Berta Sándor
Európában nem lesz kelendő a Dual Disc
A Sony-BMG szerint az öreg kontinensen nem igazán fognak fogyni a CD-DVD kombi lemezek. Az egyik legnagyobb európai államban, Németországban például összesen 180-200 ezer ilyen lemez eladásával számol a cég.
Európában idén augusztustól lesznek kaphatók a Dual Disc névre keresztelt zenei adathordozók. A vállalatnál azonban eléggé pesszimisták és úgy vélik, hogy az európai vásárlók nem igazán lesznek vevők a zene-CD és a DVD ötvözetéből létrejött termékekre. A Dual Disc európai bemutatójára a tervek szerint augusztus 29-én, Berlinben kerül sor, röviddel a Nemzetközi Híradástechnikai Kiállítás (IFA) megnyitója előtt. A többi európai országban az új termékek szeptember végétől, illetve október végétől lesznek kaphatók, így a Sony-BMG szerint idén karácsonyra beindulhat az üzlet.
A Dual Disc európai bemutatójával egy időben nagyszabású marketingkampányba, illetve kedvezményes vásárlást biztosító akciókba is kezd a zenei konszern. Első lépésként augusztus végén huszonöt német előadó albumait fogja kiadni ilyen formátumban a vállalat. Üröm az örömben ugyanakkor, hogy az albumok inkább régebbi zenei műveket tartalmaznak majd, többek között az AC/DC-től, Miles Davistől, David Bowie-tól vagy Ushertől.
Mindez ellentmond Maarten Steinkamp, a Sony BMG európai vezetőjének áprilisi nyilatkozatának, amely szerint az új termékhez új tartalom is jár, és nem a régi dalokat fogják leporolni. A vállalat vezetői nagy reményeket fűznek ugyanakkor az új művekhez, mint amilyen Bruce Springsteen, az Oasis vagy Jennifer Lopez új albuma.
A Dual Disc lemezek hagyományos CD- és DVD-lejátszókkal játszhatók le. Egy ilyen korong 2,50 dollárba kerül és a hagyományos audio-CD-khez képest 30 percnyi plusz multimédiás anyagot, például videókat is tartalmazhat. A zeneipar ráadásul úgy véli, a Dual Disc nehezebben másolható, mint a hagyományos audio-CD-k, így csökkenhetnek az illegális másolatokból származó bevételkiesések is. A Dual Disc-eladások a hagyományos CD-eladásokhoz képest még relatíve kis arányban képviseltetik magukat. Míg egy Dual Discen megjelent albumból tízezreket adnak el, addig Anastacia aktuális albumából tizenöt hónap alatt több mint egymillió darab került az otthonokba.
A Sony-BMG pesszimizmusa mindenesetre azért meglepő, mert áprilisban Maarten Steinkamp, a társaság európai vezetője még nagy jövőt jósolt a Dual Discnek, mondván könnyen előfordulhat, hogy a következő 2-3 esztendőben a CD-k végleg el fognak tűnni. Azonban ezzel szemben kiderült - és ezt az első eladási eredmények világosan megmutatták - hogy közel sincs ok ekkora optimizmusra. Az Egyesült Államokban kísérleti jelleggel január óta kaphatók a Dual Discen tárolt zenei lemezek, amelyekből eddig összesen félmillió példány kelt el.
A Sony-BMG egyébként a Sony és a Bertelsmann kiadó zenei részlegének, a BMG-nek a 2003-ban történt egyesüléséből jött létre. Számos zeneipari cég tesztel különböző új formátumokat és eladási stratégiákat. Az új termékek egyike, amelyekhez nagy reményeket fűznek a szakemberek a Dual Disc. Kérdés azonban, hogy az új adathordozó valóra váltja-e a hozzá fűzött reményeket?
Európában idén augusztustól lesznek kaphatók a Dual Disc névre keresztelt zenei adathordozók. A vállalatnál azonban eléggé pesszimisták és úgy vélik, hogy az európai vásárlók nem igazán lesznek vevők a zene-CD és a DVD ötvözetéből létrejött termékekre. A Dual Disc európai bemutatójára a tervek szerint augusztus 29-én, Berlinben kerül sor, röviddel a Nemzetközi Híradástechnikai Kiállítás (IFA) megnyitója előtt. A többi európai országban az új termékek szeptember végétől, illetve október végétől lesznek kaphatók, így a Sony-BMG szerint idén karácsonyra beindulhat az üzlet.
A Dual Disc európai bemutatójával egy időben nagyszabású marketingkampányba, illetve kedvezményes vásárlást biztosító akciókba is kezd a zenei konszern. Első lépésként augusztus végén huszonöt német előadó albumait fogja kiadni ilyen formátumban a vállalat. Üröm az örömben ugyanakkor, hogy az albumok inkább régebbi zenei műveket tartalmaznak majd, többek között az AC/DC-től, Miles Davistől, David Bowie-tól vagy Ushertől.
Mindez ellentmond Maarten Steinkamp, a Sony BMG európai vezetőjének áprilisi nyilatkozatának, amely szerint az új termékhez új tartalom is jár, és nem a régi dalokat fogják leporolni. A vállalat vezetői nagy reményeket fűznek ugyanakkor az új művekhez, mint amilyen Bruce Springsteen, az Oasis vagy Jennifer Lopez új albuma.
A Dual Disc lemezek hagyományos CD- és DVD-lejátszókkal játszhatók le. Egy ilyen korong 2,50 dollárba kerül és a hagyományos audio-CD-khez képest 30 percnyi plusz multimédiás anyagot, például videókat is tartalmazhat. A zeneipar ráadásul úgy véli, a Dual Disc nehezebben másolható, mint a hagyományos audio-CD-k, így csökkenhetnek az illegális másolatokból származó bevételkiesések is. A Dual Disc-eladások a hagyományos CD-eladásokhoz képest még relatíve kis arányban képviseltetik magukat. Míg egy Dual Discen megjelent albumból tízezreket adnak el, addig Anastacia aktuális albumából tizenöt hónap alatt több mint egymillió darab került az otthonokba.
A Sony-BMG pesszimizmusa mindenesetre azért meglepő, mert áprilisban Maarten Steinkamp, a társaság európai vezetője még nagy jövőt jósolt a Dual Discnek, mondván könnyen előfordulhat, hogy a következő 2-3 esztendőben a CD-k végleg el fognak tűnni. Azonban ezzel szemben kiderült - és ezt az első eladási eredmények világosan megmutatták - hogy közel sincs ok ekkora optimizmusra. Az Egyesült Államokban kísérleti jelleggel január óta kaphatók a Dual Discen tárolt zenei lemezek, amelyekből eddig összesen félmillió példány kelt el.
A Sony-BMG egyébként a Sony és a Bertelsmann kiadó zenei részlegének, a BMG-nek a 2003-ban történt egyesüléséből jött létre. Számos zeneipari cég tesztel különböző új formátumokat és eladási stratégiákat. Az új termékek egyike, amelyekhez nagy reményeket fűznek a szakemberek a Dual Disc. Kérdés azonban, hogy az új adathordozó valóra váltja-e a hozzá fűzött reményeket?