Berta Sándor
Másként interneteznek a nők
A nőket az egészség, a divat, a kultúra és a továbbtanulási lehetőségek érdeklik, ezzel szemben a férfiak a technikai vagy a tudományos információkról olvasnak legszívesebben.
A férfiak és a nők közötti, az érdeklődési területekben meglévő különbségek jól kimutathatók a világhálón is. Míg a nők szívesebben vásárolnak az interneten, addig a férfiak előszeretettel veszik igénybe az online banki szolgáltatásokat. Ez derült ki a most nyilvánosságra hozott Acta 2005 tanulmányból. Eszerint a gyengébbik nem képviselőinek 74 százaléka használja rendszeresen az e-mail szolgáltatást, 69 százalékuk érdeklődik a világhálón fellelhető utazási ajánlatok iránt és 62 százalékuk szereti az online keresőket. Az online vásárlás a megkérdezett nők felét hozza lázba, kevesen érdeklődnek viszont a sport, a politikai vagy a tőzsdei tranzakciók iránt.
Cornelia Lins, egy bielefeldi egyesület tagja egyike azoknak a szakembereknek, akik segíteni próbálnak a nőknek, hogy minél jobban megismerjék az internet világát. Szerinte sok nő először túlzott mértékben idegenkedik a világhálótól, az elektronikus levelek küldésétől vagy a böngészésétől. Ám miután felfedezik, hogy a web gyakorlatilag az adatok kimeríthetetlen tárháza és kedvükre válogathatnak az őket érdeklő információk között, nagyon hamar megbarátkoznak az új helyzettel.
Németországhoz hasonlóan az EU is igyekszik kiemelten kezelni a nők és az internet témakört. A nők jelenleg még nagyon keveset, az Európai Unióban 9,3 órát interneteznek hetente - derült ki az Eurpoean Interactive Advertising Association (EIAA) londoni székhelyű szakmai szervezet felméréséből.
Azt sok kutató találgatja, hogy miért szörföl ilyen kevés nő a világhálón. A legnagyobb problémát minden bizonnyal az jelentheti, hogy átlagosan még mindig kevés a szélessávú internethozzáférések száma. A másik ok az lehet, hogy a legtöbb nő dolgozik, este pedig általában barátja, vagy férje és gyerekei veszik el előle az internetezés lehetőségét, de az is előfordul, hogy a házimunka, illetve a főzés mellett egyszerűen már nem jut rá idő. Ezt támasztják alá a TNS Infratest müncheni piackutató intézet és a berlini D21 Kezdeményezés nevű szervezet által évente kiadott N(Onliner-Atlas) adatai is. Ebből világosan kiderül, hogy a 14 és a 19 éves korosztály körében szinte ugyanannyi lány internetezik, mint fiú (84 kontra 85 százalék). A kor előrehaladtával azonban ez az arány egyre jobban nő - a fiúk javára.
"Egyre nagyobb figyelmet kívánunk fordítani a fiatal és a középkorú nők érdeklődésének felkeltésére a világháló iránt. Az érdeklődési területek kezdenek elmosódni, ma már a lányok is szívesen játszanak, bár kétségtelen tény, hogy azért vannak markánsan elkülöníthető, csak a gyengébbik nemet érdeklődő területek. Ilyen a divat, a szépségipar, a bulvár, de mivel egyre több minden iránt érdeklődnek a nők, így szerencsére könnyű dolgunk van" - mondta Dirk Frank, az Iskolák a Világhálón nevű német program szóvivője.
A férfiak és a nők közötti, az érdeklődési területekben meglévő különbségek jól kimutathatók a világhálón is. Míg a nők szívesebben vásárolnak az interneten, addig a férfiak előszeretettel veszik igénybe az online banki szolgáltatásokat. Ez derült ki a most nyilvánosságra hozott Acta 2005 tanulmányból. Eszerint a gyengébbik nem képviselőinek 74 százaléka használja rendszeresen az e-mail szolgáltatást, 69 százalékuk érdeklődik a világhálón fellelhető utazási ajánlatok iránt és 62 százalékuk szereti az online keresőket. Az online vásárlás a megkérdezett nők felét hozza lázba, kevesen érdeklődnek viszont a sport, a politikai vagy a tőzsdei tranzakciók iránt.
Cornelia Lins, egy bielefeldi egyesület tagja egyike azoknak a szakembereknek, akik segíteni próbálnak a nőknek, hogy minél jobban megismerjék az internet világát. Szerinte sok nő először túlzott mértékben idegenkedik a világhálótól, az elektronikus levelek küldésétől vagy a böngészésétől. Ám miután felfedezik, hogy a web gyakorlatilag az adatok kimeríthetetlen tárháza és kedvükre válogathatnak az őket érdeklő információk között, nagyon hamar megbarátkoznak az új helyzettel.
Németországhoz hasonlóan az EU is igyekszik kiemelten kezelni a nők és az internet témakört. A nők jelenleg még nagyon keveset, az Európai Unióban 9,3 órát interneteznek hetente - derült ki az Eurpoean Interactive Advertising Association (EIAA) londoni székhelyű szakmai szervezet felméréséből.
Azt sok kutató találgatja, hogy miért szörföl ilyen kevés nő a világhálón. A legnagyobb problémát minden bizonnyal az jelentheti, hogy átlagosan még mindig kevés a szélessávú internethozzáférések száma. A másik ok az lehet, hogy a legtöbb nő dolgozik, este pedig általában barátja, vagy férje és gyerekei veszik el előle az internetezés lehetőségét, de az is előfordul, hogy a házimunka, illetve a főzés mellett egyszerűen már nem jut rá idő. Ezt támasztják alá a TNS Infratest müncheni piackutató intézet és a berlini D21 Kezdeményezés nevű szervezet által évente kiadott N(Onliner-Atlas) adatai is. Ebből világosan kiderül, hogy a 14 és a 19 éves korosztály körében szinte ugyanannyi lány internetezik, mint fiú (84 kontra 85 százalék). A kor előrehaladtával azonban ez az arány egyre jobban nő - a fiúk javára.
"Egyre nagyobb figyelmet kívánunk fordítani a fiatal és a középkorú nők érdeklődésének felkeltésére a világháló iránt. Az érdeklődési területek kezdenek elmosódni, ma már a lányok is szívesen játszanak, bár kétségtelen tény, hogy azért vannak markánsan elkülöníthető, csak a gyengébbik nemet érdeklődő területek. Ilyen a divat, a szépségipar, a bulvár, de mivel egyre több minden iránt érdeklődnek a nők, így szerencsére könnyű dolgunk van" - mondta Dirk Frank, az Iskolák a Világhálón nevű német program szóvivője.