Napi Online

Hiányzik a direkt marketingből az etika

A direkt marketing egyre népszerűbb eszköz a fogyasztók megnyeréséért folytatott versenyben, az viszont probléma, hogy Magyarországon nincs olyan központi, a dm-cégek által is hozzáférhető Robinson-lista, amelyen azok szerepelnek, akik megtiltották, hogy dm-küldeményt juttassanak el hozzájuk.

A kilencvenes években nagyon sokan megpróbálták lerabolni a piacot, szürkén és feketén összeállított adatlistákkal kereskedtek, azóta konszolidálódott a helyzet, mert szigorodott a szabályozás - mondta Bartók János, a TeleData Kft. ügyvezető igazgatója a direktmarketing eszközök alkalmazásáról tartott rendezvényen. Problémaként említette viszont, hogy napjainkban kizárólag az állami népesség-nyilvántartónak nem kell előzetesen az adott személy engedélyét kérni ahhoz, hogy a személyes adatait kereskedelmi célra eladja. Minden más szervezetnek, cégnek igen, vagyis az állam kereskedhet azzal, amivel más nem. Ez részben monopolhelyzetet eredményez, illetve sértheti az állampolgárok jogait is.

Kathi Attila, a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság társadalmi kapcsolatok főosztályának vezetője kifejtette, hogy jogi szempontból a kirívó ügyek a csomagküldő szolgáltatások indulásakor voltak, amikor a csomagküldők etikátlanul késztették vásárlásra a fogyasztókat. Most a jogosulatlan adatfelhasználás és az olyan termékek marketingje okoz problémát, amelyeknek a reklámozását a jog korlátozza vagy tiltja, ilyen például a dohánytermék-promóció.

Györke Dániel, a Schober Information Group Magyarország cégvezetője a listaközvetítésről, adatkereskedelemről elmondta: a magyar adatvédelmi szabályozás kellően szigorú. Az előírások betartásával pedig egészen jól lehet az adatokkal kereskedni. Szerinte azok a listák érnek többet, amelyek valamilyen többletinformációt is tartalmaznak a vásárlókról, szokásaikról. Kovács Tamás, az Opel Magyarország értékesítési és marketingigazgatója kifejtette: számukra nagyon fontos, hogy ne juttassanak el túl sok információt a potenciális vásárlókhoz, mert az visszaüthet. Ugyanakkor a dm-levél küldésekor figyelembe veszik az ügyfelek érdeklődési körét.

Alexa György parlamenti képviselő, az Országgyűlés fogyasztóvédelmi eseti bizottságának elnöke elmondta, hogy a kilencvenes évek végén megalkotott fogyasztóvédelmi törvény módosításra szorul, azt javasolják a kormánynak, hogy minél hamarabb kezdjen hozzá a jogszabály módosításához. Mivel Magyarország csatlakozott az unióhoz, alkalmazkodnia kell az európai szabályozáshoz, amely inkább megengedő, mint tiltó. Alexa hangsúlyozta, hogy az utóbbi években sokat javult a helyzet, de a politika is felelős azért, hogy az emberek egyre nagyobb hányada nem szívesen adja meg a telefonszámát vagy egyéb publikusnak minősülő adatát.

Bartók János arról, hogy egy dm-láncban kit, milyen felelősség terhel elmondta: sokan azt gondolják, hogy ha valaki megvesz egy adatbázist, akkor azért csak az eladó felelős. A láncban azonban mindenki adatkezelő, az is, akié az adatbázis és az is, aki a küldeményt küldi, ezért a felelősség egyetemleges. A fogyasztónak ugyanis nem kell tudni, hogy a lánc melyik szereplője követte el véletlenül vagy szándékosan a hibát. Az etikus adatkezeléssel kapcsolatban pedig a fő probléma az, hogy Magyarországon nincs olyan központi, a dm-cégek által is hozzáférhető Robinson-lista, amelyen azok szerepelnek, akik megtiltották, hogy dm-küldeményt juttassanak el hozzájuk. Németországban és Ausztriában az állam kezeli az ilyen listákat, míg Magyarországon minden dm-cégnek magának kell kialakítania, és nem adhatja át egy másik társaságnak a személyes adatok védelme miatt.

Az internetes közösségi oldalakról elhangzott, hogy azok a dm szempontjából nagy potenciállal rendelkeznek, mindenki nagy reményeket táplál irántuk, egyelőre azonban a cégek még visszafogottan élnek a lehetőségekkel.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • bvalek2 #5
    marketing = hazugságtan
  • bvalek2 #4
    Nem hiszem hogy marketing vizsgára készül. Vannak hasznosabb foglalkozások is a világon. Ami ennél haszontalanabb a társadalomra, az már tiltott szakma
  • benczurzs #3
    Aha, szerinted a DM = email-el, vagyis a SPAM-el ?
    Érdekes felfogás, asszem marketing vizsgán nem hiszem, hogy ezzel a gondolattal átmennél.
    Én erre azt szoktam mondani, ha az ellenségednek tekintesz valamit, akkor azt először is meg kell ismerni, hogy mi is az. Aztán már hatékonyabban tudsz ellene felszólalni, írni, és a véleményed annál hatásosabb lesz.
    Sőt még védekezni is.
    De amíg nem ismered, addig kár a gőzért.
  • htmm #2
    Az első mondatot véletlenül így olvastam először:
    "A direkt marketing egyre népszerűbb eszköz a fogyasztók megtévesztéséért folytatott versenyben"
    A véleményem második olvasásra sem változott.
  • sarkiroka #1
    a szememben dm=spam
    eleinte elkültem mindenkit egyedileg melegebb éghajlatra. később elkészült a phjéag program, de beleuntam, azóta spamszűrőre bízom mindet