SG.hu
Japán kiadók műveik ellopásának leállítására kérték az OpenAI-t
A Studio Ghibli és más japán kiadók azt szeretnék, ha az OpenAI abbahagyná a munkáik felhasználását az MI-képzéshez.
A Studio Ghibli és más kiadókat képviselő japán szakmai szervezet levelet írt az OpenAI-nak, amelyben arra kérte az MI-óriást, hogy engedély nélkül ne használja fel szerzői jogokkal védett tartalmaikat az MI-modellek képzéséhez. A Studio Ghibli, a „Spirited Away” és a „My Neighbor Totoro” című filmek mögött álló animációs stúdió különösen érintett az OpenAI generatív MI-termékeinek hatása által. Amikor márciusban megjelent a ChatGPT natív képgenerátora, népszerű trend lett, hogy a felhasználók a stúdió filmjeinek stílusában kérték a szelfijeik vagy háziállataik képeinek újrateremtését. Még az OpenAI vezérigazgatója, Sam Altman is „Ghiblified” képre cserélte profilképét az X-en.
Most, hogy egyre több ember fér hozzá az OpenAI Sora alkalmazásához és videógenerátorához, a japán Content Overseas Distribution Association (CODA) arra kérte az OpenAI-t, hogy ne használja tagjai tartalmát engedély nélkül gépi tanulás céljára. Ez a kérés nem váratlanul jött. Az OpenAI a szerzői jogokkal védett tartalmakkal kapcsolatban azt a megközelítést alkalmazza, hogy utólag bocsánatot kér, nem pedig előzetes engedélyt kér, ami nagyon megkönnyítette a felhasználók számára, hogy szerzői jogokkal védett karakterekről és elhunyt hírességekről készítsenek fotókat és videókat. Ez a megközelítés panaszokat váltott ki olyan intézményektől, mint a Nintendo, valamint Dr. Martin Luther King, Jr. örökösei, akik nagyon könnyen deepfake-elhetők a Sora alkalmazásban.
Az OpenAI-n múlik, hogy együttműködik-e ezekkel a kérésekkel; ha nem, a sértett felek pert indíthatnak, bár az Egyesült Államok törvényei továbbra sem egyértelműek a szerzői joggal védett anyagok MI-képzéshez való felhasználását illetően. Eddig kevés precedens volt, amely útmutatást adhatott volna a bíráknak a szerzői jogi törvények értelmezésében, amelyeket 1976 óta nem frissítettek. William Alsup amerikai szövetségi bíró azonban egy nemrégiben hozott ítéletében megállapította, hogy az Anthropic nem sértette meg a törvényt azzal, hogy mesterséges intelligenciáját szerzői joggal védett könyvekkel képezte, a vállalat azonban bírságot kapott a képzéshez használt könyvek kalózolása miatt.
A japán CODA azonban azt állítja, hogy ez Japánban szerzői jogi jogsértésnek minősülhet. "Azokban az esetekben, mint például a Sora 2 esetében, amikor konkrét szerzői jogi védelem alatt álló művek reprodukálásra kerülnek vagy hasonló módon generálódnak kimenetként, a CODA úgy véli, hogy a gépi tanulási folyamat során végzett replikáció szerzői jogi jogsértést jelenthet” - írta a CODA. "Japán szerzői jogi rendszerében előzetes engedély szükséges a szerzői jogi védelem alatt álló művek felhasználásához, és nincs olyan rendszer, amely lehetővé tenné a jogsértésért való felelősség elkerülését utólagos kifogásokkal.” Hayao Miyazaki, a Studio Ghibli egyik központi alkotója nem kommentálta közvetlenül műveinek MI által generált interpretációinak elterjedését. Amikor azonban 2016-ban megmutattak neki egy MI által generált 3D-animációt, azt válaszolta, hogy nagyon undorodik. "Nem tudom ezt nézni és érdekesnek találni” - mondta akkor. "Úgy érzem, hogy ez maga az élet ellen irányuló sértés.”
A Studio Ghibli és más kiadókat képviselő japán szakmai szervezet levelet írt az OpenAI-nak, amelyben arra kérte az MI-óriást, hogy engedély nélkül ne használja fel szerzői jogokkal védett tartalmaikat az MI-modellek képzéséhez. A Studio Ghibli, a „Spirited Away” és a „My Neighbor Totoro” című filmek mögött álló animációs stúdió különösen érintett az OpenAI generatív MI-termékeinek hatása által. Amikor márciusban megjelent a ChatGPT natív képgenerátora, népszerű trend lett, hogy a felhasználók a stúdió filmjeinek stílusában kérték a szelfijeik vagy háziállataik képeinek újrateremtését. Még az OpenAI vezérigazgatója, Sam Altman is „Ghiblified” képre cserélte profilképét az X-en.
Most, hogy egyre több ember fér hozzá az OpenAI Sora alkalmazásához és videógenerátorához, a japán Content Overseas Distribution Association (CODA) arra kérte az OpenAI-t, hogy ne használja tagjai tartalmát engedély nélkül gépi tanulás céljára. Ez a kérés nem váratlanul jött. Az OpenAI a szerzői jogokkal védett tartalmakkal kapcsolatban azt a megközelítést alkalmazza, hogy utólag bocsánatot kér, nem pedig előzetes engedélyt kér, ami nagyon megkönnyítette a felhasználók számára, hogy szerzői jogokkal védett karakterekről és elhunyt hírességekről készítsenek fotókat és videókat. Ez a megközelítés panaszokat váltott ki olyan intézményektől, mint a Nintendo, valamint Dr. Martin Luther King, Jr. örökösei, akik nagyon könnyen deepfake-elhetők a Sora alkalmazásban.
Az OpenAI-n múlik, hogy együttműködik-e ezekkel a kérésekkel; ha nem, a sértett felek pert indíthatnak, bár az Egyesült Államok törvényei továbbra sem egyértelműek a szerzői joggal védett anyagok MI-képzéshez való felhasználását illetően. Eddig kevés precedens volt, amely útmutatást adhatott volna a bíráknak a szerzői jogi törvények értelmezésében, amelyeket 1976 óta nem frissítettek. William Alsup amerikai szövetségi bíró azonban egy nemrégiben hozott ítéletében megállapította, hogy az Anthropic nem sértette meg a törvényt azzal, hogy mesterséges intelligenciáját szerzői joggal védett könyvekkel képezte, a vállalat azonban bírságot kapott a képzéshez használt könyvek kalózolása miatt.
A japán CODA azonban azt állítja, hogy ez Japánban szerzői jogi jogsértésnek minősülhet. "Azokban az esetekben, mint például a Sora 2 esetében, amikor konkrét szerzői jogi védelem alatt álló művek reprodukálásra kerülnek vagy hasonló módon generálódnak kimenetként, a CODA úgy véli, hogy a gépi tanulási folyamat során végzett replikáció szerzői jogi jogsértést jelenthet” - írta a CODA. "Japán szerzői jogi rendszerében előzetes engedély szükséges a szerzői jogi védelem alatt álló művek felhasználásához, és nincs olyan rendszer, amely lehetővé tenné a jogsértésért való felelősség elkerülését utólagos kifogásokkal.” Hayao Miyazaki, a Studio Ghibli egyik központi alkotója nem kommentálta közvetlenül műveinek MI által generált interpretációinak elterjedését. Amikor azonban 2016-ban megmutattak neki egy MI által generált 3D-animációt, azt válaszolta, hogy nagyon undorodik. "Nem tudom ezt nézni és érdekesnek találni” - mondta akkor. "Úgy érzem, hogy ez maga az élet ellen irányuló sértés.”