Gyurkity Péter
Terjednek, de veszélyesek is az azonnali üzenetküldők
Egyre többen tartják fontosnak az azonnali üzenetküldők szűrését, mivel az otthonokban és a munkahelyeken gyors ütemben terjedő szoftverek sebezhetőségeikkel az eddiginél nagyobb problémát jelentenek.
Az IDC kutatócég legutóbbi felmérése szerint csak a vállalati felhasználók körében több, mint 28 millióan jelentkeznek be naponta valamelyik üzenetküldő hálózatba. Ez óriási szám, különösen, ha a néhány évvel ezelőtti adatokkal hasonlítjuk össze. A felhasználói létszám tehát gyorsan növekszik, ám ezzel együtt a potenciális veszélyforrás jelentősége is, hiszen számos különböző szoftver van terjedőben, amelyek mind újabb sebezhetőségeket, hibákat kínálnak az erre szakosodott vírusíróknak.
"Az azonnali üzenetküldés meglehetősen gyorsan utat talált a vállalati szférába, és mára az üzleti kommunikáció és együttműködés alapvető eszközévé vált" - jelentette ki Dan Nadir, a ScanSafe biztonsági cég alelnöke. Ezzel egy időben növekszik azon cégek, szervezetek száma, amelyek valamilyen módon igyekeznek korlátozni, jól behatárolható keretek közé szorítani ezt a kommunikációt. Saját adataik szerint a tavalyi évben már hatszor annyian alkalmaztak szűrést, valamilyen limitációt ezen a területen, ám a szakértők egy része továbbra sem tartja elegendőnek az ellenlépéseket. Ők elsősorban az emberi tényezőtől, vagyis az alkalmazottak tájékozatlanságától, óvatlanságától tartanak, de a veszély növeléséhez egyes szoftverek (így például a Skype) is hozzájárulnak, mivel a kommunikáció felgyorsítása érdekében szándékosan megkerülnek bizonyos biztonsági előírásokat.
"Az azonnali üzenetküldés olyan terület, amelyet a vállalatok nem hagyhatnak figyelmen kívül" - hangsúlyozta John O'Keefe, a Current Analysis szakembere. Többen az egységesen elfogadott és alkalmazott szabványok hiányában látják a legnagyobb bajt, amit csak tovább súlyosbít, hogy a legtöbb protokollt árgus szemekkel védi fejlesztője. Pedig az elmúlt években a nagyvállalatok érdeklődése is megnőtt a terület iránt: az IBM januárban jelezte, hogy Lotus Sametime rendszerét több, otthoni felhasználásra szánt szoftverrel (AOL, Yahoo, Google) ötvözné. Adataik szerint a hálózaton mintegy 15 millió felhasználó tevékenykedik nap mint nap, míg az America Online AIM hálózatát körülbelül 40 millió felhasználó, a Yahoo Messengert 20 millió, a Google Talkot pedig ennél jóval kevesebben vették igénybe.
A Yahoo eközben érdekes szolgáltatás elindítását jelentette be a tengerentúlon, amely saját szoftverén keresztül lehetővé teszi hagyományos telefonhívások lebonyolítását. A Skype ellen irányuló Phone Out program keretében jelenleg 180 országba indíthatunk hívást, eltérő díjakon - a 30 legnagyobb piacon, így az USA-ban is percenként 2 centért, azaz valamivel több, mint 4 forintért telefonálhatunk. A Phone In éppen fordítva működik: havi 3 (630 forint), vagy évi 30 dollárért (6300 forint) fogadhatunk telefonhívásokat számítógépünkön.
Az IDC kutatócég legutóbbi felmérése szerint csak a vállalati felhasználók körében több, mint 28 millióan jelentkeznek be naponta valamelyik üzenetküldő hálózatba. Ez óriási szám, különösen, ha a néhány évvel ezelőtti adatokkal hasonlítjuk össze. A felhasználói létszám tehát gyorsan növekszik, ám ezzel együtt a potenciális veszélyforrás jelentősége is, hiszen számos különböző szoftver van terjedőben, amelyek mind újabb sebezhetőségeket, hibákat kínálnak az erre szakosodott vírusíróknak.
"Az azonnali üzenetküldés meglehetősen gyorsan utat talált a vállalati szférába, és mára az üzleti kommunikáció és együttműködés alapvető eszközévé vált" - jelentette ki Dan Nadir, a ScanSafe biztonsági cég alelnöke. Ezzel egy időben növekszik azon cégek, szervezetek száma, amelyek valamilyen módon igyekeznek korlátozni, jól behatárolható keretek közé szorítani ezt a kommunikációt. Saját adataik szerint a tavalyi évben már hatszor annyian alkalmaztak szűrést, valamilyen limitációt ezen a területen, ám a szakértők egy része továbbra sem tartja elegendőnek az ellenlépéseket. Ők elsősorban az emberi tényezőtől, vagyis az alkalmazottak tájékozatlanságától, óvatlanságától tartanak, de a veszély növeléséhez egyes szoftverek (így például a Skype) is hozzájárulnak, mivel a kommunikáció felgyorsítása érdekében szándékosan megkerülnek bizonyos biztonsági előírásokat.
"Az azonnali üzenetküldés olyan terület, amelyet a vállalatok nem hagyhatnak figyelmen kívül" - hangsúlyozta John O'Keefe, a Current Analysis szakembere. Többen az egységesen elfogadott és alkalmazott szabványok hiányában látják a legnagyobb bajt, amit csak tovább súlyosbít, hogy a legtöbb protokollt árgus szemekkel védi fejlesztője. Pedig az elmúlt években a nagyvállalatok érdeklődése is megnőtt a terület iránt: az IBM januárban jelezte, hogy Lotus Sametime rendszerét több, otthoni felhasználásra szánt szoftverrel (AOL, Yahoo, Google) ötvözné. Adataik szerint a hálózaton mintegy 15 millió felhasználó tevékenykedik nap mint nap, míg az America Online AIM hálózatát körülbelül 40 millió felhasználó, a Yahoo Messengert 20 millió, a Google Talkot pedig ennél jóval kevesebben vették igénybe.
A Yahoo eközben érdekes szolgáltatás elindítását jelentette be a tengerentúlon, amely saját szoftverén keresztül lehetővé teszi hagyományos telefonhívások lebonyolítását. A Skype ellen irányuló Phone Out program keretében jelenleg 180 országba indíthatunk hívást, eltérő díjakon - a 30 legnagyobb piacon, így az USA-ban is percenként 2 centért, azaz valamivel több, mint 4 forintért telefonálhatunk. A Phone In éppen fordítva működik: havi 3 (630 forint), vagy évi 30 dollárért (6300 forint) fogadhatunk telefonhívásokat számítógépünkön.