Berta Sándor
Drogfelvilágosítás a YouTube-on
Az amerikai drogellenőrzési kormányhivatal különböző címszavak (például war on drugs, marijuana, weed, 420, Office of National Drug Policy (ONDCP)) alatt jelentette meg a felvilágosító filmeket. Ehhez az ONDCPstuff nicket használták fel, ami elvileg egy 18 éves washingtoni fiatalemberé. A YouTube-ra feltett videókat korábban már több alkalommal sugározták a különböző amerikai televíziócsatornák is. A szakember azért döntöttek a felvételek portálon való megjelentetése mellett, mert azt remélik, hogy így közvetlenül a drogokat fogyasztó célközönséghez szólhatnak.
Mindesetre az biztos, hogy a drogokkal kapcsolatban rengeteg film látható a YouTube-on, persze ezek többsége általában drogosok beszámolója az átélt élményekről. De akadnak olyan videók is, amelyek például a marihuána termesztését mutatják be, gyakorlati útmutatóként szolgálva az érdeklődőknek. A szakemberek nem jósolnak túl nagy sikert az újfajta felvilágosításnak és ezt támasztja alá, hogy eddig csak nagyon kevés felhasználó nézte meg ezeket a felvételeket.
Lee Rainie, a Pew Internet & American Life Project igazgatója úgy vélte a videók annyira komolytalanok és hatástalanok, hogy hamarosan meg fognak jelenni a portálon a róluk készített paródiák is. Michael Bugeja, az iowai újságíró iskola médiakutatója szerint a megoldás félrevezető.
Drogfelvilágosítási célokra először használja az amerikai kormány a videós portálokat. Az amerikai választási kampány ugyanakkor új utat tört magának a világhálón: a kongresszusi posztot áhító politikusok a YouTube-on üzentek és üzennek a választóknak. A brit kormány augusztus végén pedig szintén egy politikai tartalmú felvételt, amelynek a címe Sharing - the Leadership Challenge volt.