SG.hu
Az NHH a számhordozhatóságról és a betárcsázós programokról
A szabályozó hatósághoz beérkezett legtöbb panasz a betárcsázós, úgynevezett kémprogramokra vonatkozik, és sokaknak a számhordozhatóság sem tiszta.
A HFJKH-hoz beérkezett legtöbb panasz a betárcsázós, úgynevezett kémprogramokra vonatkozik. A probléma megoldása sem jogilag, sem technológiailag nem egyszerű. A megoldás jelenleg csak több védekező akció együttes alkalmazásával eredményes. Az NHH továbbra is kéri a modemmel internetre csatlakozókat, hogy telefontársaságuknál kérjék a nemzetközi hívások kódolását.
A szolgáltatókkal történő tárgyalások alapján az Nemzeti Hírközlési Hatóság létrehoz egy olyan nyilvánosan elérhető adatbázist, amely tartalmazza azokat a telefonszámokat, amelyeket már csaló internet-szolgáltatásra használtak vagy használnak fel, de kérik a szolgáltatókat is, hogy azokat a számokat, amelyek mögött ilyen tevékenység feltételezhető, ne engedje automatikusan hívni, csak kezelő engedélyével. Az NHH ezen kívűl vizsgálja a szoftveres megoldás lehetőségét is, mely várhatóan ingyenesen lesz letölthető.
Az NHH a jogalkotói szándékkal összhangban a számhordozhatósággal is elő kívánta segíteni, hogy a piaci átrendeződést új, olcsóbb és magasabb minőségű szolgáltatások mentén történjék. Ha ugyanis az előfizető megtarthatja az addigi számát a szolgáltatók között is mobillá válik, és ez által potenciális felhasználója a piacon megjelenő új, kedvezőbb szolgáltatásoknak és díjcsomagoknak. A felhasználók szempontjából a számhordozhatóság teremtett közös platformot, és tette szabadon elérhetővé a mobiltelefónia kínálta lehetőségeket.
A számhordozhatóság három új problémát teremtett: Díjszámítás: a hívást indítót a hívott szám nem tájékoztatja arról, hogy a hívott szám melyik szolgáltatóhoz tartozik (így az sem tudható, az indított hívás hálózaton belüli, vagy kívüli).
A költségkímélő, hálózatválasztó alközpontok (GSM adapter) a hordozott számok mennyiségével arányosan romló hatásfoka.
A számhordozás megvalósításának nehézségei, amelyekkel számos újságcikk is foglalkozott.
A fogyasztók nem tudják egyértelműen eldönteni, hogy melyik szolgáltatóhoz tartozik a hívószám, pedig ez mobiltelefonról egyszerűen ellenőrizhető. A mobilhasználó egy úgynevezett USSD kód elküldésével megtudhatja, hogy az adott szám hordozott-e, s ha igen, a keresett szám melyik szolgáltatóhoz tartozik. (Az USSD kód a Vodafone-nál nem működik). Az USSD kódos lekérés során a következő kódsorozatot kell bebillentyűznie készülékébe: *126*hívószám# (ahol a hívószám a keresett hívószám körzetszámmal együtt, pl.: 201234567), majd a kódot a hívás gomb megnyomásával kell elküldenie. Válaszként rövid időn belül egy hálózati üzenet fog megjelenni készüléke kijelzőjén, melyben megküldik a kért információt. Ez az eljárás teljesen ingyenes és csak pár másodpercet vesz igénybe.
Mindhárom szolgáltató esetében a 1748-as, díjmentesen hívható telefonszámon a hívószám megadása után tudhatjuk meg, hogy a kérdéses szám hordozott-e. A hivatal kiemelte, hogy a hozzájuk beérkezett panaszok kivétel nélkül megoldódtak. A szolgáltatókkal folyamatosan egyeztetnek, a legtöbb probléma abból adódik, hogy a mobilhasználó az utolsó befizetett számlát követően is folytat még beszélgetést a régi szolgáltatónál. Így új, ki nem egyenlített számlája keletkezik. Közlésük szerint kialakulóban van az a gyakorlat, hogy a megkezdett számlákat az átvevő szolgáltató egyenlíti ki.
A HFJKH-hoz beérkezett legtöbb panasz a betárcsázós, úgynevezett kémprogramokra vonatkozik. A probléma megoldása sem jogilag, sem technológiailag nem egyszerű. A megoldás jelenleg csak több védekező akció együttes alkalmazásával eredményes. Az NHH továbbra is kéri a modemmel internetre csatlakozókat, hogy telefontársaságuknál kérjék a nemzetközi hívások kódolását.
A szolgáltatókkal történő tárgyalások alapján az Nemzeti Hírközlési Hatóság létrehoz egy olyan nyilvánosan elérhető adatbázist, amely tartalmazza azokat a telefonszámokat, amelyeket már csaló internet-szolgáltatásra használtak vagy használnak fel, de kérik a szolgáltatókat is, hogy azokat a számokat, amelyek mögött ilyen tevékenység feltételezhető, ne engedje automatikusan hívni, csak kezelő engedélyével. Az NHH ezen kívűl vizsgálja a szoftveres megoldás lehetőségét is, mely várhatóan ingyenesen lesz letölthető.
Az NHH a jogalkotói szándékkal összhangban a számhordozhatósággal is elő kívánta segíteni, hogy a piaci átrendeződést új, olcsóbb és magasabb minőségű szolgáltatások mentén történjék. Ha ugyanis az előfizető megtarthatja az addigi számát a szolgáltatók között is mobillá válik, és ez által potenciális felhasználója a piacon megjelenő új, kedvezőbb szolgáltatásoknak és díjcsomagoknak. A felhasználók szempontjából a számhordozhatóság teremtett közös platformot, és tette szabadon elérhetővé a mobiltelefónia kínálta lehetőségeket.
A számhordozhatóság három új problémát teremtett:
A fogyasztók nem tudják egyértelműen eldönteni, hogy melyik szolgáltatóhoz tartozik a hívószám, pedig ez mobiltelefonról egyszerűen ellenőrizhető. A mobilhasználó egy úgynevezett USSD kód elküldésével megtudhatja, hogy az adott szám hordozott-e, s ha igen, a keresett szám melyik szolgáltatóhoz tartozik. (Az USSD kód a Vodafone-nál nem működik). Az USSD kódos lekérés során a következő kódsorozatot kell bebillentyűznie készülékébe: *126*hívószám# (ahol a hívószám a keresett hívószám körzetszámmal együtt, pl.: 201234567), majd a kódot a hívás gomb megnyomásával kell elküldenie. Válaszként rövid időn belül egy hálózati üzenet fog megjelenni készüléke kijelzőjén, melyben megküldik a kért információt. Ez az eljárás teljesen ingyenes és csak pár másodpercet vesz igénybe.
Mindhárom szolgáltató esetében a 1748-as, díjmentesen hívható telefonszámon a hívószám megadása után tudhatjuk meg, hogy a kérdéses szám hordozott-e. A hivatal kiemelte, hogy a hozzájuk beérkezett panaszok kivétel nélkül megoldódtak. A szolgáltatókkal folyamatosan egyeztetnek, a legtöbb probléma abból adódik, hogy a mobilhasználó az utolsó befizetett számlát követően is folytat még beszélgetést a régi szolgáltatónál. Így új, ki nem egyenlített számlája keletkezik. Közlésük szerint kialakulóban van az a gyakorlat, hogy a megkezdett számlákat az átvevő szolgáltató egyenlíti ki.