel, a jeruzsálemi Héber Egyetem munkatársai a Mobile Gesture Music Instrumentet (MoGMI) fejlesztették ki. A MoGMI lehetővé teszi, hogy a szenzoros mobiltelefonokból, például a Nokia N95-ből vagy a SonyEricsson W910i-ből, bárki valós időben hangokat csaljon ki. Így bármely felhasználó kedvet kaphat a mobil zeneszerzéshez. Ezzel a területtel foglalkozik a The Handydandy nevű csapat is, amely a valódi zeneszámokat próbálja meg átalakítani és mobil formában elérhetővé tenni.
"Mi kizárólag a Bluetoothot és a billentyűket használjuk, de nem a jól megszokott és elterjedt, hanem fordított, kicsavart formában. Fogunk egy nótát és átrakjuk egy olyan környezetbe, ahová nem illik be. Így jön létre a Bluetooth Rock and Roll, ami egyszerre vad és digitális" - nyilatkozta Nicolaj Kirisits, a The Handydandy egyik vezetője, aki egyben az MMW szervezője is. Mike Wozniewski, a kanadai McGill Egyetem kutatója az Audioscape projekt keretében azt vizsgálja, hogy miként lehetséges a zene interakciója egy meghatározott térben. A szakember ehhez GPS-vevővel ellátott mobil készülékeket használ és azt akarja bizonyítani, hogy adott esetben maga a minket körülvevő közvetlen tér is zenei interfésszé válhat.
Szintén a GPS-technológián és a hordozható számítógépeken alapul a Craving program, amelynél a fejhallgatót viselő felhasználók egy meghatározott területen mozognak és a Crave című színházi darab zenéjének, illetve szövegének mindig a pillanatnyi helyzetükhöz hozzárendelt részletét hallgathatják meg és olvashatják el.
A mobil zene több mint a csengőhangok, a hordozható MP3-lejátszó és a letöltések együttese - vallják a megjelent a szakemberek és ezt szeretnék is bebizonyítani. Ötletekben nincs hiány, az azonban még kérdéses, hogy melyik elképzelés valósul majd meg, forradalmasítva a mobil zenei piacot és melyik merül a feledés homályába.
"Az a célunk, hogy megtaláljuk a mobil zene kreatív felhasználási lehetőségeit. Ilyen lehet, hogy valaki a városban sétálva, útközben remixel egy dalt, vagy létrehoz egy új számot vagy megosztja a kedvenc nótáját másokkal. Az internetezésre alkalmas és GPS-vevőkkel kiegészített mobiloknak köszönhetően már megvannak a technológiai lehetőségek, azonban ezeket az ipar még nem eléggé kihasználja ki. Célunk a Mobile Music Workshoppal az volt, hogy kreatív embereket, zenészeket és hackereket hozzunk össze, aki folyamatosan feszegetik a mobil zene technikai és szociális határait" - hangsúlyozta Frauke Behrendt, a Sussexi Egyetem kutatója.
Az Audioscape prezentációja
Az eseményt egyébként öt éve rendezik meg, minden esztendőben más európai vagy észak-amerikai helyszínen. Az érdekes programok egyike az Undersound, amely Arianna Bassoli, Johanna Brewer és Karin Martin nevéhez fűződik. A brit tudósok ambíciózus terve, hogy a londoni metrót egyetlen nagy fájlcserélő hálózattá alakítsák ki. A jövőben így a londoni Tube utasai a Bluetooth-technológia segítségével csereberélhetnének zeneszámokat a kiválasztott metróállomásokon vagy kereshetnének a saját gyűjteményeikben. A letölthető művek mindegyike helyi zenészek alkotása és mindegyik a Creative Commons licenc hatálya alá esik.
Amnon Dekel és Gilly Dekel, a jeruzsálemi Héber Egyetem munkatársai a Mobile Gesture Music Instrumentet (MoGMI) fejlesztették ki. A MoGMI lehetővé teszi, hogy a szenzoros mobiltelefonokból, például a Nokia N95-ből vagy a SonyEricsson W910i-ből, bárki valós időben hangokat csaljon ki. Így bármely felhasználó kedvet kaphat a mobil zeneszerzéshez. Ezzel a területtel foglalkozik a The Handydandy nevű csapat is, amely a valódi zeneszámokat próbálja meg átalakítani és mobil formában elérhetővé tenni.
"Mi kizárólag a Bluetoothot és a billentyűket használjuk, de nem a jól megszokott és elterjedt, hanem fordított, kicsavart formában. Fogunk egy nótát és átrakjuk egy olyan környezetbe, ahová nem illik be. Így jön létre a Bluetooth Rock and Roll, ami egyszerre vad és digitális" - nyilatkozta Nicolaj Kirisits, a The Handydandy egyik vezetője, aki egyben az MMW szervezője is. Mike Wozniewski, a kanadai McGill Egyetem kutatója az Audioscape projekt keretében azt vizsgálja, hogy miként lehetséges a zene interakciója egy meghatározott térben. A szakember ehhez GPS-vevővel ellátott mobil készülékeket használ és azt akarja bizonyítani, hogy adott esetben maga a minket körülvevő közvetlen tér is zenei interfésszé válhat.
Szintén a GPS-technológián és a hordozható számítógépeken alapul a Craving program, amelynél a fejhallgatót viselő felhasználók egy meghatározott területen mozognak és a Crave című színházi darab zenéjének, illetve szövegének mindig a pillanatnyi helyzetükhöz hozzárendelt részletét hallgathatják meg és olvashatják el.