SG.hu
Helyzetmeghatározás egy bevásárlóközpontban
A dániai Steen & Strøm bevásárlóközpont látogatói egy HP megoldás segítségével mindent pillanatok alatt megtalálhatnak - még elkóborolt gyermeküket is.
Mindeddig a WiFi elsősorban a mobil felhasználók számára gyors internet hozzáférést biztosító technológiaként volt közismert az iparágban. Egyre többen ismerik azonban fel, hogy ezen túl lehetőséget ad új, értéknövelt mobil szolgáltatások megvalósításra is. Az új megoldásokat kedvelő vállalkozások keresik azokat a lehetőségeket, amelyekkel ezek a szolgáltatások hozzájárulhatnak üzleti sikereikhez.
Ezeknek a cégeknek az egyike a dán Steen & Strøm, amely 52, részben saját tulajdonú bevásárlóközpontot üzemeltet Skandináviában. A Steen & Strøm felismerte, hogy az ilyen helyi szolgáltatások lehetőséget adnak arra, hogy a vevőinek kellemesebbé tegye a vásárlást a bevásárlóközpontjaiban. A lehetőségek tanulmányozása céljából felvette a kapcsolatot a HP-vel, amely WiFi alapú digitális vásárlói megoldást fejlesztett a szintén dániai Bruun cég Galleri nevű, Aarhus-ban lévő bevásárlóközpontja számára. "Mindig is fontosnak tartottuk az olyan csúcstechnológiákat, amelyekkel kellemesebbé tehetjük a vásárlást a fogyasztóinknak. Az új technológiák iránti fogékonyságunk segít bennünket piacvezető pozíciónk megőrzésében." - mondja Finn Chabert, a Steen & Strøm műszaki igazgatója.
A HP kifejlesztett egy olyan rendszert, amelyet a digitális kéziszámítógéppel (PDA), vagy a WiFi kapcsolatra is alkalmas mobiltelefonnal rendelkező vásárlók tudnak használni. A projektben részt vett az Aalborg-i Egyetem is, amely a beállítási szolgáltatások kifejlesztéséhez nyújtott segítséget.
Hardver oldalon a megoldás alapja a ProCurve 420 típusú vezeték nélküli hozzáférési pont (Wireless Access Point) amely a ProCurve Integrated Access Manager 760wl-el együtt megbízható barangolást és erős biztonsági funkciókat nyújt. A WiFi alapú, háromszögeléssel való helymeghatározáshoz a hozzáférési pontokat a 29 ezer négyzetméteres bevásárlóközpont minden zugában sűrűn kellett telepíteni.
A szoftver oldal három fő komponensből áll. Az első a felhasználó pozícióját pontosan meghatározó háromszögelő alkalmazás, amelyre a helyhez kapcsolódó szolgáltatás biztosítása érdekében van szükség. A második a tartalom menedzselő rendszer (CMS - content management system), amely összekapcsolja az adatokat és a háromszögeléssel kapott koordinátákat, így a megfelelő tartalom továbbítódik a megfelelő felhasználói profilhoz a megfelelő zónában. A bevásárlóközpont minden egyes boltjának saját zónája van a fizikai helyének megfelelően, és van egy globális zóna is, amely lefedi a teljes bevásárlóközpontot. Az egyes boltoknak saját felhasználóbarát webfelületük van a CMS-hez, és szabályozni tudják, hogy milyen marketing információk jussanak el a zónájukba belépett vásárlókhoz. Ezek az információk lehetnek statikusak vagy dinamikusak.
A harmadik szoftveralkalmazás a digitális vásárlói asszisztens (DSA - digital shopping assistant), amely a végfelhasználó eszközén fut, és automatikusan telepíthető, amikor a felhasználó első alkalommal bejelentkezik a bevásárlóközpont vezeték nélküli hálózatába. Számos beállítási lehetősége van, többek között felhasználói profilokat lehet benne létrehozni és aktiválni. Minden olyan ajánlat, amely megfelel ennek a profilnak, meg fog jelenni a készüléken, amikor a felhasználó belép az adott zónába. A nagy sávszélesség lehetővé teszi, hogy az ajánlatok mozgókép, zene, szöveg vagy képek formájában jelenjenek meg.
A felhasználók felderíthetik az őket különösen érdeklő árucikkek helyét is. Azoknak az üzleteknek a listája, ahol árusítják ezeket a cikkeket, megjelenik a készüléken, és ha a felhasználó kiválaszt közülük egyet, az eszköz egy interaktív térkép segítségével elvezeti őt a célpontjához. További hasznos tulajdonsága a rendszernek, hogy amennyiben a gyerekek ruhájára egy WiFi eszközt erősítenek, DSA-val folyamatosan nyomon követhető a tartózkodási helyük.
A felhasználók szemszögéből a rendszer egy értékes segédeszközt ad a nagyon nagy méretű bevásárlóközpontokban való eligazodáshoz, amellyel a legegyszerűbb megtalálni a legjobb ajánlatokat. A rendszer alapos tesztelése során a potenciális felhasználók igen lelkesen fogadták a rendszert, - különösen az az idős hölgy, akit le is filmeztek a televízió számára, amint a rendszer segítségével nyomára bukkan az általa kereset csomagnak.
A bevásárlóközpontban saját üzlettel rendelkezőknek a rendszer lehetővé teszi, hogy a termékeiket szélesebb vársárlói körben kínálják. Mint Finn Chabert műszaki igazgató kifejti: "A hagyományos hirdetések hatása csak azokra az emberekre korlátozódik, akik bejönnek a boltba, vagy legalább benéznek az ablakon, de a WiFi a bevásárlóközpont minden látogatóját potenciális vásárlóvá teheti. Például a szupermarket a speciális kínálatát hirdetheti a teljes globális zónában."
A Steen & Strøm számára a digitális vásárlói rendszer egy kiváló marketing eszközt jelent. Segítségével például elemezni lehet a bevásárlóközpontban megforduló emberek mozgását, és tényszerű adatok alapján felmérni a különböző boltok helyének az értékét. A rendszer annak a vizsgálatára is lehetőséget ad, hogy az értéknövelt Internet szolgáltatások milyen mértékben és hogyan növelik a bevásárlóközpont vonzerejét.
Pillanatnyilag a rendszer potenciális lehetőségeit korlátozza az a tény, hogy viszonylag kevés vásárló rendelkezik megfelelő készülékkel. Ma már azonban minden nagyobb gyártó kínál WiFi kapcsolattal rendelkező telefont, amelyeknek az elterjedtsége várhatóan gyorsan emelkedik majd. Ezt felismerve a Steen & Strøm mérlegeli, hogy a próbaüzemi telepítést kiterjeszti más dániai bevásárlóközpontjaira is.
"Hosszú távra gondolkodó vállalatként a Steen & Strøm világosan látja, hogy a vásárlási szokások hogyan alakulnak majd át, és hogy holnap mely sajátosságok lesznek a legvonzóbbak a vásárlóknak. Ez a projekt értékes bepillantást ad nekünk ezekbe alapvető fontosságú kérdésekbe." - foglalja össze Chabert.
Mindeddig a WiFi elsősorban a mobil felhasználók számára gyors internet hozzáférést biztosító technológiaként volt közismert az iparágban. Egyre többen ismerik azonban fel, hogy ezen túl lehetőséget ad új, értéknövelt mobil szolgáltatások megvalósításra is. Az új megoldásokat kedvelő vállalkozások keresik azokat a lehetőségeket, amelyekkel ezek a szolgáltatások hozzájárulhatnak üzleti sikereikhez.
Ezeknek a cégeknek az egyike a dán Steen & Strøm, amely 52, részben saját tulajdonú bevásárlóközpontot üzemeltet Skandináviában. A Steen & Strøm felismerte, hogy az ilyen helyi szolgáltatások lehetőséget adnak arra, hogy a vevőinek kellemesebbé tegye a vásárlást a bevásárlóközpontjaiban. A lehetőségek tanulmányozása céljából felvette a kapcsolatot a HP-vel, amely WiFi alapú digitális vásárlói megoldást fejlesztett a szintén dániai Bruun cég Galleri nevű, Aarhus-ban lévő bevásárlóközpontja számára. "Mindig is fontosnak tartottuk az olyan csúcstechnológiákat, amelyekkel kellemesebbé tehetjük a vásárlást a fogyasztóinknak. Az új technológiák iránti fogékonyságunk segít bennünket piacvezető pozíciónk megőrzésében." - mondja Finn Chabert, a Steen & Strøm műszaki igazgatója.
A HP kifejlesztett egy olyan rendszert, amelyet a digitális kéziszámítógéppel (PDA), vagy a WiFi kapcsolatra is alkalmas mobiltelefonnal rendelkező vásárlók tudnak használni. A projektben részt vett az Aalborg-i Egyetem is, amely a beállítási szolgáltatások kifejlesztéséhez nyújtott segítséget.
Hardver oldalon a megoldás alapja a ProCurve 420 típusú vezeték nélküli hozzáférési pont (Wireless Access Point) amely a ProCurve Integrated Access Manager 760wl-el együtt megbízható barangolást és erős biztonsági funkciókat nyújt. A WiFi alapú, háromszögeléssel való helymeghatározáshoz a hozzáférési pontokat a 29 ezer négyzetméteres bevásárlóközpont minden zugában sűrűn kellett telepíteni.
A szoftver oldal három fő komponensből áll. Az első a felhasználó pozícióját pontosan meghatározó háromszögelő alkalmazás, amelyre a helyhez kapcsolódó szolgáltatás biztosítása érdekében van szükség. A második a tartalom menedzselő rendszer (CMS - content management system), amely összekapcsolja az adatokat és a háromszögeléssel kapott koordinátákat, így a megfelelő tartalom továbbítódik a megfelelő felhasználói profilhoz a megfelelő zónában. A bevásárlóközpont minden egyes boltjának saját zónája van a fizikai helyének megfelelően, és van egy globális zóna is, amely lefedi a teljes bevásárlóközpontot. Az egyes boltoknak saját felhasználóbarát webfelületük van a CMS-hez, és szabályozni tudják, hogy milyen marketing információk jussanak el a zónájukba belépett vásárlókhoz. Ezek az információk lehetnek statikusak vagy dinamikusak.
A harmadik szoftveralkalmazás a digitális vásárlói asszisztens (DSA - digital shopping assistant), amely a végfelhasználó eszközén fut, és automatikusan telepíthető, amikor a felhasználó első alkalommal bejelentkezik a bevásárlóközpont vezeték nélküli hálózatába. Számos beállítási lehetősége van, többek között felhasználói profilokat lehet benne létrehozni és aktiválni. Minden olyan ajánlat, amely megfelel ennek a profilnak, meg fog jelenni a készüléken, amikor a felhasználó belép az adott zónába. A nagy sávszélesség lehetővé teszi, hogy az ajánlatok mozgókép, zene, szöveg vagy képek formájában jelenjenek meg.
A felhasználók felderíthetik az őket különösen érdeklő árucikkek helyét is. Azoknak az üzleteknek a listája, ahol árusítják ezeket a cikkeket, megjelenik a készüléken, és ha a felhasználó kiválaszt közülük egyet, az eszköz egy interaktív térkép segítségével elvezeti őt a célpontjához. További hasznos tulajdonsága a rendszernek, hogy amennyiben a gyerekek ruhájára egy WiFi eszközt erősítenek, DSA-val folyamatosan nyomon követhető a tartózkodási helyük.
A felhasználók szemszögéből a rendszer egy értékes segédeszközt ad a nagyon nagy méretű bevásárlóközpontokban való eligazodáshoz, amellyel a legegyszerűbb megtalálni a legjobb ajánlatokat. A rendszer alapos tesztelése során a potenciális felhasználók igen lelkesen fogadták a rendszert, - különösen az az idős hölgy, akit le is filmeztek a televízió számára, amint a rendszer segítségével nyomára bukkan az általa kereset csomagnak.
A bevásárlóközpontban saját üzlettel rendelkezőknek a rendszer lehetővé teszi, hogy a termékeiket szélesebb vársárlói körben kínálják. Mint Finn Chabert műszaki igazgató kifejti: "A hagyományos hirdetések hatása csak azokra az emberekre korlátozódik, akik bejönnek a boltba, vagy legalább benéznek az ablakon, de a WiFi a bevásárlóközpont minden látogatóját potenciális vásárlóvá teheti. Például a szupermarket a speciális kínálatát hirdetheti a teljes globális zónában."
A Steen & Strøm számára a digitális vásárlói rendszer egy kiváló marketing eszközt jelent. Segítségével például elemezni lehet a bevásárlóközpontban megforduló emberek mozgását, és tényszerű adatok alapján felmérni a különböző boltok helyének az értékét. A rendszer annak a vizsgálatára is lehetőséget ad, hogy az értéknövelt Internet szolgáltatások milyen mértékben és hogyan növelik a bevásárlóközpont vonzerejét.
Pillanatnyilag a rendszer potenciális lehetőségeit korlátozza az a tény, hogy viszonylag kevés vásárló rendelkezik megfelelő készülékkel. Ma már azonban minden nagyobb gyártó kínál WiFi kapcsolattal rendelkező telefont, amelyeknek az elterjedtsége várhatóan gyorsan emelkedik majd. Ezt felismerve a Steen & Strøm mérlegeli, hogy a próbaüzemi telepítést kiterjeszti más dániai bevásárlóközpontjaira is.
"Hosszú távra gondolkodó vállalatként a Steen & Strøm világosan látja, hogy a vásárlási szokások hogyan alakulnak majd át, és hogy holnap mely sajátosságok lesznek a legvonzóbbak a vásárlóknak. Ez a projekt értékes bepillantást ad nekünk ezekbe alapvető fontosságú kérdésekbe." - foglalja össze Chabert.