Dojcsák Dániel
Ha megölik az iWiW-et
Közel egy évvel ezelőtt a T-Online fűt - fát ígérgetett az iWiW fejlesztésével kapcsolatban, stabilitást, gyorsaságot, újszerű szolgáltatásokat és mindenféle csudajó dolgot. Ehhez képest mit kaptunk? Havi kb. 50 MByte reklámot, egy jókedv számlálót, gagyi szponzorjátékokat és a korábbinál valamivel vállalhatóbb keresést a kontaktok között. A magyar webkettő üstököse lendületből tarol, de úgy tűnik nem tud sebességet váltani.
A T-Online az 1 milliárd forintos áron behabzsolt közösségi háló története kezd egyre jobban hasonlítani a freemail fiaskóra, amelyben még az akkori Matávnet, a mostani T-Online elődje volt a ludas. Akkoriban az email volt akkora divat mint most a webkettő, így természetes volt, hogy a C3 alapítvány által dédelgetett ingyenes levelezőrendszert előbb-utóbb egy nagy hal meg(v)eszi. Így is történt, ezután pedig évekig gyakorlatilag érintetlenül hagyták.
A skálás fejlesztéseken kívül - amivel kielégítették a növekvő felhasználószámhoz szükséges kapacitásokat -, szinte semmi nem történt a Freemail háza táján. Jelenleg 25 Mbyte tárhelyet kínálnak, ami nevetséges 2007-ben, hiszen ez éppen 120-ad része a GMail tárhelynek, ráadásul a tapasztalatok szerint az ingyenes spamszűrés sem működik túl hatékonyan, rengeteg spam levél érkezik a @freemail és @t-online végződésű címekre.
Az iWiW hasonló sorsa valószínűleg elkerülhetetlen, hiszen több megkérdezett programozó szerint a hiányolt funkciók beépítése jó képességű szakembereknek nem jelentene komoly kihívást még akkor sem, ha számolni kell a komoly volumennel, amit a közel 1,8 milliós felhasználószám jelent. A külföldi MySpace és a hasonló közösségi szájtok mezőnyében az egyébként a webkettes éra hajnalán startoló iWiW komoly lemaradásban van. A felhasználók mára már kezdik megunni az ismerősök bejelölgetését és körülbelül a csecsemőnek minden vicc új elvén az újonnan csatlakozók jelölgetései tartják életben a szájtot.
Az ígért fejleszések elmaradásával kapcsolatban megkérdeztük Tüdős Andrást, a T-Online informatikai vezetőjét, aki elmondta: "Az iWiW másfél éve - a felvásárlás előtt - maga is egy új fejlesztés volt, így nem igazán értelmezhető az, hogy akkor elmaradt volna a fejlődés. Azóta pedig, az elmúlt hónapokban szintén folyamatos, főként a stabilitást biztosító fejlesztések zajlottak a közösségi portálon. A Webaudit adatai alapján egyébként egyértelműen látszik milyen iWiW-et érintő kiesések voltak akkoriban, mi volt a napi látogatói szám akkor, és mi a jelenlegi helyzet ezzel kapcsolatban." Ezzel az optimista kijelentéssel ellentétben számos anomáliával szembesülnek az iWiW felhasználók és egyre többen csalódnak a rendszerben annak ellenére, hogy hihetelen lehetőséget rejt magában. Kiemelve néhány komoly hibát, ezt alá is tudjuk támasztani.
Az üzenetküldés a gagyi kategóriába tartozik, hiszen maximum 200 darab 4000 karakteres üzenetet tárolhatunk, utána pedig egyszerűen visszapattan minden kapott üzenet. Ez számokban azt jelenti, hogy ha mind a több százezer felhasználónak tele lenne a postafiókja, az üzenetek akkor is elférnének néhány merevlemezen - tömörítetlenül. Az üzenetküldéssel kapcsolatos kérdéseinkre a T-Online-tól nem kaptunk választ, egyedül a spamszűrés bevezetését emelték ki.
Képekből összesen két megát tölthet fel az exhibicionista iWiWes, ami szintén nem egy csábító ajánlat. Ennyiből nem lehet galériát építeni, maximum az adatlaphoz reprezentálni, hogy nesze, így nézek ki, ez a kutyám, itt voltam nyaralni és kész. Rengeteg a kihasználatlan lehetőség. A fórumrendszer szintén sántít, hiszen olyan apró bugok teszik népszerűtlenné, minthogy nincsenek benne threadek (fonál - egy üzenetre érkezett válaszok egymás alatt jelennek meg, megkönnyítve a fórumtopikon belüli témakövetést), a privát topikok a létrehozó felhasználó adatlapján kereszül mégis elérhetőek.
Az apróhirdetés rovat egyszerűen botrányos, hiszen nem tudunkvárosokon átívelő hirdetést feladni, sem keresni. Ha Hernádnémetiben adjuk fel a hirdetést, akkor a 2 km-re lévő Hernádkakon már nem látják azt, pedig biztos átsétálnának az áruért, ha tetszik. Ezért szinte csak Budapesten érdemes feladni hirdetést, mert ott a félmillió emberből biztosan megveszi valaki a portékánkat. Ha viszont lakást vagy albérletet keresünk egy régióban, akkor faluról - falura végiglátogathatjuk a településeket a keresés sikere érdekében. A módszer mindenféle logikát nélkülöz, és bár halványan látszik a tervező szándéka, de legalább lehetne lőni településen túl régióra, megyére és akár országosan is.
Ez a megközelítés jellemző a fórumra is. Nem lehet létrehozni egy országos Forma-1 vagy egy "Szeretem a Hortobágyot" topikot, mert valamelyik városhoz tartozik majd és nem tévednek be a kívánt vendégek. Ráadásul több, mint valószínű hogy redundánssá válik sok ilyen topik, mert létrehozza valaki más egy másik településen. Bravó. Az ígérgetés során már a kezdetekkor megfogadták, hogy rendezik a fiktív személyek kérdését, hiszen kicsit groteszk, mikor bejelöl az iWiW-en A Sör, Jack Bauer vagy éppen egy étterem, egy város. Nyilván meg lehetett volna oldani egy alrendszerrel, hogy ezek külön helyet kapjanak és az ismerősszám-vadászok legalább nem jelölnék be Miki Egértől kezdve Fülöpfalváig az összes ilyet azért, hogy 110-zel több ismerősük legyen. A vállalatok és vállalkozások az ilyen megjelenésért fizethetnének, és lehetőségük kellene, hogy legyen arra, hogy egyedi tartalmat helyezzenek el.
Ugyanúgy minden felhasználó érthető igénye lenne, hogy amennyiben az adatlap kevés az önkifejezésre, akkor valamilyen legalább privi.hu-szerű kis HTML tartalmat összeállítson magának, esetleg a hotdog.hu-hoz hasonlóan akár komolyabb funkciókkal is bővítse saját helyét. Esetleg a Gmail - Gtalk mintájára nem csak azt láthatnánk, hogy ki mikor volt utoljára online, hanem a bejelentkezett ismerőseinkkel azonnali üzenetküldésbe, népszerűbb nevén csetbe kezdthetnénk. Persze ez a T-Online mentalitást ismerve csak egy álom marad.
Tüdős András igazgató arra a kérdésünkre, hogy technikai - szakmai vagy stratégiai - marketing okai vannak, hogy a hazai mezőnyben leginkább ismert webkettes szolgáltatás a külföldi példákkal ellentétben máig sem teszi lehetővé az egyedi tartalom létrehozását vagy az egyéb szolgáltatások (pl. tartalomletöltés) integrálását, azt válaszolta, hogy "Minden egyes továbblépési lehetőséget megvizsgálunk, és eleve semmit sem vetünk el, ám az iWiW - az úgynevezett Myspace modellel ellentétben - alapvetően a kapcsolati hálóra és a valós személyekre épül, nem pedig az abban az értelemben vett "felhasználó készítette tartalomra".
Mire jó mégis az iWiW? Először is a fejvadászok és a munkaügyis szakemberek kánaánja. Gyakorlatilag minden állásinterjúzóról előszűrést végezhetnek. Előfordul, hogy a konszolidált, okos kisasszonyként debütáló adminisztrátor véletlenül felrakja a kihívó bikinis fotóját, amivel kiesik a jelöltek közül (vagy éppen befutóvá válik), de a tanárnénikről is kiderülhet, hogy a tanítványokkal közös italozások emléke élénken él bennük.
Aki azt írja magáról, hogy "aki ismer az úgyis tudja milyen vagyok, aki meg nem, az ismerjen meg", azok kiállították a zéró fantázia tanusítványt magukról és lehetne még sorolni, hogy milyen drága adatokat lehet megtudni mindenkiről. Aki információ után halászik, embereket szeretne elérni, annak tökéletes gyűjtőhely. Akármennyire tiltja a szabályzat, rendszeresen tálalják harmadik fél részére az innen gyűjtött adatokat, még ha ezzel sokan nincsenek is tisztában.
Ezen túl nagyon jól lehet tömegeket mozgatni iWiW-vel. Ha bulit koncertet szerveznék, akkor a promó nagyrészét iWiW-en tenném meg, ami főként vidéki városokban működik jól, ott nem vész el az üzenet. Oktatók - hallgatók, főnökök - alkalmazottak és egyéb csoportok kommunikációja szervezhető meg vele hatékonyan, bár a gagyi üzenetkezelés miatt ez elég korlátozott.
Nagyon jól lehet az üzenőfalon és üzenetekben hoax-okat (kitalált történetek, melyeket a buta emberek továbbküldenek lavinaszerű lánclevél folyamot hozva létre) küldözgetni. Továbbá az elvesztett telefonszámok, címek pótlására, az újonnan megismert emberek leinformálására tökéletes. Nagyon jól lehet még vele dezinformálni, csajozni/pasizni, ismerkedni, többféle módon ingyen hirdetni, illetve a T-Online által preferált módon célzottan pénzért hirdetni.
Ennek természetesen következménye kell, hogy legyen. Nem valószínű, hogy elvándorolnának az emberek az iWiW-ről nagy hirtelenséggel, hiszen nem szeretné senki még egyszer bejelölni minden ismerősét egyesével, pedig az egy valamirevaló szociális hálónak alapeleme. Viszont egy piacgazdaságban elkerülhetetlen, hogy egy ilyen szintű felhasználói igény egy ilyen robbanékony területen, mint az online szolgáltatás kielégítetlenül maradna. Biztos lehet benne, mindenki, hogy amennyiben a T-Online nem szedi össze magát, akkor hihetetlenül hamar megjelenik valaki, aki pótolni tudja ezt.
Sajnos a hazai szolgáltatás-kultúra nem elég fejlett ahhoz, hogy az emberek bátran válasszanak és váltsanak. Nem azért van az OTP-nek a legtöbb ügyfele, mert ők a legjobb bank, hanem mert sok évtizede kezdték, ők az elsők. A freemail címből is azért van 3 millió, mert az az alapértelmezett, annak ellenére, hogy sereghajtó minőség tekintetében. Ha bocik és birkák az emberek egy országban, akkor a szolgáltató ennek megfelelően fog viselkedni. Ha a T-Online látja, hogy mi az a minimum, amiért még ott maradunk, akkor nem lesz magyar Google és nem tol az arcunkba havonta újítást. Jó az falura.
A T-Online az 1 milliárd forintos áron behabzsolt közösségi háló története kezd egyre jobban hasonlítani a freemail fiaskóra, amelyben még az akkori Matávnet, a mostani T-Online elődje volt a ludas. Akkoriban az email volt akkora divat mint most a webkettő, így természetes volt, hogy a C3 alapítvány által dédelgetett ingyenes levelezőrendszert előbb-utóbb egy nagy hal meg(v)eszi. Így is történt, ezután pedig évekig gyakorlatilag érintetlenül hagyták.
A skálás fejlesztéseken kívül - amivel kielégítették a növekvő felhasználószámhoz szükséges kapacitásokat -, szinte semmi nem történt a Freemail háza táján. Jelenleg 25 Mbyte tárhelyet kínálnak, ami nevetséges 2007-ben, hiszen ez éppen 120-ad része a GMail tárhelynek, ráadásul a tapasztalatok szerint az ingyenes spamszűrés sem működik túl hatékonyan, rengeteg spam levél érkezik a @freemail és @t-online végződésű címekre.
Az iWiW hasonló sorsa valószínűleg elkerülhetetlen, hiszen több megkérdezett programozó szerint a hiányolt funkciók beépítése jó képességű szakembereknek nem jelentene komoly kihívást még akkor sem, ha számolni kell a komoly volumennel, amit a közel 1,8 milliós felhasználószám jelent. A külföldi MySpace és a hasonló közösségi szájtok mezőnyében az egyébként a webkettes éra hajnalán startoló iWiW komoly lemaradásban van. A felhasználók mára már kezdik megunni az ismerősök bejelölgetését és körülbelül a csecsemőnek minden vicc új elvén az újonnan csatlakozók jelölgetései tartják életben a szájtot.
Az ígért fejleszések elmaradásával kapcsolatban megkérdeztük Tüdős Andrást, a T-Online informatikai vezetőjét, aki elmondta: "Az iWiW másfél éve - a felvásárlás előtt - maga is egy új fejlesztés volt, így nem igazán értelmezhető az, hogy akkor elmaradt volna a fejlődés. Azóta pedig, az elmúlt hónapokban szintén folyamatos, főként a stabilitást biztosító fejlesztések zajlottak a közösségi portálon. A Webaudit adatai alapján egyébként egyértelműen látszik milyen iWiW-et érintő kiesések voltak akkoriban, mi volt a napi látogatói szám akkor, és mi a jelenlegi helyzet ezzel kapcsolatban." Ezzel az optimista kijelentéssel ellentétben számos anomáliával szembesülnek az iWiW felhasználók és egyre többen csalódnak a rendszerben annak ellenére, hogy hihetelen lehetőséget rejt magában. Kiemelve néhány komoly hibát, ezt alá is tudjuk támasztani.
Az üzenetküldés a gagyi kategóriába tartozik, hiszen maximum 200 darab 4000 karakteres üzenetet tárolhatunk, utána pedig egyszerűen visszapattan minden kapott üzenet. Ez számokban azt jelenti, hogy ha mind a több százezer felhasználónak tele lenne a postafiókja, az üzenetek akkor is elférnének néhány merevlemezen - tömörítetlenül. Az üzenetküldéssel kapcsolatos kérdéseinkre a T-Online-tól nem kaptunk választ, egyedül a spamszűrés bevezetését emelték ki.
Képekből összesen két megát tölthet fel az exhibicionista iWiWes, ami szintén nem egy csábító ajánlat. Ennyiből nem lehet galériát építeni, maximum az adatlaphoz reprezentálni, hogy nesze, így nézek ki, ez a kutyám, itt voltam nyaralni és kész. Rengeteg a kihasználatlan lehetőség. A fórumrendszer szintén sántít, hiszen olyan apró bugok teszik népszerűtlenné, minthogy nincsenek benne threadek (fonál - egy üzenetre érkezett válaszok egymás alatt jelennek meg, megkönnyítve a fórumtopikon belüli témakövetést), a privát topikok a létrehozó felhasználó adatlapján kereszül mégis elérhetőek.
Az apróhirdetés rovat egyszerűen botrányos, hiszen nem tudunkvárosokon átívelő hirdetést feladni, sem keresni. Ha Hernádnémetiben adjuk fel a hirdetést, akkor a 2 km-re lévő Hernádkakon már nem látják azt, pedig biztos átsétálnának az áruért, ha tetszik. Ezért szinte csak Budapesten érdemes feladni hirdetést, mert ott a félmillió emberből biztosan megveszi valaki a portékánkat. Ha viszont lakást vagy albérletet keresünk egy régióban, akkor faluról - falura végiglátogathatjuk a településeket a keresés sikere érdekében. A módszer mindenféle logikát nélkülöz, és bár halványan látszik a tervező szándéka, de legalább lehetne lőni településen túl régióra, megyére és akár országosan is.
Ez a megközelítés jellemző a fórumra is. Nem lehet létrehozni egy országos Forma-1 vagy egy "Szeretem a Hortobágyot" topikot, mert valamelyik városhoz tartozik majd és nem tévednek be a kívánt vendégek. Ráadásul több, mint valószínű hogy redundánssá válik sok ilyen topik, mert létrehozza valaki más egy másik településen. Bravó. Az ígérgetés során már a kezdetekkor megfogadták, hogy rendezik a fiktív személyek kérdését, hiszen kicsit groteszk, mikor bejelöl az iWiW-en A Sör, Jack Bauer vagy éppen egy étterem, egy város. Nyilván meg lehetett volna oldani egy alrendszerrel, hogy ezek külön helyet kapjanak és az ismerősszám-vadászok legalább nem jelölnék be Miki Egértől kezdve Fülöpfalváig az összes ilyet azért, hogy 110-zel több ismerősük legyen. A vállalatok és vállalkozások az ilyen megjelenésért fizethetnének, és lehetőségük kellene, hogy legyen arra, hogy egyedi tartalmat helyezzenek el.
Ugyanúgy minden felhasználó érthető igénye lenne, hogy amennyiben az adatlap kevés az önkifejezésre, akkor valamilyen legalább privi.hu-szerű kis HTML tartalmat összeállítson magának, esetleg a hotdog.hu-hoz hasonlóan akár komolyabb funkciókkal is bővítse saját helyét. Esetleg a Gmail - Gtalk mintájára nem csak azt láthatnánk, hogy ki mikor volt utoljára online, hanem a bejelentkezett ismerőseinkkel azonnali üzenetküldésbe, népszerűbb nevén csetbe kezdthetnénk. Persze ez a T-Online mentalitást ismerve csak egy álom marad.
Tüdős András igazgató arra a kérdésünkre, hogy technikai - szakmai vagy stratégiai - marketing okai vannak, hogy a hazai mezőnyben leginkább ismert webkettes szolgáltatás a külföldi példákkal ellentétben máig sem teszi lehetővé az egyedi tartalom létrehozását vagy az egyéb szolgáltatások (pl. tartalomletöltés) integrálását, azt válaszolta, hogy "Minden egyes továbblépési lehetőséget megvizsgálunk, és eleve semmit sem vetünk el, ám az iWiW - az úgynevezett Myspace modellel ellentétben - alapvetően a kapcsolati hálóra és a valós személyekre épül, nem pedig az abban az értelemben vett "felhasználó készítette tartalomra".
Mire jó mégis az iWiW? Először is a fejvadászok és a munkaügyis szakemberek kánaánja. Gyakorlatilag minden állásinterjúzóról előszűrést végezhetnek. Előfordul, hogy a konszolidált, okos kisasszonyként debütáló adminisztrátor véletlenül felrakja a kihívó bikinis fotóját, amivel kiesik a jelöltek közül (vagy éppen befutóvá válik), de a tanárnénikről is kiderülhet, hogy a tanítványokkal közös italozások emléke élénken él bennük.
Aki azt írja magáról, hogy "aki ismer az úgyis tudja milyen vagyok, aki meg nem, az ismerjen meg", azok kiállították a zéró fantázia tanusítványt magukról és lehetne még sorolni, hogy milyen drága adatokat lehet megtudni mindenkiről. Aki információ után halászik, embereket szeretne elérni, annak tökéletes gyűjtőhely. Akármennyire tiltja a szabályzat, rendszeresen tálalják harmadik fél részére az innen gyűjtött adatokat, még ha ezzel sokan nincsenek is tisztában.
Ezen túl nagyon jól lehet tömegeket mozgatni iWiW-vel. Ha bulit koncertet szerveznék, akkor a promó nagyrészét iWiW-en tenném meg, ami főként vidéki városokban működik jól, ott nem vész el az üzenet. Oktatók - hallgatók, főnökök - alkalmazottak és egyéb csoportok kommunikációja szervezhető meg vele hatékonyan, bár a gagyi üzenetkezelés miatt ez elég korlátozott.
Nagyon jól lehet az üzenőfalon és üzenetekben hoax-okat (kitalált történetek, melyeket a buta emberek továbbküldenek lavinaszerű lánclevél folyamot hozva létre) küldözgetni. Továbbá az elvesztett telefonszámok, címek pótlására, az újonnan megismert emberek leinformálására tökéletes. Nagyon jól lehet még vele dezinformálni, csajozni/pasizni, ismerkedni, többféle módon ingyen hirdetni, illetve a T-Online által preferált módon célzottan pénzért hirdetni.
Ennek természetesen következménye kell, hogy legyen. Nem valószínű, hogy elvándorolnának az emberek az iWiW-ről nagy hirtelenséggel, hiszen nem szeretné senki még egyszer bejelölni minden ismerősét egyesével, pedig az egy valamirevaló szociális hálónak alapeleme. Viszont egy piacgazdaságban elkerülhetetlen, hogy egy ilyen szintű felhasználói igény egy ilyen robbanékony területen, mint az online szolgáltatás kielégítetlenül maradna. Biztos lehet benne, mindenki, hogy amennyiben a T-Online nem szedi össze magát, akkor hihetetlenül hamar megjelenik valaki, aki pótolni tudja ezt.
Sajnos a hazai szolgáltatás-kultúra nem elég fejlett ahhoz, hogy az emberek bátran válasszanak és váltsanak. Nem azért van az OTP-nek a legtöbb ügyfele, mert ők a legjobb bank, hanem mert sok évtizede kezdték, ők az elsők. A freemail címből is azért van 3 millió, mert az az alapértelmezett, annak ellenére, hogy sereghajtó minőség tekintetében. Ha bocik és birkák az emberek egy országban, akkor a szolgáltató ennek megfelelően fog viselkedni. Ha a T-Online látja, hogy mi az a minimum, amiért még ott maradunk, akkor nem lesz magyar Google és nem tol az arcunkba havonta újítást. Jó az falura.