SG.hu

A TikTok Shop televásárlássá alakítja a közösségi médiát

Akár a TikTok által ígért kényelmes bevételek megszerzésére törekednek, akár egyszerűen csak ingyenes mintákat szeretnének kapni, a platform felhasználói tömegesen kezdték el ajánlani ezt az új funkciót.

A TikTokon az elmúlt néhány hónapban megsokszorozódtak az ismeretlenek által megosztott „jó tippek” videói. "Harminc euró az Asics! Ürítsétek ki a raktárat!” - kiáltja egy negyvenes férfi a kamera előtt. Kicsit lejjebb egy anyuka dicséri negyven pár zokniját: "Elegem volt abból, hogy a férjem azt mondja: „Nincsenek zoknijaim”. Olcsó! Más videók étrend-kiegészítőket, elektromos robogókat vagy felújított telefonokat dicsérnek. De egyik tesztelő sem jelzi, hogy jutalékot kap az ajánlott termék eladásáért: csak egy szürke „jutalék fizetve” felirat jelenik meg a TikTok Shopra mutató link alatt.

A Kínában és az Egyesült Államokban régóta működő szolgáltatás március végén megérkezett Európába is. Ezzel a platform rövid videókra épülő közösségi hálózatát hatalmas digitális piactérré alakította, ahol az eladók a főoldal bal oldalán található „kirakatban” kínálhatják termékeiket. A felhasználók néhány kattintással megvásárolhatják őket, anélkül, hogy kilépnének az alkalmazásból. De egy kirakat helyett ezek az értékesítések főként nagyon különleges értékesítőkön keresztül történnek: amatőr TikTok-felhasználókon, akik ingyenes mintákat kapnak, ha egy videóban népszerűsítik az adott céget. Bármelyik fiók, amelynek több mint 1500 követője van, kapcsolatba léphet egy üzlettel, és improvizált termék tesztelővé válhat.

"Ez egy elég addiktív rendszer, folyamatosan csomagokat kapunk” - magyarázza a 43 éves Claire (a TikTokon Claire Unboxing néven). Miután az online kereskedelemben dolgozott, a TikTok Shop indulásakor csatlakozott a franciaországi kezdeményezéshez, mert „az e-kereskedelem jövőjét” látta benne. Ebben a modellben értékeli a „szólásszabadságot”, amely szerinte eltér a hagyományosabb termékmegjelenítéstől. „Ha a termék csalódást okoz, akkor annak jellemzőit szépítés nélkül lehet bemutatni. Ez nagyon különbözik az influencerek megközelítésétől, inkább a Tévés Vásárlás 2.0-nak tekintem” - véli Claire.


A felhasználónak a termék kézhezvételétől számított tizenöt napon belül el kell készítenie a videót, kivéve, ha úgy dönt, hogy visszaküldi a terméket vagy hibát jelent. Ezek a skrupulusok azonban az egyének jóindulatától függenek: jutalékért dolgozva egyesek akár olyan termékeket is reklámoznak, amelyeket nem is teszteltek, és naponta több tucat videót tesznek közzé. Még akkor is, ha ez azt jelenti, hogy a termékleírásokban szépítik a valóságot, miközben ezek a fizetett partnerségek törvényi keretek között működnek.

A TikTok Shopban egyes termékeket közvetlenül a gyártóik, vagy akár kistermelők (méz, sajt stb.) árulnak. Más hirdetések azonban kétesebbnek tűnnek: (nagyon) olcsó márkás cipők, furcsa nevű üzletek, amelyeknek nincs digitális nyoma, a Shein és a Temu termékeivel megegyező ruhák... A TikTok csapata szerint a moderátorok „24 órában” küzdenek a hamisítványok ellen, és hangsúlyozzák, hogy egy vállalkozásnak be kell mutatnia kereskedelmi engedélyét, hogy boltot nyithasson a TikTok Shopban.

A megbízható és megtévesztő termékek nagy keverékében az amatőr tesztelőknek saját maguknak kell ellenőrizniük a termékek megbízhatóságát, például a Yuka alkalmazás segítségével, vagy a terméket a nagyáruházakban kapható referenciatermékekkel összehasonlítva. Így van ez Océane (Geminimoon221 a Tiktokon) esetében is, aki 19 éves, Maine-et-Loire-ban él, és „el akarja kerülni a hamis márkájú” kozmetikumokat és étrend-kiegészítőket. Bár elismeri, hogy a TikTok Shop „túlfogyasztásra” ösztönöz és „elveszi a pihenésre létrehozott platform lényegét”, a fiatal anyuka reméli, hogy a termékek promóciójával kiegészítheti jövedelmét. De annak ellenére, hogy minden nap két-négy órát szentel videók készítésének, Océane három hónapig semmit sem kapott. Augusztusban viszont 500 eurót kapott egy videóért, amelyben szempilla-hosszabbítást mutat be, és amely vírusként terjedt el.

A vásárlók és a kereskedők vonzása érdekében a TikTok kedvező „indulási díjat” vezetett be az üzletek számára: 5% jutalék az eladások után, ami valamivel alacsonyabb, mint más e-kereskedelmi platformok esetében. Az ügyfelek vonzása érdekében promóciókat szervez az eladott termékekre és ingyenes mintákat küld. A tartalomalkotók toborzása érdekében a platform TikTok Shop „nagyköveteket” képez: ez a partnerség „egy új generáció vállalkozóinak születését eredményezi” - dicséri a TikTok, amely nem kívánta közölni a támogatott alkotók számát.

"Csillagászati összegekről beszéltek, akár 20 000 euró havonta” - emlékszik vissza a 27 éves Julie, aki egy hónapig részt vett a programban. A TikTok által ígért összeg a kínai TikTok Shop legjövedelmezőbb profiljainak felel meg, amelyek naponta több mint ötvenszer posztolhatnak, vagy „élő vásárlási” adásokat tartanak, amelyek során akár több ezer terméket adnak el. Julie csak alkalmanként tesz közzé promóciós videókat, és havonta legfeljebb 160 euró bevételt ér el. Nagyon várja, hogy a platform „agresszív marketingje” bejön-e Franciaországban.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
Nem érkezett még hozzászólás. Legyél Te az első!