MTI
Lendületesen fejlődik a PC-piac Kelet-Közép-Európában
Továbbra is lendületesen fejlődik Kelet-Közép-Európa asztali számítógép (PC) piaca: az IDC piackutató cég tizenegy országra kiterjedő vizsgálata szerint 2005-ben közel 25 százalékkal, csaknem 12 millióra ugrott a térségben eladott személyi számítógépek száma, s az idén további 18 százalékos bővülés várható.
Az IDC közleménye szerint a noteszgépek népszerűsége több mint 26 százalékkal 11,4 milliárd dollár fölé emelte az eladások piaci értékét. A hordozható gépek esetében az idén újabb 19,5 százalékos növekedést prognosztizálnak. A kutató cég úgy véli, hogy az oktatási fejlesztések és a magánfelhasználói kereslet tartják fenn a kelet-közép-európai PC-piac dinamikus növekedését.
A felmérés szerint a magyar PC-piac 2005-ben szintén jó évet zárt, 450 ezer asztali gép talált gazdára, s ez 17 százalékkal több az előző évinél. Értékben is jelentősen növekedett a magyar piac, 25 százalékkal 468 millió dollárra nőttek az eladások. Ezen belül azonban az asztali gépek értékesítése stagnált, s elsősorban a gyártók alsó kategóriás gépei iránt volt jelentősebb kereslet. A magyar piacon az eladott mennyiség nagyobb részét a helyi összeszerelők adták. Igaz, a nemzetközi gyártók fokozatosan szorítják ki a helyi gyártókat, akik közül néhányan kénytelenek beszüntetni tevékenységüket, illetve a nemzetközi gyártók viszonteladóivá válnak.
A felmérés szerint Magyarországon is a notebook szegmens érte el a legdinamikusabb növekedést, az eladások darabszáma 64 százalékkal nőtt 2004-hez képest. Összesen 164 ezer hordozható számítógépet értékesítettek: 2004-ben az eladott gépek 26 százaléka, 2005-ben pedig már 37 százaléka volt notebook. A térségben is változatlanul gyors ütemben nő a noteszgépek iránti kereslet. Az eladások tavaly 84 százalékkal bővültek, s az idén is további 44,6 százalékos emelkedésre számít az IDC. Ennek ellenére a piacot továbbra is az asztali gépek uralják: összesítve 3,6 desktop jut minden egyes eladott noteszgépre. Az x86-os szerverek eladása masszívan, 18 százalékkal nőtt. Ezek a rendszerek azonban a teljes értékesítési volumen mindössze 2 százalékát tették ki.
A felmérés szerint Kelet-Közép-Európában változatlanul a HP a legnagyobb szállító, s a nemzeti piacokon érzékelhető éles verseny ellenére is sikerült némileg növelnie darabszám szerinti piaci részesedését az összes szegmensben. Az Acer az ötödik helyről a másodikra ugrott előre, miután értékesítési filozófiáját átalakítva sikeresen javította ellátási tevékenységét, árképzését és a disztribútoroknak nyújtott támogatást. A Fujitsu Siemens szintén jó évet zárt: közel megduplázta szállításait a térségben. Összesítve azonban ez a három szállító mindössze 16 százalékát teszi ki kelet-közép-európai PC-piac volumenének.
A régió legnagyobb nemzeti piaca Oroszország. Itt történt a régiós PC eladások több mint fele, s itt keletkezett az árbevétel közel 47 százaléka. Bár Oroszországban közel 22 százalékkal emelkedett tavaly az eladott személyi számítógépek mennyisége, a kutatás szerint a nagyvállalati piac hamarosan telítődni fog, így a jövőbeni növekedést várhatóan az otthoni felhasználók és a kis- és közepes cégek vásárlásai generálják majd. Valamivel több mint 79 százalékos részaránnyal tavaly az asztali gépek uralták Oroszország PC piacát, de részesedésük folyamatosan csökken a noteszgépek javára, amelyek eladásai 84 százalékkal ugrottak meg az elmúlt évben.
A térség második legnagyobb nemzeti piaca Lengyelország: a szállítások 15,3 százalékát tudhatja magáénak, míg a harmadik helyen Ukrajna áll, 8,3 százalékos részesedéssel. Bulgária volt a leggyorsabban növekvő piac - 60 százalék feletti volumennövekedéssel. Romániában is hasonló a helyzet, itt közel 42 százalékkal nőtt az eladott darabszám.
Az IDC közleménye szerint a noteszgépek népszerűsége több mint 26 százalékkal 11,4 milliárd dollár fölé emelte az eladások piaci értékét. A hordozható gépek esetében az idén újabb 19,5 százalékos növekedést prognosztizálnak. A kutató cég úgy véli, hogy az oktatási fejlesztések és a magánfelhasználói kereslet tartják fenn a kelet-közép-európai PC-piac dinamikus növekedését.
A felmérés szerint a magyar PC-piac 2005-ben szintén jó évet zárt, 450 ezer asztali gép talált gazdára, s ez 17 százalékkal több az előző évinél. Értékben is jelentősen növekedett a magyar piac, 25 százalékkal 468 millió dollárra nőttek az eladások. Ezen belül azonban az asztali gépek értékesítése stagnált, s elsősorban a gyártók alsó kategóriás gépei iránt volt jelentősebb kereslet. A magyar piacon az eladott mennyiség nagyobb részét a helyi összeszerelők adták. Igaz, a nemzetközi gyártók fokozatosan szorítják ki a helyi gyártókat, akik közül néhányan kénytelenek beszüntetni tevékenységüket, illetve a nemzetközi gyártók viszonteladóivá válnak.
A felmérés szerint Magyarországon is a notebook szegmens érte el a legdinamikusabb növekedést, az eladások darabszáma 64 százalékkal nőtt 2004-hez képest. Összesen 164 ezer hordozható számítógépet értékesítettek: 2004-ben az eladott gépek 26 százaléka, 2005-ben pedig már 37 százaléka volt notebook. A térségben is változatlanul gyors ütemben nő a noteszgépek iránti kereslet. Az eladások tavaly 84 százalékkal bővültek, s az idén is további 44,6 százalékos emelkedésre számít az IDC. Ennek ellenére a piacot továbbra is az asztali gépek uralják: összesítve 3,6 desktop jut minden egyes eladott noteszgépre. Az x86-os szerverek eladása masszívan, 18 százalékkal nőtt. Ezek a rendszerek azonban a teljes értékesítési volumen mindössze 2 százalékát tették ki.
A felmérés szerint Kelet-Közép-Európában változatlanul a HP a legnagyobb szállító, s a nemzeti piacokon érzékelhető éles verseny ellenére is sikerült némileg növelnie darabszám szerinti piaci részesedését az összes szegmensben. Az Acer az ötödik helyről a másodikra ugrott előre, miután értékesítési filozófiáját átalakítva sikeresen javította ellátási tevékenységét, árképzését és a disztribútoroknak nyújtott támogatást. A Fujitsu Siemens szintén jó évet zárt: közel megduplázta szállításait a térségben. Összesítve azonban ez a három szállító mindössze 16 százalékát teszi ki kelet-közép-európai PC-piac volumenének.
A régió legnagyobb nemzeti piaca Oroszország. Itt történt a régiós PC eladások több mint fele, s itt keletkezett az árbevétel közel 47 százaléka. Bár Oroszországban közel 22 százalékkal emelkedett tavaly az eladott személyi számítógépek mennyisége, a kutatás szerint a nagyvállalati piac hamarosan telítődni fog, így a jövőbeni növekedést várhatóan az otthoni felhasználók és a kis- és közepes cégek vásárlásai generálják majd. Valamivel több mint 79 százalékos részaránnyal tavaly az asztali gépek uralták Oroszország PC piacát, de részesedésük folyamatosan csökken a noteszgépek javára, amelyek eladásai 84 százalékkal ugrottak meg az elmúlt évben.
A térség második legnagyobb nemzeti piaca Lengyelország: a szállítások 15,3 százalékát tudhatja magáénak, míg a harmadik helyen Ukrajna áll, 8,3 százalékos részesedéssel. Bulgária volt a leggyorsabban növekvő piac - 60 százalék feletti volumennövekedéssel. Romániában is hasonló a helyzet, itt közel 42 százalékkal nőtt az eladott darabszám.