Napi Online
Online kalkulátor nélkül bonyolult a kötelező biztosítás
Tegnap tették közzé a hazai biztosítók a jövő évi kötelező felelősségbiztosítási (kgfb) díjaikat, amiből kiderült: a kedvezmények rendszere és köre tovább bonyolódott. Egyszerű ember számítógép segítsége nélkül órák alatt sem tudja kiszámítani a saját kötelező biztosításának díját.
Az elmúlt évekhez képest iszonyatos mértékben elharapóztak a kötelező-piacon a flottákra adott kedvezmények - egyes piaci vélemények szerint a flottaszerződések lehetnek az elkövetkező időszak új gumiszabályai. Az a tény, hogy ma már van olyan társaság - a MÁV Biztosító Egyesület -, amely három gépjármű után (flottának néhány éve még 20-25 kocsi számított) is akár 30 százalékos egyéni, illetve 50 százalékos flottakedvezményt nyújt, teljesen áttekinthetetlenné teszi az ajánlatokat. Flotta esetén ugyanis a biztosító szabadon eltérhet a meghirdetett díjtáblától.
Mestyán András, a CLB Független Biztosítási Alkusz értékesítési igazgatója szerint flottabiztosításkor a biztosítók vagy a meghirdetett tarifákból adnak százalékos kedvezményt, vagy teljesen egyedi ajánlatot dolgoznak ki a partnernek. Az összehasonlíthatóság kizárt, ugyanaz a biztosító két hasonló flotta esetén is teljesen eltérő díjpolitikát folytathat. A flottakedvezmények ezért jelentősen felértékelik az alkuszok szerepét - állítja Papp Lajos, a Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetségének (FBAMSZ - Alkuszszövetség) elnöke. Szerinte a komolyan vett flottaszerződéseknél már korántsem pusztán a díjnak kellene döntenie - fontos lehet az ajánlatok értékelésénél a partnerbiztosító adminisztrációs és szolgáltatási színvonala.
Egyes vélemények szerint furcsa harc várható a továbbiakban is a flottabiztosítások terén. A szakértők szerint ugyanis ma már - eltekintve a néhány autós "kvázi-flottáktól" - flottát egymástól csak veszteségesen tudnak átvenni a biztosítók. A flottát aktuálisan kezelő biztosító ugyanis tökéletesen tisztában van az adott portfólió kárgyakoriságával és a kedvezményt annak függvényében adja. Ezzel magyarázható, hogy olcsóbb ajánlat esetén sokszor nem is küzd a régi biztosító az ügyfél megtartásáért. Lapunk információi szerint a PSZÁF már vizsgálja a flottakedvezmények rendszerét, nem kizárt, hogy a felügyelet a jövő év elején e kérdésben is ajánlásokat fogalmaz meg az új szereplők számára.
Az érintetteknek november 30-áig van lehetőségük arra, hogy felmondják jelenlegi biztosítójukkal a szerződést, amennyiben jobb díjjal, kedvezménnyel, illetve szolgáltatással kecsegtető másik biztosítót találnak. Az új biztosítóval december 31-ig kell szerződniük az ügyfeleknek. A kedvezmények rendszere és köre tovább bonyolódott, az egyszerű ember a számítógép segítsége nélkül lényegében órák alatt sem tudja kiszámítani a saját kötelező biztosításának díját. Ma már például az sem mindegy, hogy Budapest melyik kerületében lakunk (Aegon, K&H), mint ahogy komoly pluszdíjat kénytelen fizetni (Allianz) az az egyébként meglett korú ügyfél, akinek nem túl régi a jogosítványa. De ez csak a hab a tortán, összesen 102 kedvezmény, illetve ezek kombinációi alkalmazandóak.
Épp ezért várja mindenki az online- alkuszok tarifálóprogramjainak debütálását. Rácz István, a biztositas.hu ügyvezetője szerint november elsején már működni fog, míg Mestyán András, a CLB Független Biztosítási Alkusz értékesítési vezetője november 2-ra ígéri a tarifáló honlap indulását. A két társaság egységes abban, hogy árgaranciát vállal a kiszámított díjra, miután a múlt héten a pénzügyi felügyelet (PSZÁF) is felhívta a figyelmet arra, hogy a hibás tarifálásból eredő károkért a biztosítók nem tehetők felelőssé. Számos társaság jelentősen csökkentette díjait, de a jelenleg felfüggesztett, a szerződési időszakban viszont a piacra szinte bizonyosan visszatérő MÁV Biztosító Egyesület továbbra is sok szegmensben őrzi előnyét.
Az online-alkuszok 7-10 százalékos találati aránnyal dolgoznak: az elmúlt év során a rendszereiken átfuttatott közel 2 millió tarifálás után nagyjából 130 ezer szerződést tudtak kötni az ügyfelekkel. Ez a tavalyi 360 ezernyi kgfb-biztosítást váltó ügyfél harmadát teszi ki. Érthető tehát, hogy a biztosítók számos más partnert is bevonnak az értékesítésbe. A legmerészebb terveket Antal Erzsébet, a Tesco-Globál Áruházak Zrt. pénzügyi igazgatója fogalmazta meg: a Tesco Biztosítási Partnerül választott Generali-Providencia Biztosító termékeit kínálva az idei váltók 10 százalékát szeretnék ügyfeleiknek megnyerni abban az 53 áruházban, ahol a biztosítást kínálják.
Az elmúlt évekhez képest iszonyatos mértékben elharapóztak a kötelező-piacon a flottákra adott kedvezmények - egyes piaci vélemények szerint a flottaszerződések lehetnek az elkövetkező időszak új gumiszabályai. Az a tény, hogy ma már van olyan társaság - a MÁV Biztosító Egyesület -, amely három gépjármű után (flottának néhány éve még 20-25 kocsi számított) is akár 30 százalékos egyéni, illetve 50 százalékos flottakedvezményt nyújt, teljesen áttekinthetetlenné teszi az ajánlatokat. Flotta esetén ugyanis a biztosító szabadon eltérhet a meghirdetett díjtáblától.
Mestyán András, a CLB Független Biztosítási Alkusz értékesítési igazgatója szerint flottabiztosításkor a biztosítók vagy a meghirdetett tarifákból adnak százalékos kedvezményt, vagy teljesen egyedi ajánlatot dolgoznak ki a partnernek. Az összehasonlíthatóság kizárt, ugyanaz a biztosító két hasonló flotta esetén is teljesen eltérő díjpolitikát folytathat. A flottakedvezmények ezért jelentősen felértékelik az alkuszok szerepét - állítja Papp Lajos, a Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetségének (FBAMSZ - Alkuszszövetség) elnöke. Szerinte a komolyan vett flottaszerződéseknél már korántsem pusztán a díjnak kellene döntenie - fontos lehet az ajánlatok értékelésénél a partnerbiztosító adminisztrációs és szolgáltatási színvonala.
Egyes vélemények szerint furcsa harc várható a továbbiakban is a flottabiztosítások terén. A szakértők szerint ugyanis ma már - eltekintve a néhány autós "kvázi-flottáktól" - flottát egymástól csak veszteségesen tudnak átvenni a biztosítók. A flottát aktuálisan kezelő biztosító ugyanis tökéletesen tisztában van az adott portfólió kárgyakoriságával és a kedvezményt annak függvényében adja. Ezzel magyarázható, hogy olcsóbb ajánlat esetén sokszor nem is küzd a régi biztosító az ügyfél megtartásáért. Lapunk információi szerint a PSZÁF már vizsgálja a flottakedvezmények rendszerét, nem kizárt, hogy a felügyelet a jövő év elején e kérdésben is ajánlásokat fogalmaz meg az új szereplők számára.
Az érintetteknek november 30-áig van lehetőségük arra, hogy felmondják jelenlegi biztosítójukkal a szerződést, amennyiben jobb díjjal, kedvezménnyel, illetve szolgáltatással kecsegtető másik biztosítót találnak. Az új biztosítóval december 31-ig kell szerződniük az ügyfeleknek. A kedvezmények rendszere és köre tovább bonyolódott, az egyszerű ember a számítógép segítsége nélkül lényegében órák alatt sem tudja kiszámítani a saját kötelező biztosításának díját. Ma már például az sem mindegy, hogy Budapest melyik kerületében lakunk (Aegon, K&H), mint ahogy komoly pluszdíjat kénytelen fizetni (Allianz) az az egyébként meglett korú ügyfél, akinek nem túl régi a jogosítványa. De ez csak a hab a tortán, összesen 102 kedvezmény, illetve ezek kombinációi alkalmazandóak.
Épp ezért várja mindenki az online- alkuszok tarifálóprogramjainak debütálását. Rácz István, a biztositas.hu ügyvezetője szerint november elsején már működni fog, míg Mestyán András, a CLB Független Biztosítási Alkusz értékesítési vezetője november 2-ra ígéri a tarifáló honlap indulását. A két társaság egységes abban, hogy árgaranciát vállal a kiszámított díjra, miután a múlt héten a pénzügyi felügyelet (PSZÁF) is felhívta a figyelmet arra, hogy a hibás tarifálásból eredő károkért a biztosítók nem tehetők felelőssé. Számos társaság jelentősen csökkentette díjait, de a jelenleg felfüggesztett, a szerződési időszakban viszont a piacra szinte bizonyosan visszatérő MÁV Biztosító Egyesület továbbra is sok szegmensben őrzi előnyét.
Az online-alkuszok 7-10 százalékos találati aránnyal dolgoznak: az elmúlt év során a rendszereiken átfuttatott közel 2 millió tarifálás után nagyjából 130 ezer szerződést tudtak kötni az ügyfelekkel. Ez a tavalyi 360 ezernyi kgfb-biztosítást váltó ügyfél harmadát teszi ki. Érthető tehát, hogy a biztosítók számos más partnert is bevonnak az értékesítésbe. A legmerészebb terveket Antal Erzsébet, a Tesco-Globál Áruházak Zrt. pénzügyi igazgatója fogalmazta meg: a Tesco Biztosítási Partnerül választott Generali-Providencia Biztosító termékeit kínálva az idei váltók 10 százalékát szeretnék ügyfeleiknek megnyerni abban az 53 áruházban, ahol a biztosítást kínálják.