MTI
Bloggerek tiltakozása egy párizsi meleg reklám ellen
Ultrakonzervatív katolikusok internetes tiltakozásának áradatát indította el egy, a párizsi metrókban elhelyezett reklámplakát, amelyen két férfi látható, amint összeölelkezve alszanak egy hatalmas matracon.
A fotót az ágyakat a világhálón keresztül árusító Matelsom cég választotta reklámkampányához, amelynek jelmondata: és önök hogyan alszanak? A homoszexualitás eme nyílt bemutatása nem tetszett a magukat "újreakciósoknak" nevező mozgalmaknak, amelyek pillanatok alatt több száz felháborodott emaillel árasztották el a Matelsomot. A tiltakozók elítélték "a homoszexuális viselkedés banalizálását a metróban, ott, ahol családok és gyermekek járnak nap, mint nap". Felhívják a figyelmet arra is, hogy "egy olyan cégnek, amely ad az imázsára, nem lenne szabad azonosulnia a szodómiával".
Emery Jacquillat cégtulajdonosnak azonban esze ágában sincsen a reklámot kivonni a forgalomból. Számára a fotó nagyon "visszafogott", ezzel szemben a tiltakozó bloggerek "retrográd" nézeteket képviselnek, és nem látják, hogy az egész kampány "Franciaország imázsára épül". A reklámhadjáratnak ugyanis több plakátfotója is készült: egyiken egy anya alszik gyermekével, egy másikon egy heteroszexuális pár, de megjelenítenek egy idős, egyedül alvó nőt is. Jacquillat arra is felhívta a figyelmet, hogy a melegek a piac "jelentős szeletét" képviselik. "Korunk imázsáról van szó. A homoszexuálisok részei a társadalmunknak. Nem kell úgy tenni, mintha nem így lenne" - mondta a Matelsom főnöke.
Persze a tulajdonos nem tud mindenkit meggyőzni. Egy 22 éves, Thibaud nevű "neoreakciós", aki elindította a vitát a konzervatív bloggerek között, botrányt kiáltott: hangsúlyozta, hogy a franciáknak csupán 5 százaléka vallja, hogy élete során voltak homoszexuális tapasztalatai. Ez pedig szerinte nem elegendő e reklám igazolásához. E csoportoknak már önálló hálózata van az interneten. Florent Le Bot, a Libération című baloldali francia lap szakértője szerint nincsenek sokan, ám a világháló lehetőségeinek köszönhetően elég jelentős a visszhangjuk. Eszközük új, eszméik azonban régiek. "Ellenzik a modernizációt, azt tartják, hogy 'régen' jobb volt, és hogy a társadalom aranykora a nagy francia forradalmat megelőző időszak volt" - mondja Le Bot.
Nem ez az első eset, hogy egy meleg hirdetés botrányt okoz a párizsi metróban. 2005-ben például sokat beszéltek a Rainbow Attitude-ról, egy meleg szalonról, amely reklámplakátjain két férfi szenvedélyes csókját mutatta be. A Metrobus, amely a párizsi metrócég, a RATP reklámjaiért felelős, nem volt hajlandó kitenni a plakátokat a francia főváros metróiban és autóbuszain.
A fotót az ágyakat a világhálón keresztül árusító Matelsom cég választotta reklámkampányához, amelynek jelmondata: és önök hogyan alszanak? A homoszexualitás eme nyílt bemutatása nem tetszett a magukat "újreakciósoknak" nevező mozgalmaknak, amelyek pillanatok alatt több száz felháborodott emaillel árasztották el a Matelsomot. A tiltakozók elítélték "a homoszexuális viselkedés banalizálását a metróban, ott, ahol családok és gyermekek járnak nap, mint nap". Felhívják a figyelmet arra is, hogy "egy olyan cégnek, amely ad az imázsára, nem lenne szabad azonosulnia a szodómiával".
Emery Jacquillat cégtulajdonosnak azonban esze ágában sincsen a reklámot kivonni a forgalomból. Számára a fotó nagyon "visszafogott", ezzel szemben a tiltakozó bloggerek "retrográd" nézeteket képviselnek, és nem látják, hogy az egész kampány "Franciaország imázsára épül". A reklámhadjáratnak ugyanis több plakátfotója is készült: egyiken egy anya alszik gyermekével, egy másikon egy heteroszexuális pár, de megjelenítenek egy idős, egyedül alvó nőt is. Jacquillat arra is felhívta a figyelmet, hogy a melegek a piac "jelentős szeletét" képviselik. "Korunk imázsáról van szó. A homoszexuálisok részei a társadalmunknak. Nem kell úgy tenni, mintha nem így lenne" - mondta a Matelsom főnöke.
Persze a tulajdonos nem tud mindenkit meggyőzni. Egy 22 éves, Thibaud nevű "neoreakciós", aki elindította a vitát a konzervatív bloggerek között, botrányt kiáltott: hangsúlyozta, hogy a franciáknak csupán 5 százaléka vallja, hogy élete során voltak homoszexuális tapasztalatai. Ez pedig szerinte nem elegendő e reklám igazolásához. E csoportoknak már önálló hálózata van az interneten. Florent Le Bot, a Libération című baloldali francia lap szakértője szerint nincsenek sokan, ám a világháló lehetőségeinek köszönhetően elég jelentős a visszhangjuk. Eszközük új, eszméik azonban régiek. "Ellenzik a modernizációt, azt tartják, hogy 'régen' jobb volt, és hogy a társadalom aranykora a nagy francia forradalmat megelőző időszak volt" - mondja Le Bot.
Nem ez az első eset, hogy egy meleg hirdetés botrányt okoz a párizsi metróban. 2005-ben például sokat beszéltek a Rainbow Attitude-ról, egy meleg szalonról, amely reklámplakátjain két férfi szenvedélyes csókját mutatta be. A Metrobus, amely a párizsi metrócég, a RATP reklámjaiért felelős, nem volt hajlandó kitenni a plakátokat a francia főváros metróiban és autóbuszain.