SG.hu

A nagy cégek nem mernek nem hirdetni az X-en

A márkák névleges összegeket költenek X-en reklámokra, hogy Elon Musk boldog legyen. A marketingesek el akarják kerülni, hogy a milliárdos közösségi médiaplatformját bojkottálónak lássák a cégüket.

A nagy márkák szerény összegeket fordítanak reklámköltségvetésükből az X-re, hogy elkerüljék, hogy úgy tekintsenek rájuk, mintha bojkottálnák a közösségi médiaplatformot, és hogy ne keveredjenek nyilvános összetűzésbe a milliárdos tulajdonossal. Több marketingvezető is elmondta a Financial Timesnak, hogy a vállalatok nyomást éreztek arra, hogy költsenek az X-en, miután Musk nagy hatalmat kapott Donald Trump amerikai elnök kormányában betöltött szerepe miatt. Elmondták, hogy Musk jogi lépéseket kezdeményez olyan csoportok ellen, amelyek a 44 milliárd dolláros felvásárlása óta, 2022 végén leállították a reklámozást. Riadalmat keltett, hogy az X a múlt hónapban mintegy féltucatnyi további vállalatot perelt be emiatt, köztük a Shell, a Nestlé, a Pinterest és a Lego cégeket.

„Bármilyen összeg elég ahhoz, hogy lekerüljünk a rosszcsontok listájáról” - mondta Lou Paskalis, az AJL Advisory marketing tanácsadó cég vezérigazgatója, aki korábban a Bank of America médiavezetője volt. "Nem azért, mert a márkabiztonsági kockázat megszűnt. De sokkal nagyobb a kockázat, hogy Musk egy sajtóban megjelent megjegyzése a részvényárfolyamodat zuhanórepülésbe taszítja, és a többmillió dolláros kockázat helyett egy többmilliárd dolláros kockázattal kell szembenézned.”

A múlt héten Musk mesterséges intelligenciával foglalkozó xAi csoportja megvásárolta az X-et egy olyan üzlet keretében, amely a közösségi médiaplatformot adóssággal együtt 45 milliárd dollárra értékelte. Musk elmondta, hogy egyesíti a két cég adatait, modelljeit és tehetségét. Musk és az X vezérigazgatója, Linda Yaccarino olyan célt tűzött ki, amely a reklámbevételek 2022-es szintre való visszaemelését célozza. Úgy vélik, hogy ez az a minimum, amit az X-nek be kellene hoznia anélkül, hogy a márkák „bojkottálják” vagy elkerülik a platformot annak politikai irányultsága miatt.

Az Emarketer adatai szerint az X bevétele idén 2,3 milliárd dollárra nő az egy évvel ezelőtti 1,9 milliárd dollárhoz képest. Ugyanakkor 2022-ben, amikor a cégcsoport még Twitter néven működött, és Musk nem vette még át, a forgalma 4,1 milliárd dollár volt A Sensor Tower piackutató csoport adatai szerint az X teljes amerikai reklámköltése 2 százalékkal csökkent 2025 első két hónapjában az egy évvel korábbihoz képest, annak ellenére, hogy a közelmúltban olyan csoportok tértek vissza, mint a Hulu és az Unilever.

Az American Express szintén idén csatlakozott újra a platformhoz, de reklámköltése mintegy 80 százalékkal csökkent 2022 első negyedévéhez képest - közölte a Sensor Tower Négy nagy reklámügynökség - a WPP, az Omnicom, az Interpublic Group és a Publicis - azonban a közelmúltban megállapodott, vagy tárgyalásokat folytat arról, hogy éves költési célokat határoz meg az X-szel az úgynevezett „upfront deal” keretében, ahol a hirdetők előre elkötelezik magukat reklámok megvásárlására.

Az X tavaly nyáron szövetségi trösztellenes pert indított a Global Alliance for Responsible Media ellen, amely márkák, reklámügynökségek és néhány vállalat, köztük az Unilever koalíciója, azzal vádolva őket, hogy egy márkabiztonsági kezdeményezés álcája alatt „illegális bojkottot” koordinálnak. A republikánus vezetésű képviselőház igazságügyi bizottsága is hasonló vádakat fogalmazott meg. Az Unilever kikerült az X peréből, miután októberben újraindította a hirdetést a közösségi médiaplatformon.

A jogi csapatukkal folytatott megbeszéléseket követően a perre való tekintettel a WPP-hez tartozó GroupM néhány munkatársa most már aggódik amiatt, hogy mit írnak az X-ről, vagy mit kommunikálnak videokonferencián keresztül. Egy másik reklámszakember megjegyezte, hogy az Omnicom és az Interpublic tervezett 13 milliárd dolláros fúzióját késleltette az amerikai felügyeleti hatóság e havi újabb információkérése, ami az ügyletet érintő szabályozói beavatkozás veszélyét lengeti be.

A Sensor Tower szerint az X 2025-ös legnépszerűbb hirdetői közül 35 nem hirdetett a platformon 2023-ban, azaz a platform "új hirdetőket vonz”. Ezek közé tartozott a Rock Paper Sizzle Maga áruház, a Celsius koffeines italmárka és a Hims & Hers távgyógyászati csoport. Az X bennfentesei rámutattak az önkiszolgáló eszközöket használó kis márkák növekvő számára, valamint a Grok chatbot által kínált új mesterséges intelligenciaeszközökre, amelyekkel hirdetési kampányt lehet generálni. „Vissza fognak jutni a hirdetési bevételek korábbi szintjére, csak nem lesz ugyanaz a hirdetői mix” - mondta egy bennfentes.

Ruben Schreurs, az Ebiquity vezérigazgatója, aki azt méri, hogy a márkák mennyi pénzt költenek a különböző platformokon, azt mondta, hogy „nem látja, hogy a reklámköltségvetések X-re történő átcsoportosítása tekintetében hamarosan visszatérnének a korábbi mértékhez”. De hozzátette: „Személy szerint nem lepődnék meg, ha a közeljövőben valamikor azt látnánk, hogy az elnök ténylegesen felszólítja a márkahirdetőket, hogy térjenek vissza az X-re”.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Arnika19 #1
    Gyávák és persze majd a + költséget az ügyfelek fizetik meg, így pofátlanok is. Aki enged a zsarolásnak az is tevékenyen részt vesz a bűncselekményben