Berta Sándor
Európai uniós domainnevek legkésőbb az év végétől
A .eu-s domainnevekben az elemzők szerint óriási lehetőségek rejlenek, jól tudják ezt a cégek és a magánszemélyek is, nem véletlen, hogy már most óriási az érdeklődés egy-egy európai uniós domainnév tulajdonjogáért.
Az új uniós domainnévvel is az interneten való egységét akarja bizonyítani az Európai Unió. Eddig közel sem volt ennyire egyértelmű a tagországok álláspontja ebben a kérdésben, mint most. Korábban éveken át számos vita folyt arról, hogy kell-e és ha igen, milyen egységes domainnév az Európai Uniónak? Most végre sikerült ebben a tekintetben megállapodniuk az uniós tagállamoknak. A szakemberek körülbelül 500 millió (!) regisztrációs igényre számítanak. Csak összehasonlításul: 2004 végén világszerte összesen 64 millió domainnév volt használatban, ezeknek a fele volt .com végződésű.
Az .eu domainneveket azonban - szemben például a .com-mal - tényleg csak és kizárólag európai uniós vállalatok vagy személyek regisztrálhatják. 2004 októberében az Európai Bizottság megbízta az EURid regisztrációs szervezetet azzal a feladattal, hogy dolgozza ki a domainnév-adási szabályokat és szempontokat. Ezeket ugyan majd csak az idén áprilisban hozzák nyilvánosságra, ám részben már ismertek.
Az illetékes európai biztos, Erkki Liikanen azt reméli, hogy a .eu domainneveknek köszönhetően egy új európai identitás jön majd létre a világhálón. A regisztráció során az európai uniós tagországokban székhellyel vagy képviselettel rendelkező cégek előnyt fognak élvezni a magánszemélyekkel szemben. Svájci vállalatok és személyek egyelőre nem vehetnek részt a regisztrációs folyamatban. A második lépcsőben a különböző civil szervezetek és védjegy-tulajdonosok juthatnak majd európai uniós domainnévhez. Utoljára kerülnek sorra a magánszemélyek és a kisvállalatok.
A szakértők főleg az olyan kifejezések területén várnak majd nagy harcot, mint a sex, a media, a television vagy a press. A regisztráció ezen szakaszában már csak egy szabály létezik, az nyer, aki előbb megszerzi az adott domainnevet.
Az új uniós domainnévvel is az interneten való egységét akarja bizonyítani az Európai Unió. Eddig közel sem volt ennyire egyértelmű a tagországok álláspontja ebben a kérdésben, mint most. Korábban éveken át számos vita folyt arról, hogy kell-e és ha igen, milyen egységes domainnév az Európai Uniónak? Most végre sikerült ebben a tekintetben megállapodniuk az uniós tagállamoknak. A szakemberek körülbelül 500 millió (!) regisztrációs igényre számítanak. Csak összehasonlításul: 2004 végén világszerte összesen 64 millió domainnév volt használatban, ezeknek a fele volt .com végződésű.
Az .eu domainneveket azonban - szemben például a .com-mal - tényleg csak és kizárólag európai uniós vállalatok vagy személyek regisztrálhatják. 2004 októberében az Európai Bizottság megbízta az EURid regisztrációs szervezetet azzal a feladattal, hogy dolgozza ki a domainnév-adási szabályokat és szempontokat. Ezeket ugyan majd csak az idén áprilisban hozzák nyilvánosságra, ám részben már ismertek.
Az illetékes európai biztos, Erkki Liikanen azt reméli, hogy a .eu domainneveknek köszönhetően egy új európai identitás jön majd létre a világhálón. A regisztráció során az európai uniós tagországokban székhellyel vagy képviselettel rendelkező cégek előnyt fognak élvezni a magánszemélyekkel szemben. Svájci vállalatok és személyek egyelőre nem vehetnek részt a regisztrációs folyamatban. A második lépcsőben a különböző civil szervezetek és védjegy-tulajdonosok juthatnak majd európai uniós domainnévhez. Utoljára kerülnek sorra a magánszemélyek és a kisvállalatok.
A szakértők főleg az olyan kifejezések területén várnak majd nagy harcot, mint a sex, a media, a television vagy a press. A regisztráció ezen szakaszában már csak egy szabály létezik, az nyer, aki előbb megszerzi az adott domainnevet.