SG.hu
Finn perben segített a magyar távmeghallgatási rendszer
Egy finn kisváros bíróságának kérésére az Unió jogsegély egyezményének keretében két magyar tanút hallgattak ki egy büntetőügyben úgy, hogy nem kellett elhagyniuk Magyarországot.
A Pesti Központi Kerületi Bíróságon június 13-án lebonyolított kihallgatás szakmai alapja az a távmeghallgatási rendszer volt, amelyet a hazai bíróságok számára a közelmúltban fejlesztett ki egy magyar informatikai cég.
Már a hazai joggyakorlatban is bizonyított a nemrég átadott megoldás, amikor védett tanúk meghallgatásáról volt szó. Ez az első alkalom azonban, hogy nemzetközi ügyben is szükség volt rá. Szinte bizonyos, hogy ez hamarosan mindennapi gyakorlattá válik – ismertette a történteket Zitai Miklós, az OITH (Országos Igazságszolgáltatási Tanács Hivatala) informatikai főosztály osztályvezetője.
"A finn eset során mindkét tárgyalóteremben megjelent egy-egy bíró, a magyar tanúk odaálltak a kamera elé, és tolmácsok segítségével megtették a vallomásukat. Ehhez egy ISDN kapcsolatot használt a rendszer, amely gyakorlatilag minden kommunikációs szabványon működőképes. Úgy tűnik, hogy ami még 4-5 éve is utópia volt, ma már a mindennapok része a jogi gyakorlatban is" – mondta Zitai Miklós.
Az IM rendelete a rendszer kiépítéséről egy korábbi, 2003-as törvényen alapult. E szerint a bírósági tárgyalásokon meg kell teremteni a „jegyzőkönyv más módon való rögzítésének lehetőségét”, tehát kép- és hangrögzítő berendezést kell használni, amennyiben azt bármely érintett kéri. Külön szobában kerülhet sor a meghallgatásra például, ha a tanú kiskorú, vagy ha fontos, hogy a tanú arcát, hangját ne lehessen felismerni. Az ezt lehetővé tevő technológiai rendszer kialakítására kiírt közbeszerzési eljárást a KFKI-LNX Hálózatintegrációs Zrt. nyerte.
A megoldás számos módon képes kapcsolatot felépíteni, akár kábelen, akár az interneten, vagy vezeték nélkül, az ország teljes területén. Jelenleg három mobil eszközrendszer áll rendelkezésre, melyeket mikrobuszokkal szállítanak a helyszínekre. Ezt a mobilitást egyrészt a távmeghallgatás természete tette szükségessé, másrészt az a tény, hogy a rendelkezésre álló pénzből nem lehetett minden egyes bíróságot külön felszerelni, ugyanis a rendszer nem csak néhány kamerából vagy mikrofonból áll. Összesen kilenc jó minőségű kamerát, ugyanennyi DVD-felvevőt, központi egységet, mikrofonokat, GPS rendszerű órajel generátorokat, hangfalakat, nagy, központi kijelzőt és vezérlőt, illetve kontroll monitorokat is tartalmaz a megoldás.
A központi érintőképernyőről a teljes eszközpark egyértelműen és könnyen vezérelhető, ezt akár a bíró saját kezűleg is megteheti. Lehetőség van arra is, hogy a tárgyaláson elhangzottakat menet közben visszanézzék-visszahallgassák a jelenlevők, illetve mód van a jegyzőkönyv egészének, vagy részleteinek sokszorosítására. A mobil megoldásokat egy 26 telepített állomásból álló úgynevezett "back office" rendszer egészíti ki, mely lehetőséget teremt az elkészült felvételek másolására, visszanézésére, kezelésére akkor is, ha a mobil rendszer már elhagyta a helyszínt.
A Pesti Központi Kerületi Bíróságon június 13-án lebonyolított kihallgatás szakmai alapja az a távmeghallgatási rendszer volt, amelyet a hazai bíróságok számára a közelmúltban fejlesztett ki egy magyar informatikai cég.
Már a hazai joggyakorlatban is bizonyított a nemrég átadott megoldás, amikor védett tanúk meghallgatásáról volt szó. Ez az első alkalom azonban, hogy nemzetközi ügyben is szükség volt rá. Szinte bizonyos, hogy ez hamarosan mindennapi gyakorlattá válik – ismertette a történteket Zitai Miklós, az OITH (Országos Igazságszolgáltatási Tanács Hivatala) informatikai főosztály osztályvezetője.
"A finn eset során mindkét tárgyalóteremben megjelent egy-egy bíró, a magyar tanúk odaálltak a kamera elé, és tolmácsok segítségével megtették a vallomásukat. Ehhez egy ISDN kapcsolatot használt a rendszer, amely gyakorlatilag minden kommunikációs szabványon működőképes. Úgy tűnik, hogy ami még 4-5 éve is utópia volt, ma már a mindennapok része a jogi gyakorlatban is" – mondta Zitai Miklós.
Az IM rendelete a rendszer kiépítéséről egy korábbi, 2003-as törvényen alapult. E szerint a bírósági tárgyalásokon meg kell teremteni a „jegyzőkönyv más módon való rögzítésének lehetőségét”, tehát kép- és hangrögzítő berendezést kell használni, amennyiben azt bármely érintett kéri. Külön szobában kerülhet sor a meghallgatásra például, ha a tanú kiskorú, vagy ha fontos, hogy a tanú arcát, hangját ne lehessen felismerni. Az ezt lehetővé tevő technológiai rendszer kialakítására kiírt közbeszerzési eljárást a KFKI-LNX Hálózatintegrációs Zrt. nyerte.
A megoldás számos módon képes kapcsolatot felépíteni, akár kábelen, akár az interneten, vagy vezeték nélkül, az ország teljes területén. Jelenleg három mobil eszközrendszer áll rendelkezésre, melyeket mikrobuszokkal szállítanak a helyszínekre. Ezt a mobilitást egyrészt a távmeghallgatás természete tette szükségessé, másrészt az a tény, hogy a rendelkezésre álló pénzből nem lehetett minden egyes bíróságot külön felszerelni, ugyanis a rendszer nem csak néhány kamerából vagy mikrofonból áll. Összesen kilenc jó minőségű kamerát, ugyanennyi DVD-felvevőt, központi egységet, mikrofonokat, GPS rendszerű órajel generátorokat, hangfalakat, nagy, központi kijelzőt és vezérlőt, illetve kontroll monitorokat is tartalmaz a megoldás.
A központi érintőképernyőről a teljes eszközpark egyértelműen és könnyen vezérelhető, ezt akár a bíró saját kezűleg is megteheti. Lehetőség van arra is, hogy a tárgyaláson elhangzottakat menet közben visszanézzék-visszahallgassák a jelenlevők, illetve mód van a jegyzőkönyv egészének, vagy részleteinek sokszorosítására. A mobil megoldásokat egy 26 telepített állomásból álló úgynevezett "back office" rendszer egészíti ki, mely lehetőséget teremt az elkészült felvételek másolására, visszanézésére, kezelésére akkor is, ha a mobil rendszer már elhagyta a helyszínt.