SG.hu

Az uniós versenyhatóság a Google szétválasztását tartja az egyetlen megoldásnak

A keresőóriásnak pár nap múlva be kell számolnia arról, hogyan szándékozik megfelelni az Európai Bizottság szeptemberi megállapításnak, miszerint jogsértően tartotta fenn dominanciáját az online reklámok mögötti technológiai infrastruktúra fölött. A döntés már eddig is 2,95 milliárd eurós bírsággal járt, de Brüsszel ennél tovább megy: strukturális megoldásokat, akár üzletrészek eladását is elképzelhetőnek tartja, és ha kell, kényszerítheti a Google-t erre.

Ez a helyzet nagyon ritka az európai joggyakorlatban. A strukturális intézkedések - vagyis egy cég üzleti tevékenységeinek vagy eszközeinek eladása - szokatlanul súlyos elvárásnak számítanak. Ahogy Anne Witt, az EDHEC jogi versenyképesség professzora fogalmazott, ez „valóban a nagy kalapács”. A Bizottság a szeptemberi döntésében szokatlan lépésre szánta el magát: ahelyett, hogy rögtön kényszerintézkedést hozott volna, arra kérte a Google-t, hogy maga dolgozza ki a helyzet megoldását. Ugyanakkor Teresa Ribera, a Bizottság versenyjogi ügyekért felelős alelnöke világossá tette, hogy a konfliktus hatékony megszüntetéséhez „strukturális jogorvoslat”, például az adtech-üzletág egy részének eladása tűnik a járható útnak.

A háttérben egy 2021-ben indult és éveken át tartó vizsgálat áll, miután kiadók és hirdetők folyamatosan panaszkodtak amiatt, hogy a Google egyre nagyobb kontrollt szerzett azon az infrastruktúrán, ahol a hirdetői csomagokat és megjelenési lehetőségeket egyeztetik. A Bizottság párhuzamot vont a pénzügyi piacokkal, és arra hívta fel a figyelmet: egy olyan helyzet jött létre, mintha egyetlen bank birtokolná a New York-i tőzsdét. A jelenség különösen súlyosan érintette az újságírást, mert a kiadók - egyéb pénzügyi nehézségeik miatt - egyre nagyobb részt veszítenek az online reklámbevételekből, és sokan attól tartanak, hogy mindez a sajtó függetlenségét és sokszínűségét veszélyezteti. „Ez nem csupán egy versenyjogi ügy, ez az újságírás jövőjéről szól” - mondta Alexandra Geese német zöldpárti EP-képviselő.

Mindeközben Kanadában és az Egyesült Államokban is per folyik ebben az ügyben. A szövetségi kormány 2023-ban hasonló vádakat emelt, és idén áprilisban egy szövetségi bíró megállapította, hogy a Google jogsértően tartja fenn monopolhelyzetét a reklámpiac egyes területein. A virginiai perben szeptemberben tartották a jogorvoslati tárgyalást, és a Trump-kormányzat szintén részek eladására és a Google 2008-as DoubleClick-felvásárlásának visszacsinálására tett javaslatot. A bírói záróérveket november 17-én hallgatják meg, a döntés utána néhány hónappal várható. A párhuzamos amerikai és európai eljárások ritka összhangban vannak. "Ha most, amikor az Egyesült Államok ugyanazon az úton jár, nem lehet strukturális jogorvoslatot elérni, akkor valószínűleg soha nem fogják megtenni” - véli Cori Crider, a Future of Tech Institute ügyvezető igazgatója, aki a szétdarabolás mellett érvel. A kritikusok szerint az időzítés és a tartalom különleges lehetőséget ad az EU-nak arra, hogy erőteljes lépést tegyen.

A Google visszautasítja a vádakat és azt az állítást, hogy strukturális intézkedések szükségesek. Lee-Anne Mulholland, a cég szabályozási ügyekért felelős alelnöke egy blogbejegyzésben úgy érvelt: semmi versenyellenes nincs abban, hogy a Google hirdetőknek és kiadóknak is szolgáltatásokat nyújt, és szerinte „több alternatíva van, mint valaha”. A vállalat fellebbezni készül a Bizottság döntése ellen. Források szerint a Google ugyan felvetett már eszköz-értékesítési ötleteket az eljárás során, de nem tervezi az reklámrészleg teljes eladását.

Jogilag és politikailag azonban a bontás nem könnyű menet. Az uniós jogi precedenst és a bizonyítási követelményeket tekintve a Bizottságnak komoly akadályokat kell leküzdenie, ha erőltetett eladást akarna kikényszeríteni. Az Egyesült Államok jogrendszere ugyanakkor hagyományosan hajlamosabb a szerkezeti beavatkozásokra, és ott a bíróságok viszonylag széles mozgástérrel rendelkeznek a piaci károk orvoslására. Lazar Radic, az IE University jogi adjunktusa ugyanakkor megjegyezte, hogy a bírák az utóbbi hónapokban inkább szkeptikusak a strukturális megoldásokkal kapcsolatban, így a viselkedésre (behavioural remedies) alapozó alternatívák továbbra is napirenden maradnak.

A Bizottság lépésének politikai vetülete is fontos: Brüsszel vélhetően össze akar hangolódni az amerikai eljárással. Damien Geradin, az Európai Kiadók Tanácsának jogi tanácsadója szerint ha a virginiai bíróság az amerikai igazságügyi minisztérium oldalára áll és komolyabb szerkezeti megoldást hoz, az megkönnyítené az EU lépését. Ha viszont az amerikai ítélet gyengébb, akkor Brüsszelnek még erőteljesebben kell cselekednie: "Ez az az ügy, ahol szükség lesz néhány strukturális megoldásra. Nem hiszem, hogy a Bizottság kevesebbel beéri.”

A Google helyzete rendkívül kényes, mert a cég reklámtechnológiai üzletága termeli az anyavállalat, az Alphabet bevételeinek mintegy 90 százalékát. Az EU a szeptember 5-én közzétett döntés kézhezvételétől számítva 60 napos határidőt adott arra, hogy a Google benyújtsa a saját javaslatát a jogorvoslatra. A gyorsan változó nemzetközi jogi és politikai környezet miatt mindkét oldal számára stratégiai jelentőségű lesz, mi történik ezután. Ha a Bizottság nem fogadja el a Google önkéntes korrekcióját, Brüsszel először megpróbálhatja kikényszeríteni a strukturális lépést; ha ez is elmarad, a vita hosszú jogi csatározásba torkollhat, amely egyszerre formálja majd a digitális piacok jövőjét és az európai antitröszt-politika határait.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • kvp #2
    A google-t nem lehet szetvagni. Igazabol csak a hirdetesi reszlege termel profitot. Ha feldaraboljak, akkor jobban jar ha minden mast bezar. (youtube, gmail, maps, stb.) A masik problema, hogy az EU szinte semmilyen befolyassal nem rendelkezik a google folott, max. annyit erhet el, hogy a ceg elhagyja az EU-t es cserebe az EU blokkolhatja a szolgaltatasait. Mivel multinacionalis (allamok felett allo) cegrol van szo, ezert ez tobbe-kevesbe az USA-ra is vonatkozik, bar jelenleg meg ott van bejegyezve (es nem az EU-ban).
  • banjozsef #1
    Hát, igen. Nem akkor kellene kapcsolni, amikor már 5 milliárd körül van az ügyfelei száma. Egyébként ez nem is lenne olyan nagy baj, ha az igazságot terjesztené, de mivel még nincs rend és béke az egész bolygón, ezért egész biztos, hogy ennyit még a Google -nak sem szabadott volna megengedni, de ez nem az én dolgom most. Én csak a lassan fejlődő tkrads üzletágam miatt szomorkodom egy kicsit, de persze sok Google szolgáltatást használok én is - mint gondolom a többség - , persze egyelőre csak kényszerűségből. Ez van. Azért el kell gondolkodni azon mindenképpen, hogy a Google általában 5 milliárd ember információival rendelkezik.