Napi Online
Tovább haldoklik a kiadóipar
Néhány előrejelzés korábban arról szólt, hogy már látni a fényt annak az alagútnak a végén, amelybe a zenekiadói ipar került az internetes zenefogyasztás megjelenésével, ám az újabb jelentések alapján úgy tűnik, csak a vágyak befolyásolta jóslatokról volt szó.
A Merrill Lynch tanácsadó cég például arra számított, hogy 2007 végére 2 százalékkal növekedhet a zenei CD-k kiskereskedelmi forgalma, ám most már 3 százalékos visszaesést vár mind az Egyesült Államokban, mind világszinten. Hogy még sötétebb legyen a kép, már a rá következő évre, 2008-ra is e tendencia folytatódását jósolják, annak ellenére, hogy néhány igazán nagy sztár új lemezének megjelenése átmenetileg némi életet lehelhet a piacba.
Az NPD Group piackutató adatai szerint az Egyesült Államokban a fogyasztókhoz került új nóták 16 százalékát még mindig illegális fáljmegosztó site-oktról töltik le a felhasználók. Ráadásul ez az arány sokkal magasabb lenne, ha figyelembe vennénk a CD-kről számítógépre másolt, s így kisebb csoportokban, egymás között terjesztett zenéket, továbbá a digitális rádióadók műsorából felvett számokat is.
Új típusú csapásként mindezeken túl még azzal is szembe kell nézniük a zenekiadóknak, hogy radikálisan csökken a CD-ket áruló helyek száma. Az Egyesült Államokban az elmúlt évtizedben 4000-ről kevesebb mint 2000-re esett a szakboltok mennyisége. Ezzel párhuzamosan a nagy áruházak jelentősége nő, s ma már a fizikai adathordozón rendelkezésre álló zenék 65 százalékát ezek adják el, szemben a tíz évvel ezelőtti 20 százalékos aránnyal.
Csakhogy ezek CD-k értékesítésére rendelkezésre álló helye korlátozott, és azon is sok a leértékelt áru, így egyre nehezebben juthat hozzá a fogyasztó az újdonságokhoz - derül ki a Forbes.com összefoglalójából.
A Merrill Lynch tanácsadó cég például arra számított, hogy 2007 végére 2 százalékkal növekedhet a zenei CD-k kiskereskedelmi forgalma, ám most már 3 százalékos visszaesést vár mind az Egyesült Államokban, mind világszinten. Hogy még sötétebb legyen a kép, már a rá következő évre, 2008-ra is e tendencia folytatódását jósolják, annak ellenére, hogy néhány igazán nagy sztár új lemezének megjelenése átmenetileg némi életet lehelhet a piacba.
Az NPD Group piackutató adatai szerint az Egyesült Államokban a fogyasztókhoz került új nóták 16 százalékát még mindig illegális fáljmegosztó site-oktról töltik le a felhasználók. Ráadásul ez az arány sokkal magasabb lenne, ha figyelembe vennénk a CD-kről számítógépre másolt, s így kisebb csoportokban, egymás között terjesztett zenéket, továbbá a digitális rádióadók műsorából felvett számokat is.
Új típusú csapásként mindezeken túl még azzal is szembe kell nézniük a zenekiadóknak, hogy radikálisan csökken a CD-ket áruló helyek száma. Az Egyesült Államokban az elmúlt évtizedben 4000-ről kevesebb mint 2000-re esett a szakboltok mennyisége. Ezzel párhuzamosan a nagy áruházak jelentősége nő, s ma már a fizikai adathordozón rendelkezésre álló zenék 65 százalékát ezek adják el, szemben a tíz évvel ezelőtti 20 százalékos aránnyal.
Csakhogy ezek CD-k értékesítésére rendelkezésre álló helye korlátozott, és azon is sok a leértékelt áru, így egyre nehezebben juthat hozzá a fogyasztó az újdonságokhoz - derül ki a Forbes.com összefoglalójából.