SG.hu

Már több, mint egymillió robot dolgozik az Amazon raktáraiban

Az e-kereskedelmi óriás a létesítményeiben évek óta automatizálja a korábban emberek által végzett feladatokat, és már több mint egymillió robotot telepített ezeken a munkahelyeken. Ez a legtöbb, amit valaha is munkába állított, és közel annyi, mint az emberi dolgozók száma a létesítményekben.

Az Amazon raktáraiban fémkarok szedik le a polcokról az árucikkeket, és kerekes droidok járkálnak az emeleteken, és szállítják az árut a csomagoláshoz. Más sarkokban automatizált rendszerek segítik a termékek szortírozását, amelyeket más robotok csomagolnak be a szállításhoz. Az vállalat egyik újabb, Vulcan nevű robotja tapintással érzékeli az árucikkeket. Az Amazon nemrégiben lépéseket tett annak érdekében, hogy robotjait összekapcsolja a rendelésteljesítési folyamatokkal, így a gépek egymással és az emberekkel is együtt tudnak dolgozni. "Egy lépéssel közelebb kerültek a robotika teljes integrációjának megvalósításához” - mondta Rueben Scriven, az Interact Analysis robotikai tanácsadó cég kutatási vezetője.

Jelenleg az Amazon globális kiszállításainak mintegy 75%-át segíti valamilyen módon a robotika - közölte a vállalat. A növekvő automatizálás segített az Amazonnak a termelékenység javításában, miközben enyhítette a vállalatra nehezedő nyomást, hogy megoldja az olyan problémákat, mint például a nagymértékű munkaerő-fluktuáció a logisztikai központokban. Az Amazon egyes dolgozói számára a növekvő automatizálás azt jelentette, hogy az alantas, ismétlődő munkákat (szedés, válogatás stb.) felváltották a gépek irányításához szükséges, képzettséget igénylő feladatok.

"Azt hittem, hogy emelgetni fogok, azt hittem, hogy úgy fogok rohangálni, mint egy őrült” - mondta Neisha Cruz, aki öt évet töltött az Amazon egyik raktárában, mielőtt kiképezték a robotrendszerek felügyeletére. Ma egy számítógép képernyője előtt ül egy arozonai irodában, és azt ellenőrzi, hogy az társaság létesítményeiben lévő mobil robotok megfelelően működnek-e szerte az Egyesült Államokban. Körülbelül 2,5-szer többet keres, mint amikor belépett a céghez.


A robotok néhány alkalmazottat is kiszorítanak, ami segít a vállalatnak lassítani a munkaerő-felvételt. Az Amazon összességében mintegy 1,56 millió embert foglalkoztat, a többségük a raktárakban dolgozik. Összehasonlítva a vállalat által bejelentett létszámot a telephelyek számával, az Amazon tavalyi átlagos alkalmazotti létszáma létesítményenként nagyjából 670 fő volt - az elmúlt 16 évben ez a legalacsonyabb. Az Amazon által évente egy alkalmazottra jutó csomagok száma is folyamatosan emelkedett, 2015 óta 175-ről körülbelül 3870-re - állapította meg az elemzés, ami a vállalat termelékenységének növekedését jelzi.

Andy Jassy vezérigazgató nemrég azt mondta, hogy az Amazon a mesterséges intelligenciát is bevezeti a raktáraiban, „hogy javítsa a készletelhelyezést, a kereslet előrejelzését és robotjaink hatékonyságát”. Az Amazon közölte, hogy a következő néhány évben csökkenteni fogja teljes alkalmazotti létszámát. Az Amazon az Egyesült Államok második legnagyobb magánfoglalkoztatója, és az országszerte a munkát automatizáló vállalatok sorának előhírnöke. A robotok széles körű bevezetése jól mutatja, hogy a technológiai fejlődés hogyan gyorsul fel, átalakítva a gyárakat és végigsöpörve a munkaerőpiacokon.

A vállalat azután kezdte el bevezetni a fejlett robotikát a raktáraiban, hogy 2012-ben 775 millió dollárt fizetett a Kiva Systems felvásárlásáért, amely olyan robotokat gyártott, amelyek szekrényeken szállították a termékeket. Kezdetben a robotok nagy mennyiségű csomagolatlan árut mozgattak, ami az emberek számára fizikailag nehéz feladat. Idővel a gépek nagyobb kihívást jelentő feladatokat is elvállaltak, mint például a csomagolás, a termékek szortírozása és a nehéz tárgyak emelése.


Az Amazon legújabb automatizálási fejlesztései egy 3 millió négyzetméteres létesítményben, a louisianai Shreveportban vannak. Itt több mint hat tucat robotkar válogatja, rakja egymásra és konszolidálja a milliónyi árut. A robotok a teherautókra rakodásnál lezárják a csomagokat tartalmazó raklapokat, segítenek a megrendelésekhez szükséges papírzacskóknál és a termékeket a csomagoláshoz szükséges pozícióba szállítják. Az egyik gép számítógépes látást és kis robotkarokat használ. A robotok számos feladatot végeznek az emberekkel együttműködve. A leltárválogatásban segítő robotrendszer a termékeket egy alkalmazotthoz mozgatja, aki aztán kiválogatja a rendeléshez kellő tételeket. Egy másik egy emberi dolgozó felügyelete mellett a polcok belsejében lévő, nehezen megfogható termékekhez nyúl. A termékek 25%-kal gyorsabban pörögnek ebben a létesítményben, mint más telephelyeken.

Az Amazon világszerte több mint 700 000 dolgozót képzett ki a jobban fizető állásokra, amelyek közé tartozhat a robotokkal való munka is - közölte a vállalat. "Teljesen új munkahelyek jönnek létre”, például robottechnikusok - mondta Yesh Dattatreya, az Amazon Robotics vezető alkalmazott tudósa. A raktári dolgozókat mechatronikai és robotikai tanfolyamokon képzik. Dattatreya vezeti az Amazon újonnan létrehozott csapatát a vállalat Bay Area-i innovációs laboratóriumánál, hogy fejlettebb mesterséges intelligencia rendszereket építsenek be a robotikába. Elmondása szerint a cél az, hogy a jövőbeli raktárrobotok olyan asszisztensekké váljanak, amelyek képesek reagálni a szóbeli parancsokra, például egy pótkocsi kirakodására.

Az Amazon egy humanoid robotot is tesztel, közölte gyártója, az Agility Robotics. A lábakkal, karokkal és fejjel rendelkező robotokat az Amazonnál olyan feladatoknál tesztelték, mint például a konténerek újrahasznosítása, de ez még kutatás-fejlesztés alatt áll. Tye Brady, az Amazon Robotics vezető technológusa szerint a vállalatnak továbbra is sok munkásra lesz szüksége, és az új robotok célja, hogy megkönnyítsék a munkájukat, nem pedig hogy kiszorítsák őket.

Sheheryar Kaoosji, a Warehouse Worker Resource Center, a raktári dolgozók érdekében fellépő nonprofit szervezet ügyvezető igazgatója szerint a robotika eddig nem változtatta meg annyira a munkahelyeket a kisebb Amazon telephelyeken, mint a nagy logisztikai központokban. Kaoosji mégis aggodalmát fejezte ki a foglalkoztatásra gyakorolt hosszabb távú hatásokkal kapcsolatban. A vállalat „álma az, hogy a nagykapacitású létesítményekben jelentősen csökkenjen a munkaerő” - mondta.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
Nem érkezett még hozzászólás. Legyél Te az első!