Napi Online
A magyar kormánynál lobbiznak a kiadók
Tovább tart a műsoros zenei cd-lemezek mélyrepülése: tavaly értékben hét százalékkal esett vissza a forgalom, úgy, hogy közben a darabszámot tekintve növekedett az eladás. A trend mögött nemcsak az illegális letöltési csatornák állnak, a fogyasztók előszeretettel veszik az olcsó, ezer-kétezer forintos kiadványokat.
Erőteljesen lobbiznak a zenei kiadók az Oktatási és Kulturális Minisztériumnál, illetve most már a Miniszterelnöki Hivatalnál is az illegális zeneletöltések elleni szabályozás miatt - tudtuk meg Musinger Ágnestől, a Magyar Hanglemezkiadók Szövetségének (Mahasz) ügyvezető igazgatójától. Szerinte a francia kiadók példáját kellene követni, nekik ugyanis sikerült felkelteniük a politika legfelsőbb szintjének érdeklődését is. A politika bevonása a kiadók szemszögéből érthető, tavaly is folytatódott a hanghordozók eladásának értékbeli csökkenése, az adatok szerint ez hét százalék volt itthon. Ám meglepő, hogy az eladott mennyiség hat százalékkal növekedett - értékelte a tavalyi évet lapunknak Musinger Ágnes. Vagyis a csökkenés mögött nemcsak az illegális letöltések erősödése húzódik meg.
A tavalyi visszaesés az utóbbi évek tendenciájához illeszkedik (jellemző az egy számjegyű csökkenés, a lemezpiac összvolumene mintegy 5,5 milliárd forint volt 2006-ban), ugyanakkor Musinger Ágnes szerint ezt nem lehet a cd-lemezek magas árára fogni, mert a neves előadók által kiadott hanghordozók ára is 30-50 százalékkal csökkent.
A hipermarketekben rengeteg olcsó, 1000 forint alatti lemez kapható, ezek pedig az egyik legkeresettebb terméknek számítanak Magyarországon (jellemzően magyar és külföldi előadók régebbi albumai, különféle sorozatokba rendezve). A piaci helyzetet jól példázzák az EMI Music Hungary tavalyi adatai: az eladott darabszám nem csökkent, miközben a cd-k átlagára 2000 forint alá esett. Egy évvel korábban ugyanakkor 15 százalékos növekedést könyvelhetett el a cég, elsősorban a 990 forintért kapható, a régebbi magyar lemezeket tartalmazó sorozatnak köszönhetően, amelyből fél év alatt 200 ezer darab fogyott - tudtuk meg Szekeres Judittól, az EMI Music Hungary igazgatójától. Tavaly ehhez képest a legnagyobb sikert hozó Szinetár-Berecki-musicallemez 30 ezer példányban kelt el. (Szekeres Judit szerint egyébként a mulatós zene csillagának leáldozása után most néhány évig a musical lesz a legkeresettebb Magyarországon.)
A Sony BMG ugyan nem érzékelt visszaesést, de a leértékelt sorozatok itt is a legkelendőbb termékek közé tartoznak - mondta lapunknak Földes Zoltán marketingigazgató (a 2007-es összesítések még nem készültek el, ezért minden esetben hiányoznak a konkrét számadatok). A kiadók tapasztalatai szerint a hagyományos lemezboltok gyakorlatilag teljesen eltűntek (akárcsak a kazetta formátum), az értékesítés alapvetően három helyszínen történik: a nagy alapterületű műszaki áruházakban, a hipermarketekben és a nagyobb könyváruházakban.
Egyre jelentősebb ugyanakkor az online-értékesítés, igaz, ezen a téren a "robbanás" még várat magára. Többszörös növekedést produkált a legális letöltést kínáló dalok.hu portál, amely a legtöbb dalt 119 forintos áron kínálja - tudtuk meg Biljarszki Emiltől, a portál szerkesztőjétől. Az üzletág egyelőre még így is csak minimális nyereséget hoz (a világ legnagyobb, legális letöltéssel foglalkozó portálja, az iTunes Store esetében is), ennek oka természetesen az, hogy nehezen veheti fel a versenyt az ingyenes, illegális letöltési lehetőségekkel.
A dalok.hu-n értékesített számok alapján úgy tűnik, hogy főleg az idősebb korosztály vásárol ilyen módon - vagyis az a réteg, amely talán kevésbé van tisztában az illegális csatornák használatával. Technikai problémák is nehezítik az online-vásárlást: a legtöbb fogyasztó nem szívesen használja ilyen kis tétel esetében a bankkártyáját, az SMS-ben történő fizetési mód azonban közel 50 százalék "közvetítői" díjat tartalmaz (bankkártya esetében ez 3 százalék lenne).
Megháromszorozta eladásait a T-csoport birtokában lévő Z2 (korábban Zeneáruház) portál is, amely félmillió dalt kínál letöltésre - mondta Tóthmátyás Tibor, az origo Zrt. üzleti megoldások igazgatója, aki szerint 2008-ban az egész zeneipar átalakul. Az Egyesült Államokban tavaly 15 százalékkal esett az eladás, ez pedig mindennél komolyabb hatást gyakorol a hazai piacra - teszi hozzá az igazgató. A kiadók közben lobbiznak az Oktatási és Kulturális Minisztériumnál, valamint a Miniszterelnöki Hivatalnál is az illegális letöltések elleni szabályozás miatt - tudtuk meg Musinger Ágnestől, aki a francia kiadók példáját tartja követendőnek, nekik ugyanis sikerült felkelteniük a politika legfelsőbb szintjének érdeklődését is e témában.
Erőteljesen lobbiznak a zenei kiadók az Oktatási és Kulturális Minisztériumnál, illetve most már a Miniszterelnöki Hivatalnál is az illegális zeneletöltések elleni szabályozás miatt - tudtuk meg Musinger Ágnestől, a Magyar Hanglemezkiadók Szövetségének (Mahasz) ügyvezető igazgatójától. Szerinte a francia kiadók példáját kellene követni, nekik ugyanis sikerült felkelteniük a politika legfelsőbb szintjének érdeklődését is. A politika bevonása a kiadók szemszögéből érthető, tavaly is folytatódott a hanghordozók eladásának értékbeli csökkenése, az adatok szerint ez hét százalék volt itthon. Ám meglepő, hogy az eladott mennyiség hat százalékkal növekedett - értékelte a tavalyi évet lapunknak Musinger Ágnes. Vagyis a csökkenés mögött nemcsak az illegális letöltések erősödése húzódik meg.
A tavalyi visszaesés az utóbbi évek tendenciájához illeszkedik (jellemző az egy számjegyű csökkenés, a lemezpiac összvolumene mintegy 5,5 milliárd forint volt 2006-ban), ugyanakkor Musinger Ágnes szerint ezt nem lehet a cd-lemezek magas árára fogni, mert a neves előadók által kiadott hanghordozók ára is 30-50 százalékkal csökkent.
A hipermarketekben rengeteg olcsó, 1000 forint alatti lemez kapható, ezek pedig az egyik legkeresettebb terméknek számítanak Magyarországon (jellemzően magyar és külföldi előadók régebbi albumai, különféle sorozatokba rendezve). A piaci helyzetet jól példázzák az EMI Music Hungary tavalyi adatai: az eladott darabszám nem csökkent, miközben a cd-k átlagára 2000 forint alá esett. Egy évvel korábban ugyanakkor 15 százalékos növekedést könyvelhetett el a cég, elsősorban a 990 forintért kapható, a régebbi magyar lemezeket tartalmazó sorozatnak köszönhetően, amelyből fél év alatt 200 ezer darab fogyott - tudtuk meg Szekeres Judittól, az EMI Music Hungary igazgatójától. Tavaly ehhez képest a legnagyobb sikert hozó Szinetár-Berecki-musicallemez 30 ezer példányban kelt el. (Szekeres Judit szerint egyébként a mulatós zene csillagának leáldozása után most néhány évig a musical lesz a legkeresettebb Magyarországon.)
A Sony BMG ugyan nem érzékelt visszaesést, de a leértékelt sorozatok itt is a legkelendőbb termékek közé tartoznak - mondta lapunknak Földes Zoltán marketingigazgató (a 2007-es összesítések még nem készültek el, ezért minden esetben hiányoznak a konkrét számadatok). A kiadók tapasztalatai szerint a hagyományos lemezboltok gyakorlatilag teljesen eltűntek (akárcsak a kazetta formátum), az értékesítés alapvetően három helyszínen történik: a nagy alapterületű műszaki áruházakban, a hipermarketekben és a nagyobb könyváruházakban.
Egyre jelentősebb ugyanakkor az online-értékesítés, igaz, ezen a téren a "robbanás" még várat magára. Többszörös növekedést produkált a legális letöltést kínáló dalok.hu portál, amely a legtöbb dalt 119 forintos áron kínálja - tudtuk meg Biljarszki Emiltől, a portál szerkesztőjétől. Az üzletág egyelőre még így is csak minimális nyereséget hoz (a világ legnagyobb, legális letöltéssel foglalkozó portálja, az iTunes Store esetében is), ennek oka természetesen az, hogy nehezen veheti fel a versenyt az ingyenes, illegális letöltési lehetőségekkel.
A dalok.hu-n értékesített számok alapján úgy tűnik, hogy főleg az idősebb korosztály vásárol ilyen módon - vagyis az a réteg, amely talán kevésbé van tisztában az illegális csatornák használatával. Technikai problémák is nehezítik az online-vásárlást: a legtöbb fogyasztó nem szívesen használja ilyen kis tétel esetében a bankkártyáját, az SMS-ben történő fizetési mód azonban közel 50 százalék "közvetítői" díjat tartalmaz (bankkártya esetében ez 3 százalék lenne).
Megháromszorozta eladásait a T-csoport birtokában lévő Z2 (korábban Zeneáruház) portál is, amely félmillió dalt kínál letöltésre - mondta Tóthmátyás Tibor, az origo Zrt. üzleti megoldások igazgatója, aki szerint 2008-ban az egész zeneipar átalakul. Az Egyesült Államokban tavaly 15 százalékkal esett az eladás, ez pedig mindennél komolyabb hatást gyakorol a hazai piacra - teszi hozzá az igazgató. A kiadók közben lobbiznak az Oktatási és Kulturális Minisztériumnál, valamint a Miniszterelnöki Hivatalnál is az illegális letöltések elleni szabályozás miatt - tudtuk meg Musinger Ágnestől, aki a francia kiadók példáját tartja követendőnek, nekik ugyanis sikerült felkelteniük a politika legfelsőbb szintjének érdeklődését is e témában.