Figyelőnet
Simó György az iWiW megvételéről: "nincs mitől tartani"
A T-Online vezérigazgatója szerint senkinek nem kell a személyes adatai miatt aggódnia, a T-Online továbbra is jogszerűen fog eljárni.
Péntek délután a sajtóból lehetett megtudni, hogy a T-Online Magyarország Zrt. megvásárolta a magyarországi tartalomszolgáltató piac jelenleg negyedik legnagyobb internetes oldalát, a közösségi szolgáltatásként működő iWiW-et. Péntek este kiadott közleményében a társaság hivatalosan is bejelentette: közel 4 millió euróért (1 milliárd forint) vásárolta meg az oldalt. Az eladás részleteiről, a fejlesztési tervekről és az iWiW esetében különösen kényes adatkezelési elvekről Simó Györgyöt, a T-Online vezérigazgatóját kérdezte a Figyelőnet.
Úgy tudjuk, hogy az iWiW Kft.-nek nem a 100, hanem csupán a 85 százalékát vásárolták meg. A maradék 15 százalék Váradi Zsolt tulajdona maradt, aki mellesleg a T-Online Rt. alkalmazottja. Ez igaz?
Igen. De terveink szerint ez a 15 százalék is hamarosan a T-Online Rt. tulajdonába kerül. Részletekről a szerződésünk értelmében nem beszélhetek.
Mióta tárgyalnak az iWiW Kft. tulajdonosaival a szolgáltatás megvételéről?
A közös munka tavaly nyár végén, a WiW „újraaktivizálódásakor” kezdődött el, ám akkor még szó sem volt a szolgáltatás eladásáról. Támogatót kerestek, és mi láttunk fantáziát az oldalban, így hardveroldalon segítettünk, cserébe egyfajta szponzori csomagot kaptunk. Ezért volt az oldal alján látható a logónk. A tulajdonosok 1-2 hónapja jelezték nekünk, hogy aktuálissá vált az iWiW eladása. Szeretném eloszlatni azt a téveszmét, hogy ez a részünkről egy előre eltervezett akvizíciós művelet volt.
A közleményük szerint közel 4 millió euró volt a vételár. Az internetes piacon ugyanakkor szokatlan, hogy egy összegben, azonnali kifizetéssel vásárolnak meg egy weboldalt. Sokkal inkább teljesítményalapú árazási modelleket használnak. Miért nem ez történt ebben az esetben és hogyan alakult ki éppen ez az ár? A felhasználókra kalkuláltak egy átlagos árat vagy a jövőbeni várható bevételeket diszkontálták?
Ezek a részletek sem publikusak. Annyit mondhatok el, hogy az árazásnál a várható bevételeket vettük számításba, a célunk az volt, hogy ésszerű időtáv alatt bejöjjön az a pénz, amit most kiadtunk.
Milyen időtávot tart ésszerűnek? 2-3 éves megtérüléssel számolnak?
Ennél hosszabb időtávon szeretnénk látni a befektetett összeg megtérülését, az iWiW-től hosszú távú megtérülést várunk. Az interneten voltak nagyon sikeres termékek, amelyek nagyon rövid idő alatt lettek igen népszerűek, de ezek egy része hasonlóan hamar ki is pukkadt. Amelyek megmaradtak – mint a portál, vagy az ingyenes levelezőrendszerek – a net intézményeivé váltak. Mi úgy látjuk, hogy egy ilyen közösségi oldal, mint az iWiW, hasonló intézmény lehet. Mi bízunk benne, hogy a szolgáltatás népszerűsége és ismertsége hosszú távon biztosított.
Milyen bevételi formákból fogják megkeresni a most elköltött közel 4 millió eurót? A hagyományos médiabevételek (hirdetések) mellett terveznek egyéb jövedelemtípusokat is? Gondolunk itt a tranzakcióalapú bevételekre vagy az adatbázis értékesítésére.
Mi is érzékeljük, hogy az iWiW-es közösség egy része nem fogadja pozitívan a reklámokat. Ugyanakkor úgy látjuk, hogy a teljes webes társadalmat abszolút nem jellemzi a reklámaverzió. A felhasználók többsége elfogadja a tényt, hogy egy ekkora operációhoz sokszázmilliós beruházások kellenek. A reklámozásnak is megvan azonban a maga kultúrája és méltósága: az oldalon lesznek hirdetések, de valamelyest visszafogottabban, mint esetleg más portáloknál. Óvatosan fogunk hozzányúlni az oldalhoz a bevételi lehetőségek beillesztésének szempontjából. Az adatbázis értékesítése a jelenlegi jogszabályi keretek között nem lehetséges, így nem szerepel a lehetőségek között.
Várható, hogy a szolgáltatás bizonyos elemei fizetőssé válnak?
Elképzelhető a jövőben, de ez a kérdés most nincs napirenden. A magyar közönség nem szeret fizetni a webes tartalmakért. De ez általában is igaz a webre: érdekes, hogy a kommunikáció bizonyos formáiért - például sms - hajlandóak vagyunk sok pénzt áldozni, másokért, mint az e-mail vagy a chat, nem.
Mivel a szolgáltatás használata során sokan személyes adatokat is megadnak, többen azt gondolják, ez ideális terep a személyre szabott hirdetések számára.
Az internetes hirdetési piac eleve az egyre jobb szegmentálhatóság felé halad. Én azt gondolom, hogy a perszonalizált hirdetések kifejezetten hasznosak is lehetnek olvasói szempontból – hiszen csak olyan reklámokat látok, amelyek engem érdekelnek.
Mikorra várható az első olyan fejlesztés, újítás az iWiW-en, amely annak köszönhető, hogy a T-Online megvette az oldalt? És várhatóan mi lesz ez?
Egy hónapon belül a meghívók terén, azaz az új tagok toborzásánál lesz látványos fejlődés, ugyanis ez egy fontos igénye a jelenlegi felhasználói körnek. Általánosságban azt tudom ígérni, hogy 2 év múlva sokkal gazdagabb funkcionalitással működik majd az iWiW. A képek feltöltésében és tárolásában, videók elhelyezésében ma is vannak jobb és gyorsabb szolgáltatások a világban. A T-Online-nak az a célja, hogy az iWiW versenyképes legyen és az is maradjon a jövőben. Ehhez fejlesztés kell, a fejlesztésekhez pedig pénz. A kezdeti fázisban mindenképpen szükséges a szolgáltatás hardveroldalának megtámogatása, azaz sok „vasat” kell mögé rakni, hogy stabilan és gyorsan működjön ez a közösségi háló.
Az eladás hírére több aktív WiW-tag adatkezelési problémákat vetett fel. Sokan ki is léptek arra hivatkozva, hogy a személyes adataikat (hol és mikor születtek, milyen iskolába jártak, hol laknak, hol dolgoznak, mi a telefonszámuk és legfőképp: kik tartoznak az ismeretségi köreikbe) nem azért adták meg, hogy azok hirtelen egy nagy távközlési vállalathoz kerüljenek. Mit tud nekik mondani?
Nem igazán értem ezt a fajta aggódást. A T-Online-ra ugyanúgy vonatkoznak a magyarországi hatályos jogszabályok, mint bármilyen más cégre. A személyes adatokkal soha nem éltünk vissza, mind az Origo, mind pedig a Freemail esetében mindig jogszerűen jártunk és járunk el – ez a két eset pedig szerintem joggal nevezhető best practice-nek. Ha változtatni kell az iWiW adatkezelési elvein, akkor az csak jobb és biztonságosabb lesz a felhasználók számára.
Egyesek attól tartanak, hogy hirtelen célzott és testreszabott mobiltelefon-csomag vagy ADSL-ajánlatokat fognak kapni. Itt egy roppant nagy és mély, azaz nagyon értékes adatbázis kerül a T-csoporthoz, hiszen tavaszra már 640 ezer regisztrált tagja volt az iWiW-nek.
A hatályos jogszabályok nem engedik meg, hogy az iWiW-es adatbázist összekapcsoljuk mondjuk a külön cégként működő T-mobile adatbázisával. Azaz teljességgel kizárt, hogy a felhasználók előzetes engedélye, beleegyezése nélkül bármilyen reklámcélú üzenetek érkezzenek az iWiW-es postaládákba. Azt gondolom, hogy egy ilyen, tőzsdén jegyzett, kemény szabályozói ellenőrzés alatt működő vállalatcsoport, mint a T-cégek, inkább nagyobb garanciát biztosít a személyes adatok kezelésére, mint egy kis, 3 millió forintos jegyzett tőkéjű kft. A felhasználók önként adták meg személyes adataikat az iWiW-en, azért, hogy így egy teljesebb közösségi élményben részesülhessenek. A T-Online azért vette meg az iWiW-et, hogy az emberek ezt a közösségi élményt továbbra is átélhessék. Azaz abszolút nem érdekünk, hogy egy törvénytelen adatkezeléssel magunk ellen haragítsuk a közösséget.
Külön szolgáltatás marad az iWiW, vagy beolvasztják a T-Online egyébb termékeibe, mint az Origo, a Freemail vagy a G-Portál?
Semmi okunk arra, hogy ne külön szolgáltatásként üzemeljen tovább az iWiW. Természetesen szorosan összelinkeljük a többi szolgáltatásunkkal. Ráadásul ha vannak olyan létező webes eszközeink, amelyek az iWiW-ről most hiányoznak, azokat be tudjuk építeni. Többek között a chatre gondolok, amely most hiányzik az iWiW-ről. És mielőtt megkérdezi: nem lesz magenta színű az oldal. Kisebb designalakításra sor fog kerülni, de ez csak a még felhasználóbarátabb működéshez szükséges fazonigazítás.
A T-Online internetes cég, ugyanakkor hamarosan elindul az IPTV szolgáltatásuk, és a cégcsoportban egyéb „hordozócsatornák” is szerepelnek. Számíthatunk arra, hogy hamarosan tv-n és mobilon is iWiW-ezhetünk?
Igen. Széles médiaportfóliót lehet a szolgáltatás mögé rakni. De erre csak akkor kerül sor, ha a felhasználók igényelni fogják.
Péntek délután a sajtóból lehetett megtudni, hogy a T-Online Magyarország Zrt. megvásárolta a magyarországi tartalomszolgáltató piac jelenleg negyedik legnagyobb internetes oldalát, a közösségi szolgáltatásként működő iWiW-et. Péntek este kiadott közleményében a társaság hivatalosan is bejelentette: közel 4 millió euróért (1 milliárd forint) vásárolta meg az oldalt. Az eladás részleteiről, a fejlesztési tervekről és az iWiW esetében különösen kényes adatkezelési elvekről Simó Györgyöt, a T-Online vezérigazgatóját kérdezte a Figyelőnet.
Úgy tudjuk, hogy az iWiW Kft.-nek nem a 100, hanem csupán a 85 százalékát vásárolták meg. A maradék 15 százalék Váradi Zsolt tulajdona maradt, aki mellesleg a T-Online Rt. alkalmazottja. Ez igaz?
Igen. De terveink szerint ez a 15 százalék is hamarosan a T-Online Rt. tulajdonába kerül. Részletekről a szerződésünk értelmében nem beszélhetek.
Mióta tárgyalnak az iWiW Kft. tulajdonosaival a szolgáltatás megvételéről?
A közös munka tavaly nyár végén, a WiW „újraaktivizálódásakor” kezdődött el, ám akkor még szó sem volt a szolgáltatás eladásáról. Támogatót kerestek, és mi láttunk fantáziát az oldalban, így hardveroldalon segítettünk, cserébe egyfajta szponzori csomagot kaptunk. Ezért volt az oldal alján látható a logónk. A tulajdonosok 1-2 hónapja jelezték nekünk, hogy aktuálissá vált az iWiW eladása. Szeretném eloszlatni azt a téveszmét, hogy ez a részünkről egy előre eltervezett akvizíciós művelet volt.
A közleményük szerint közel 4 millió euró volt a vételár. Az internetes piacon ugyanakkor szokatlan, hogy egy összegben, azonnali kifizetéssel vásárolnak meg egy weboldalt. Sokkal inkább teljesítményalapú árazási modelleket használnak. Miért nem ez történt ebben az esetben és hogyan alakult ki éppen ez az ár? A felhasználókra kalkuláltak egy átlagos árat vagy a jövőbeni várható bevételeket diszkontálták?
Ezek a részletek sem publikusak. Annyit mondhatok el, hogy az árazásnál a várható bevételeket vettük számításba, a célunk az volt, hogy ésszerű időtáv alatt bejöjjön az a pénz, amit most kiadtunk.
Milyen időtávot tart ésszerűnek? 2-3 éves megtérüléssel számolnak?
Ennél hosszabb időtávon szeretnénk látni a befektetett összeg megtérülését, az iWiW-től hosszú távú megtérülést várunk. Az interneten voltak nagyon sikeres termékek, amelyek nagyon rövid idő alatt lettek igen népszerűek, de ezek egy része hasonlóan hamar ki is pukkadt. Amelyek megmaradtak – mint a portál, vagy az ingyenes levelezőrendszerek – a net intézményeivé váltak. Mi úgy látjuk, hogy egy ilyen közösségi oldal, mint az iWiW, hasonló intézmény lehet. Mi bízunk benne, hogy a szolgáltatás népszerűsége és ismertsége hosszú távon biztosított.
Milyen bevételi formákból fogják megkeresni a most elköltött közel 4 millió eurót? A hagyományos médiabevételek (hirdetések) mellett terveznek egyéb jövedelemtípusokat is? Gondolunk itt a tranzakcióalapú bevételekre vagy az adatbázis értékesítésére.
Mi is érzékeljük, hogy az iWiW-es közösség egy része nem fogadja pozitívan a reklámokat. Ugyanakkor úgy látjuk, hogy a teljes webes társadalmat abszolút nem jellemzi a reklámaverzió. A felhasználók többsége elfogadja a tényt, hogy egy ekkora operációhoz sokszázmilliós beruházások kellenek. A reklámozásnak is megvan azonban a maga kultúrája és méltósága: az oldalon lesznek hirdetések, de valamelyest visszafogottabban, mint esetleg más portáloknál. Óvatosan fogunk hozzányúlni az oldalhoz a bevételi lehetőségek beillesztésének szempontjából. Az adatbázis értékesítése a jelenlegi jogszabályi keretek között nem lehetséges, így nem szerepel a lehetőségek között.
Várható, hogy a szolgáltatás bizonyos elemei fizetőssé válnak?
Elképzelhető a jövőben, de ez a kérdés most nincs napirenden. A magyar közönség nem szeret fizetni a webes tartalmakért. De ez általában is igaz a webre: érdekes, hogy a kommunikáció bizonyos formáiért - például sms - hajlandóak vagyunk sok pénzt áldozni, másokért, mint az e-mail vagy a chat, nem.
Mivel a szolgáltatás használata során sokan személyes adatokat is megadnak, többen azt gondolják, ez ideális terep a személyre szabott hirdetések számára.
Az internetes hirdetési piac eleve az egyre jobb szegmentálhatóság felé halad. Én azt gondolom, hogy a perszonalizált hirdetések kifejezetten hasznosak is lehetnek olvasói szempontból – hiszen csak olyan reklámokat látok, amelyek engem érdekelnek.
Mikorra várható az első olyan fejlesztés, újítás az iWiW-en, amely annak köszönhető, hogy a T-Online megvette az oldalt? És várhatóan mi lesz ez?
Egy hónapon belül a meghívók terén, azaz az új tagok toborzásánál lesz látványos fejlődés, ugyanis ez egy fontos igénye a jelenlegi felhasználói körnek. Általánosságban azt tudom ígérni, hogy 2 év múlva sokkal gazdagabb funkcionalitással működik majd az iWiW. A képek feltöltésében és tárolásában, videók elhelyezésében ma is vannak jobb és gyorsabb szolgáltatások a világban. A T-Online-nak az a célja, hogy az iWiW versenyképes legyen és az is maradjon a jövőben. Ehhez fejlesztés kell, a fejlesztésekhez pedig pénz. A kezdeti fázisban mindenképpen szükséges a szolgáltatás hardveroldalának megtámogatása, azaz sok „vasat” kell mögé rakni, hogy stabilan és gyorsan működjön ez a közösségi háló.
Az eladás hírére több aktív WiW-tag adatkezelési problémákat vetett fel. Sokan ki is léptek arra hivatkozva, hogy a személyes adataikat (hol és mikor születtek, milyen iskolába jártak, hol laknak, hol dolgoznak, mi a telefonszámuk és legfőképp: kik tartoznak az ismeretségi köreikbe) nem azért adták meg, hogy azok hirtelen egy nagy távközlési vállalathoz kerüljenek. Mit tud nekik mondani?
Nem igazán értem ezt a fajta aggódást. A T-Online-ra ugyanúgy vonatkoznak a magyarországi hatályos jogszabályok, mint bármilyen más cégre. A személyes adatokkal soha nem éltünk vissza, mind az Origo, mind pedig a Freemail esetében mindig jogszerűen jártunk és járunk el – ez a két eset pedig szerintem joggal nevezhető best practice-nek. Ha változtatni kell az iWiW adatkezelési elvein, akkor az csak jobb és biztonságosabb lesz a felhasználók számára.
Egyesek attól tartanak, hogy hirtelen célzott és testreszabott mobiltelefon-csomag vagy ADSL-ajánlatokat fognak kapni. Itt egy roppant nagy és mély, azaz nagyon értékes adatbázis kerül a T-csoporthoz, hiszen tavaszra már 640 ezer regisztrált tagja volt az iWiW-nek.
A hatályos jogszabályok nem engedik meg, hogy az iWiW-es adatbázist összekapcsoljuk mondjuk a külön cégként működő T-mobile adatbázisával. Azaz teljességgel kizárt, hogy a felhasználók előzetes engedélye, beleegyezése nélkül bármilyen reklámcélú üzenetek érkezzenek az iWiW-es postaládákba. Azt gondolom, hogy egy ilyen, tőzsdén jegyzett, kemény szabályozói ellenőrzés alatt működő vállalatcsoport, mint a T-cégek, inkább nagyobb garanciát biztosít a személyes adatok kezelésére, mint egy kis, 3 millió forintos jegyzett tőkéjű kft. A felhasználók önként adták meg személyes adataikat az iWiW-en, azért, hogy így egy teljesebb közösségi élményben részesülhessenek. A T-Online azért vette meg az iWiW-et, hogy az emberek ezt a közösségi élményt továbbra is átélhessék. Azaz abszolút nem érdekünk, hogy egy törvénytelen adatkezeléssel magunk ellen haragítsuk a közösséget.
Külön szolgáltatás marad az iWiW, vagy beolvasztják a T-Online egyébb termékeibe, mint az Origo, a Freemail vagy a G-Portál?
Semmi okunk arra, hogy ne külön szolgáltatásként üzemeljen tovább az iWiW. Természetesen szorosan összelinkeljük a többi szolgáltatásunkkal. Ráadásul ha vannak olyan létező webes eszközeink, amelyek az iWiW-ről most hiányoznak, azokat be tudjuk építeni. Többek között a chatre gondolok, amely most hiányzik az iWiW-ről. És mielőtt megkérdezi: nem lesz magenta színű az oldal. Kisebb designalakításra sor fog kerülni, de ez csak a még felhasználóbarátabb működéshez szükséges fazonigazítás.
A T-Online internetes cég, ugyanakkor hamarosan elindul az IPTV szolgáltatásuk, és a cégcsoportban egyéb „hordozócsatornák” is szerepelnek. Számíthatunk arra, hogy hamarosan tv-n és mobilon is iWiW-ezhetünk?
Igen. Széles médiaportfóliót lehet a szolgáltatás mögé rakni. De erre csak akkor kerül sor, ha a felhasználók igényelni fogják.