SG.hu
Nem tartják sokra az online filmkritikusokat
[Infinit] Míg becslések szerint az első online filmkritikákat jó tíz évvel ezelőtt alig
száz filmrajongó olvashatta, az interneten ma publikált filmismertetők
olvasótábora már a kisebb hetilapokéval vetekszik. Az internetes filmkritika, bár közönsége egyre nő, a napilapok, magazinok és a televíziók filmkritikáitól messze elmaradva továbbra is a promóciós piramis alsó felében foglal helyet.
Noha Gordon Paddison, a New Line Cinema marketingért felelős alelnöke kiemelte, hogy kutatásai szerint a 18 és 35 év közötti mozirajongók a filmekkel kapcsolatos tájékozódás céljából leginkább az internetet használják, az online filmkritikusok elismertsége egyelőre össze sem hasonlítható a többi újságíró hitelével. Mindez abban is megmutatkozik, hogy az online kritikusokat ritkán hívják meg az előzetes vetítésekre, a legritkább esetben idézik őket a mozireklámok, és a nagy filmstúdiók látókörén is rendre kívül esnek. A marketingszakember azonban úgy látja, az idő előrehaladásával az online újságírók is egyre több figyelmet, elismertséget és hitelt szereznek majd maguknak.
James Berardinelli, a Realviews.com munkatársa azt jósolja, 10 év múlva a filmkritikák túlnyomó többségét a világhálón fogják publikálni.
Az internetes újságírás legnagyobb előnyei közé tartozik, hogy az online filmkritikusok ráérnek később leadni munkáikat, módjukban áll kijavítani azokat a fogalmazási és szerkesztési hibákat, amelyekre a határidők állandó szorításában levő rendes újságíróknak utólag már nincs lehetőségük. Ezenkívül pedig rendszeres párbeszédet alakíthatnak ki internetes olvasótáborukkal.
A mozirajongók nagy számban látogatják a számszerű értékelést, valamint rövid ismertetőket tartalmazó kritikai szájtokat. A kritikusok pedig egyre inkább igyekeznek kihasználni a világhálóban rejlő lehetőségeket.
Az online filmkritikusok a nagyobb összefogás érdekében megalakították a 115 írót tömörítő Online Filmkritikusok Társaságát (Online Film Critics Society; OFCS). A szervezet arra törekszik, hogy a filmekkel kapcsolatos több ezer online publikáció esetében határvonalat húzzon a minőségi filmkritika és a gyermekded próbálkozások között.
"Egyelőre szomorúan kuksolunk a szemétdombon" - fogalmaz Harvey Karten, az 1997-ben létrehozott OFCS, valamint a tavaly megalakított New York-i Online Filmkritikusok (New York Film Critics Online) nevű szervezet alapítója. "A publicisták az internet előtti időben élnek; nem tudnak mit kezdeni a hálózatosodással. Holott tudjuk, hogy a jegypénztáraknál sokkal többet nyom a szavunk a latban, mint azt bármelyik filmstúdió gondolná" - mutat rá Karten.
Noha Gordon Paddison, a New Line Cinema marketingért felelős alelnöke kiemelte, hogy kutatásai szerint a 18 és 35 év közötti mozirajongók a filmekkel kapcsolatos tájékozódás céljából leginkább az internetet használják, az online filmkritikusok elismertsége egyelőre össze sem hasonlítható a többi újságíró hitelével. Mindez abban is megmutatkozik, hogy az online kritikusokat ritkán hívják meg az előzetes vetítésekre, a legritkább esetben idézik őket a mozireklámok, és a nagy filmstúdiók látókörén is rendre kívül esnek. A marketingszakember azonban úgy látja, az idő előrehaladásával az online újságírók is egyre több figyelmet, elismertséget és hitelt szereznek majd maguknak.
James Berardinelli, a Realviews.com munkatársa azt jósolja, 10 év múlva a filmkritikák túlnyomó többségét a világhálón fogják publikálni.
Az internetes újságírás legnagyobb előnyei közé tartozik, hogy az online filmkritikusok ráérnek később leadni munkáikat, módjukban áll kijavítani azokat a fogalmazási és szerkesztési hibákat, amelyekre a határidők állandó szorításában levő rendes újságíróknak utólag már nincs lehetőségük. Ezenkívül pedig rendszeres párbeszédet alakíthatnak ki internetes olvasótáborukkal.
A mozirajongók nagy számban látogatják a számszerű értékelést, valamint rövid ismertetőket tartalmazó kritikai szájtokat. A kritikusok pedig egyre inkább igyekeznek kihasználni a világhálóban rejlő lehetőségeket.
Az online filmkritikusok a nagyobb összefogás érdekében megalakították a 115 írót tömörítő Online Filmkritikusok Társaságát (Online Film Critics Society; OFCS). A szervezet arra törekszik, hogy a filmekkel kapcsolatos több ezer online publikáció esetében határvonalat húzzon a minőségi filmkritika és a gyermekded próbálkozások között.
"Egyelőre szomorúan kuksolunk a szemétdombon" - fogalmaz Harvey Karten, az 1997-ben létrehozott OFCS, valamint a tavaly megalakított New York-i Online Filmkritikusok (New York Film Critics Online) nevű szervezet alapítója. "A publicisták az internet előtti időben élnek; nem tudnak mit kezdeni a hálózatosodással. Holott tudjuk, hogy a jegypénztáraknál sokkal többet nyom a szavunk a latban, mint azt bármelyik filmstúdió gondolná" - mutat rá Karten.