MTI
Csökkent a Vodafone vesztesége
A világ legnagyobb mobilszolgáltatója, a brit Vodafone kedden 4,806 milliárd fontos veszteséget jelentett adó után a márciussal zárult üzleti évéről, az egy évvel korábbi, 17,233 milliárdos hiány helyett.
Az üzemi vesztesége 1,564 milliárd fontra csökkent 14,084 milliárdról, egyszeri tételek nélkül 1,4 százalékkal - szervesen 4,2 százalékkal - 9,531 milliárd fontra nőtt 9,399 milliárdról. A mérleget 11,6 milliárd font értékleírás terhelte, főleg az európai, azon belül is elsősorban a német és az olasz részlegek gyengesége miatt. Már korábban is panaszolták a Vodafone-nál az erős versenyt az érett piacokon és a felügyeleti-árszabályozó hatóságok szigorát Európában. A múlt héten közölték, hogy a Vodafone több mint 40 százalékkal csökkentette a barangolási díjakat Európában tavaly nyárhoz képest.
Miközben az összetett európai távközlési szolgáltatókat a mobilrészlegeik támogatják a vezetékes bevételük visszaesése közepette, a Vodafone-nál még fordítottnak tűnik a helyzet: éppen az egyoldalú mobilérdekeltség válik a növekedés fékjévé, főleg az érett piacokon való nagy jelenlét miatt. A befektetők régebb óta megkérdőjelezik a Vodafone növekedési lehetőségeit az erősen versengő, érett piacok viszonylag gyenge hozama miatt, és mert a cég a csaknem kizárólagos mobilszolgáltatásával lemaradni látszik a legújabb fejleményekről: számos versenytársa már egyesített mobil-, vezetékes, internet- és tévés multimédia szolgáltatásokkal igyekszik tért nyerni, lassítva a vezetékes bevétel csökkenését is.
A mostani pénzügyi évben 9,3-9,8 milliárd font között várják az üzemi eredményt egyszeri tételek nélkül. A bevétele 6 százalékkal 31,104 milliárd fontra emelkedett 29,35 milliárdról. A szerves fejlődés 4,3 százalékos volt. A cég vonalain a hangforgalom 38,2 százalékkal 245 milliárd percre nőtt 177,3 milliárdról. Az adatforgalmi bevétel 30,1 százalékkal 1,428 milliárd fontra bővült, és a mobilszolgáltatási bevétel 18,3 százalékát érte el az előző évi 17 százalék után.
A cégnek március végén 206,4 millió ügyfele volt világszerte, 21 százalékkal több a tavaly március végi 170,6 milliónál. A csoportösszetétel változását leszámítva 28,2 millió új ügyfelet szerzett, 31,2 százalékkal többet az előző évben szerzett 21,5 milliónál. A mostani pénzügyi évben 33,3-34,1 milliárd font között várják a teljes bevételt.
Az üzemi vesztesége 1,564 milliárd fontra csökkent 14,084 milliárdról, egyszeri tételek nélkül 1,4 százalékkal - szervesen 4,2 százalékkal - 9,531 milliárd fontra nőtt 9,399 milliárdról. A mérleget 11,6 milliárd font értékleírás terhelte, főleg az európai, azon belül is elsősorban a német és az olasz részlegek gyengesége miatt. Már korábban is panaszolták a Vodafone-nál az erős versenyt az érett piacokon és a felügyeleti-árszabályozó hatóságok szigorát Európában. A múlt héten közölték, hogy a Vodafone több mint 40 százalékkal csökkentette a barangolási díjakat Európában tavaly nyárhoz képest.
Miközben az összetett európai távközlési szolgáltatókat a mobilrészlegeik támogatják a vezetékes bevételük visszaesése közepette, a Vodafone-nál még fordítottnak tűnik a helyzet: éppen az egyoldalú mobilérdekeltség válik a növekedés fékjévé, főleg az érett piacokon való nagy jelenlét miatt. A befektetők régebb óta megkérdőjelezik a Vodafone növekedési lehetőségeit az erősen versengő, érett piacok viszonylag gyenge hozama miatt, és mert a cég a csaknem kizárólagos mobilszolgáltatásával lemaradni látszik a legújabb fejleményekről: számos versenytársa már egyesített mobil-, vezetékes, internet- és tévés multimédia szolgáltatásokkal igyekszik tért nyerni, lassítva a vezetékes bevétel csökkenését is.
A mostani pénzügyi évben 9,3-9,8 milliárd font között várják az üzemi eredményt egyszeri tételek nélkül. A bevétele 6 százalékkal 31,104 milliárd fontra emelkedett 29,35 milliárdról. A szerves fejlődés 4,3 százalékos volt. A cég vonalain a hangforgalom 38,2 százalékkal 245 milliárd percre nőtt 177,3 milliárdról. Az adatforgalmi bevétel 30,1 százalékkal 1,428 milliárd fontra bővült, és a mobilszolgáltatási bevétel 18,3 százalékát érte el az előző évi 17 százalék után.
A cégnek március végén 206,4 millió ügyfele volt világszerte, 21 százalékkal több a tavaly március végi 170,6 milliónál. A csoportösszetétel változását leszámítva 28,2 millió új ügyfelet szerzett, 31,2 százalékkal többet az előző évben szerzett 21,5 milliónál. A mostani pénzügyi évben 33,3-34,1 milliárd font között várják a teljes bevételt.