SG.hu

Növekvő koncentráció az IT-szolgáltatások terén

A szegmensek eltérõ igényei, nagyvállalati forgalomkoncentráció és növekvõ ráfordítások jellemzik az informatikai szolgáltatások hazai piacát.

A BellResearch piackutató cég a legalább tíz alkalmazottat foglalkoztató üzleti körben vizsgálta az üzleti szolgáltatások piacát, valamint az informatikai feladatok külsõ szakemberekkel, illetve cégekkel történõ ellátásának hazai gyakorlatát. Az év eleji adatfelvétellel végzett kutatás legfrissebb adatai szerint a kis-, közép- és nagyvállalati körbe tartozó körülbelül 31 ezer hazai gazdálkodó szervezet közel fele, mintegy 15 ezer vállalat jelent meg 2005-ben vásárlóként az informatikai szolgáltatások piacán. Bár az ügyfélkör nem növekedett az elõzõ évhez képest, a vállalatok átlagos költéseinek emelkedése mégis a piac bõvülését eredményezte.

Az egyes vállalati méretszegmensek szokásait összehasonlítva jelentõs különbségek figyelhetõk meg: a leginkább karbantartást, fejlesztést, tanácsadást igénylõ nagyvállalatok 75 százaléka, a középvállalatok 59 százaléka, míg a fõleg szoftver- és hardvertelepítést, illetve -karbantartást igénybe vevõ kisvállalatok csupán 43 százaléka bízott meg legalább egy külsõ informatikai szolgáltatót a különbözõ feladatok ellátására. Az alacsonyabb mutató ellenére - alapsokasági arányából fakadóan - a 10-49 fõt foglalkoztató szegmens teszi ki a szolgáltatások keresleti oldalán megjelenõ gazdálkodó szervezetek közel háromnegyedét. Ezzel szemben a teljes piaci volumen közel négyötödét (78 százalékát) a nagyvállalati szegmens költései jelentik; a középvállalatok további 14 százalékkal, míg a kisvállalatok csupán 8 százalékkal járultak hozzá az informatikai szolgáltatások piacának forgalmához 2005-ben.


A gazdálkodó szervezetek mérete természetesen komoly hatással van az igénybe vett szolgáltatások számára is. Amíg a kisvállalatok háromnegyede mindössze egy vagy két területen alakított ki szerzõdéses viszonyt valamelyik informatikai szolgáltatóval, addig a középvállalatok 45 százaléka, a nagyvállalatoknak pedig több mint fele 3 vagy több területen vette igénybe külsõ szakértõ cégek támogatását - mutatnak rá a BellResearch elemzõi.

Az igénybe vett szolgáltatások profiljából jól látható, hogy a legalább 250 fõt foglalkoztató gazdasági szervezetek a meglévõ PC-parkjuk menedzselésére, a munkatársak betanítására, továbbképzésére tartottak leginkább igényt, míg a kisebb alkalmazotti létszámmal mûködõ vállalatok körében fõleg infrastrukturális és szoftveres fejlesztésekre volt szükség 2005 folyamán. A teljes vizsgált vállalati sokaságban az elmúlt évekhez hasonlóan tavaly is az outsourcing terhelte meg leginkább a társaságok IT-költségvetését, és a kiadások további növekedése is elsõsorban ezen a területen várható. Az outsourcing mellett jelentõs piacnövekedés várható 2006-ban az alkalmazásfejlesztés és karbantartás területén, az információtechnológiai tanácsadás, valamint a hálózati integráció esetében viszont a kutatásban megkérdezett vállalatok döntéshozói a kiadások csökkenésére számítanak - olvashatjuk a BellResearch elemzésében.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
Nem érkezett még hozzászólás. Legyél Te az első!