SG.hu
Az MI végzetesen károsíthatja a web reklámokra épülő üzleti modelljét
Tim Berners-Lee, a web feltalálója szerint ha így haladunk, az MI-ügynökök alárendeltjei leszünk.
Sir Tim Berners-Lee szerdán a londoni Future of AI Summit konferencián tartott beszédében arra figyelmeztetett, hogy a nagy nyelvi modellek (LLM-ek) végül felválthatják az embereket az internet használatában. "Ha a weboldalakat mind LLM-ek olvassák, akkor az emberek az LLM-től kérik az adatokat, és az LLM csak az eredményt adja meg, így a web teljes hirdetésalapú üzleti modellje összeomlik” - mondta. Ez a rendszer a több évtizedes, hirdetésalapú modell összeomlását fogja okozni, és melynek köszönhetően a Google és a Meta több billió dolláros vállalkozásokká tudtak válni. A Google online keresési dominanciája máris veszélybe került, először egy generáció óta, mióta az OpenAI 2022 végén kiadta a ChatGPT-t.
A Google erre úgy reagált, hogy „MI módot” indított el a keresősávjában, böngészőjében és alkalmazásaiban, amely lehetővé teszi a felhasználók számára, hogy a kék linkek listája helyett beszélgetésszerű válaszokat kapjanak a chatbotok által generált kérdésekre. Ez a lépés tovább távolítja a felhasználókat az online reklámoktól. "A web nagy része a reklámok miatt létezik” - emelte ki Berners-Lee. "A reklámok pedig arra támaszkodnak, hogy az emberek ténylegesen elolvassák a weboldalakat. Ha mindenki azt feltételezi, hogy egy ember olvassa a weboldalt, de valójában az LLM olvassa, és az ember nem, akkor problémánk van.” A világháló atyja elismerte, hogy egyeseket „őrületbe kergetett” az agresszív hirdetéscélzás, miközben aggodalmak merültek fel azzal kapcsolatban, hogy bizonyos alkalmazások „minden szavunkat hallgatják”. Hozzátette, hogy „valami mással kell helyettesítenünk a modellt”.
Eddig azonban kevés jel utal arra, hogy a webalapú hirdetési modell összeomlana. A múlt héten a Google anyavállalata, az Alphabet rekordot jelentő 100 milliárd dolláros negyedéves bevételt könyvelt el, és vezérigazgatója, Sundar Pichai szerint üzleti tevékenységüket a felhőalapú számítástechnikai részlegük növekvő kereslete ösztönzi. A Meta szintén 51,2 milliárd dolláros bevételt jelentett a harmadik pénzügyi negyedévben, ami 26 százalékos növekedést jelent az előző évhez képest. A közösségi média csoport részvényeinek árfolyamát azonban negatívan befolyásolta a befektetők aggodalma az MI-infrastruktúrára szánt hatalmas többletkiadásokkal kapcsolatos tervek miatt.
A konferencián Mark Surman, a Mozilla webböngésző elnöke szintén felszólalt, és kijelentette, hogy a hirdetésalapú keresési modell „potenciális keresztúthoz érkezett”, és arra buzdította az embereket, hogy „ne hagyjanak kárba veszni egy jó válságot”. Surman szerint ez egy lehetőség „a magánéletet jobban tiszteletben tartó” modellek kidolgozására és a „felhasználói önrendelkezés” javítására. Hozzátette, hogy a chatbotok személyre szabása ellenére az emberek "nem akarnak kizárólagos monokultúrát, a választási lehetőségek elvesztését”, és figyelmeztetett, hogy a jelenlegi üzleti modell „nem fog hamarosan eltűnni”, „hosszú felezési ideje van, és idővel bizonyos módon átalakul”.
John Bruce, az Inrupt vezérigazgatója - amely olyan szoftvert kínál, amely lehetővé teszi a felhasználók számára a személyes adatok és a harmadik felek hozzáférésének ellenőrzését - arra figyelmeztetett, hogy a nagy márkák és a fizetési feldolgozók "rájönnek, hogy egzisztenciális pillanatban vannak”, mivel „potenciálisan alárendeltjei lesznek egy LLM-nek”. Hozzátette, hogy a tolakodó, célzott reklámok az MI miatt „hamarosan sokkal rosszabb helyzetbe kerülnek”.
Sir Tim Berners-Lee szerdán a londoni Future of AI Summit konferencián tartott beszédében arra figyelmeztetett, hogy a nagy nyelvi modellek (LLM-ek) végül felválthatják az embereket az internet használatában. "Ha a weboldalakat mind LLM-ek olvassák, akkor az emberek az LLM-től kérik az adatokat, és az LLM csak az eredményt adja meg, így a web teljes hirdetésalapú üzleti modellje összeomlik” - mondta. Ez a rendszer a több évtizedes, hirdetésalapú modell összeomlását fogja okozni, és melynek köszönhetően a Google és a Meta több billió dolláros vállalkozásokká tudtak válni. A Google online keresési dominanciája máris veszélybe került, először egy generáció óta, mióta az OpenAI 2022 végén kiadta a ChatGPT-t.
A Google erre úgy reagált, hogy „MI módot” indított el a keresősávjában, böngészőjében és alkalmazásaiban, amely lehetővé teszi a felhasználók számára, hogy a kék linkek listája helyett beszélgetésszerű válaszokat kapjanak a chatbotok által generált kérdésekre. Ez a lépés tovább távolítja a felhasználókat az online reklámoktól. "A web nagy része a reklámok miatt létezik” - emelte ki Berners-Lee. "A reklámok pedig arra támaszkodnak, hogy az emberek ténylegesen elolvassák a weboldalakat. Ha mindenki azt feltételezi, hogy egy ember olvassa a weboldalt, de valójában az LLM olvassa, és az ember nem, akkor problémánk van.” A világháló atyja elismerte, hogy egyeseket „őrületbe kergetett” az agresszív hirdetéscélzás, miközben aggodalmak merültek fel azzal kapcsolatban, hogy bizonyos alkalmazások „minden szavunkat hallgatják”. Hozzátette, hogy „valami mással kell helyettesítenünk a modellt”.
Eddig azonban kevés jel utal arra, hogy a webalapú hirdetési modell összeomlana. A múlt héten a Google anyavállalata, az Alphabet rekordot jelentő 100 milliárd dolláros negyedéves bevételt könyvelt el, és vezérigazgatója, Sundar Pichai szerint üzleti tevékenységüket a felhőalapú számítástechnikai részlegük növekvő kereslete ösztönzi. A Meta szintén 51,2 milliárd dolláros bevételt jelentett a harmadik pénzügyi negyedévben, ami 26 százalékos növekedést jelent az előző évhez képest. A közösségi média csoport részvényeinek árfolyamát azonban negatívan befolyásolta a befektetők aggodalma az MI-infrastruktúrára szánt hatalmas többletkiadásokkal kapcsolatos tervek miatt.
A konferencián Mark Surman, a Mozilla webböngésző elnöke szintén felszólalt, és kijelentette, hogy a hirdetésalapú keresési modell „potenciális keresztúthoz érkezett”, és arra buzdította az embereket, hogy „ne hagyjanak kárba veszni egy jó válságot”. Surman szerint ez egy lehetőség „a magánéletet jobban tiszteletben tartó” modellek kidolgozására és a „felhasználói önrendelkezés” javítására. Hozzátette, hogy a chatbotok személyre szabása ellenére az emberek "nem akarnak kizárólagos monokultúrát, a választási lehetőségek elvesztését”, és figyelmeztetett, hogy a jelenlegi üzleti modell „nem fog hamarosan eltűnni”, „hosszú felezési ideje van, és idővel bizonyos módon átalakul”.
John Bruce, az Inrupt vezérigazgatója - amely olyan szoftvert kínál, amely lehetővé teszi a felhasználók számára a személyes adatok és a harmadik felek hozzáférésének ellenőrzését - arra figyelmeztetett, hogy a nagy márkák és a fizetési feldolgozók "rájönnek, hogy egzisztenciális pillanatban vannak”, mivel „potenciálisan alárendeltjei lesznek egy LLM-nek”. Hozzátette, hogy a tolakodó, célzott reklámok az MI miatt „hamarosan sokkal rosszabb helyzetbe kerülnek”.