Napi Online

Digitális írástudást tanít a Jövő Iskolája

A Microsoft négy évvel ezelőtt hirdette meg Társ a tanulásban programját. Ennek lényege, hogy a világ valamennyi országában, ahol Microsoft-rendszert használnak, gyakorlati útmutatással segítse a digitális oktatási módszerek elsajátítását.

A Microsoft sok száz millió dollárt fordít a tanárok ingyenes képzésére, szakkönyveket ad ki, amelyek gyakorlati példákkal illusztrálják, hogyan lehet a legkülönbözőbb tantárgyakban hasznosítani egy-egy módszert. A digitális oktatás előmozdítása érdekében a cég Philadelphiában megépítette a Jövő Iskoláját, amely idén szeptemberben nyitja meg kapuit. Ez egyszerre szolgálja a digitális oktatás módszereinek fejlesztését, a nemzetközi tanárképzést és a diákok oktatását. Redmondban talán nem is tudják, de Magyarország már megelőzte Philadelphiát.

Tavaly decembere óta áll ugyanis a Jövő Háza, amelynek keretei között - a Ház partnereként a Microsoft Magyarország támogatásával - létrejött az alternatív pedagógiai módszereket meghonosító Jövő Iskolája. A Microsoft már az előkészületek idején felajánlotta, hogy közreműködik az iskola technikai felszerelésében, rendelkezésére bocsátja a tanításhoz szükséges szoftvereket és szakemberei részt vesznek az újfajta módszer bevezetésében.

A klasszikus tanórán egyedül áll a tanár a diákokkal szemben, az ismeretek átadásában egyetlen eszköze a beszéd. Jó esetben rendelkezésére áll még vetítő, tabló, néhány kísérleti eszköz az előadás illusztrálásához - mondja Merényi Ádám, a Microsoft oktatási programmenedzsere. Ezt frontális oktatásnak nevezik. A digitális tanulás ezzel szemben önálló munkára, egyfajta alkotásra készteti a diákokat. A tanár magyarázata, útmutatása alapján - megfelelő szoftverháttér bevetésével - saját maguknak élővé tudják tenni mindazt, ami elhangzik. Hozzákeresnek a szöveghez, illusztrálják, operatívan közreműködnek az anyag elsajátításában. Tapasztalataink szerint ebben a metódusban kulcskérdés, hogyan lehet a tanárokat felkészíteni arra, hogy tanítványaikat az információk keresésére ösztönözzék.

A Jövő Iskolájának pedagógusaival közösen márciusban kezdődött el a rendszeres tanárképzés, aminek keretében megismertetjük a pedagógusokkal, hogyan tud a számítógép a tanulásban és oktatásban segíteni. A Microsoft szakemberei szervezési módszereket ajánlanak, ötleteket gyűjtenek egybe, s közben a technikai rendszer nyújtotta lehetőségekről is felvilágosítják az újdonságokra fogékony tanerőket. A Jövő Iskolája és a Microsoft közös vállalkozása azon áll vagy bukik, mennyire sikerül partnerként megnyerni a pedagógusokat. Az iskola a gyakorlati módszertani fogalakozásokat nemcsak a Jövő Házában tartja a tanároknak, hanem járja az iskolákat, településeket, ahol ismertetik az új módszereket. Egész tantestületeket is fogadnak a Jövő Iskolájában, hogy gyakorlati bemutatót tartsanak a digitális iskola módszereiből. Megtanítják, hogyan lehet óravázlatokat készíteni az interneten, s ahol szükséges vállalják a folyamatos mentorálást is.

Nem egészen hat hónap alatt 13 ezer gyereket fogadott a Jövő Iskolája - mondta Niedermüller Anna oktatási vezető. Hetenként 50-60 foglalkozást tartottunk a diákoknak, ezenkívül több mint 200 pedagógussal ismertettük meg a digitális oktatás minden mesterfogását. Nehéz kísérleti fél év volt, de úgy látjuk megérte a fáradtságot.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
Nem érkezett még hozzászólás. Legyél Te az első!