SG.hu

Közeleg a TV reklámok végnapja, az internet előretör

[Menedzsmentfórum, btl.hu] Lassan bealkonyul a legnagyobb hatású marketingeszköznek, azaz a televíziós műsorokat kegyetlenül megszakító reklámblokkoknak - állítják a Newsweek című hetilapnak nyilatkozó reklámszakemberek.

A szpotokat felváltó alternatív hirdetési stratégiák térnyerése azonban még eltart egy ideig. A nem hagyományos televíziós reklámok megjelenését a megváltozott médiafogyasztási szokások kényszerítették ki. Egy átlag-fogyasztó naponta több ezer marketing-üzenetet kap, érthető módon közömbössé válik irántuk. A televízió őshazájában, az Egyesült Államokban a főműsoridős nézettségi arányok zuhannak, felmérések szerint a nézők tévézés közben egyre kevésbé koncentrálnak a képernyőn futó műsorokra, igen nagy hányaduk például számítógépezik közben. Emellett mind népszerűbbek a hirdetésektől megtisztított tartalmakat kínáló technológiák; az egyes kábeltelevíziók által nyújtott VOD (video-on-demand, azaz "video kérésre") szolgáltatást igénybe vevők a képernyőn feltűnő menürendszerből választhatják ki a számukra kedves műsorokat és filmeket, melyeket akkor tekintenek meg - reklámmentesen -, amikor épp kedvük tartja.

Egyes becslések szerint 2007-re az amerikai háztartások fele már ilyen technológiák segítségével iktatja ki a zavaró reklámokat - írja a Newsweek. Az egyre szórakozottabban és unottabban tévéző, ráadásul egyre fogyatkozó közönség figyelmét a marketingszakemberek agyafúrt módszerekkel, ütős üzenetekkel igyekeznek felkelteni. A hagyományos reklámszpotokhoz ragaszkodó hirdetők szinte Hollywooddal konkurálva alkotják meg kampányaikat: a BMW autógyár Madonna, s Pierce Brosnan "szíves közreműködését", valamint a Hulk című filmet jegyző Ang Lee rendező munkáját vette igénybe. Egészen sikeresen, hiszen a cég weblapján hozzáférhető reklámszpotot annak idején 13 millió felhasználó tekintette meg.

A hirdetők büdzséjükből egyre nagyobb összegekkel járulnak hozzá ugyanakkor az ún. "advertainments" reklámhadjáratokhoz, amikor is a szórakoztatás köntösébe bujtatva igyekeznek bevezetni, vagy megerősíteni egy-egy márkanevet. Népszerű a "branded entertainment", így nevezik ugyanis újabban a szponzorált szórakoztató műsorokat. A South-West Airlines légitársaság ennek jegyében indított idén egy új - az Egyesült Államokban látható - valóságshow-t, az "Airline"-t, amely a fapados légitársaságok személyzetének életét követi nyomon. Maurice Lévy, a párizsi székhelyű Publicis médiaóriás vezérigazgatója szerint az ügynökségek marketing-kommunikációs eszköztára alapjaiban változik meg az elkövetkező 5 évben. A francia Evian ásványvíz gyártó maga jelentette meg CD-lemezen egyik reklámfilmjének zenéjét és a hozzá kapcsolódó videoklipet. A filmben a cég logója fel sem tűnik, ehelyett végig egy Water Boy névre keresztelt rajzfilmfigura szökdécsel benne. Az Evian eladási mutatói a kampány nyomán javultak, úgy tűnik ugyanis, hogy a modern, szkeptikus fogyasztóknak ínyére van a márkanév-asszociációnak ezen finom, körmönfont módja.

"A reklámozás rendkívül bonyolulttá vált. Rájöttünk, hogy meg kell ajándékoznunk az embereket" - mondja Remi Babinet, a Water Boyt kitaláló Euro RSCG kreatív igazgatója a Newsweeknek. A fogyasztókat tehát olyan tartalmakkal lehet jobban lekötni, amelyekről nem ordít messziről, hogy hirdetések: a Forrester Research elemzőcég becslése szerint az elkövetkező években a televíziós reklámfilmek piacának kieső bevételei részben olyan megjelenési felületekhez vándorolnak, mint a video-on-demand előfizetők számára készített szponzorált filmek és sztárinterjúk. Mindamellett egyelőre nem fenyegeti igazán veszély a reklámfilmeket; belátható idő belül nem kell átadni helyüket az új, alternatív hirdetési formáknak, inkább csak a hagyományos reklámszpotok kiegészítőjeként működnek.

A Global Sportnet, amely az egyik legnagyobb jogtulajdonosa a tengerentúli sporteseményeknek megállapodást kötött a Narrowstep nevű internetes vállalkozással, amely a közvetítések terén rendelkezik erős pozíciókkal. A megállapodás eredményeképpen a cégek reményei szerint a közeljövőben látványosan növekedhet a felvételről megtekinthető mérkőzések száma. Az érintettek szerint ennél sokkal fontosabb, hogy úttörő szerepet kívánnak felvállalni az online közvetítések terén is.

A szakemberek szerint a technológia már jelenleg is lehetővé teszi az élő közvetítéseket, és a kábeltelevízióknál már bevált pay-per-view alapon történő számlázás az interneten is használható. Amennyiben a sportesemények is követhetővé válnak az interneten, az újabb lépés lehet a televízió pozícióinak visszaszorításában.

A tv-központú hirdetési piacon mindenesetre igen komoly változásokat hozhat az új technológiák elterjedése, amely egyes vélemények szerint a - már nem is oly távoli - jövőben megvalósulhat. Az online reklámpiac felkészült a változásokra, a televíziók számára készülő reklámfilmek mind gyakrabban tűnnek fel a jövőben az interneten is - adnak hangot véleményüknek az elemzők.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • knwd #5
    Szerintem az internetes reklámoknak nincs akkora hatása, mint a tvben látottaknak. Ott muszály megnézni a kedvenc fimem szünetében...

    Viszont szélessávú internetkapcsolattal (esetleg webkamerával...) telefonálni sokkal jobb, mit telefonon, még látom is az ismerősömet akár a világ tulsó felén is, és nem kerül pénzbe (a havidíjon kívül).

    Szerintem inkhább (max) az asztali telefon van veszélyben az internet miatt... (nomeg az újságok is, mert itt is megtalálok mindent. Az újságban még egy nyomorult fórum sincs )
  • aDannyBoy #3
    ja és szerinted akkor miből élnek majd a kereskedelmi adók?
    ha nem lesz tv reklám, nem lesz kereskedelmi adó sem, csak hbo szintű előfizus csatik és ha a tehetősek mennek oda, a csórók nézik majd a sima tv műsort, akkor onnan előbb utóbb valóban elhúznak a hirdetők.

    Mondjuk ma pl hazánkban megduplázódik minden évben az internetes reklámra költött összeg, mégis kb fél százalékkal harap évente nagyobbat az egész tortából, aminek kb 2/3-a még mindig a tv-é. Jah és a netes reklám most Mo.-n 2% felett van valamivel.

    Persze ez növekedni fog folyamatosan, viszont a tv nem úgy néz ki mint ami veszítene. Persze ez magyarhon, tehát az usában másképp van, ott 76% netezik rendszeresen/állandóan.

  • [HUN]PAStheLoD #1
    ha tv reklám nem lenne akkor elég 1 ad-blocker és máris sokkal boldogabb az ember :]