SG.hu
A Spotify tavaly 750 millió fontot fizetett a brit zenészeknek
A Spotify közölte, hogy tavaly a brit előadóművészek platformon lejátszott zenéiért 750 millió font jogdíjat fizetett ki. A legtöbbet streamelt brit előadó Ed Sheeran volt, de közel 1000 előadót játszottak le elég gyakran ahhoz, hogy mindegyikük legalább 100 000 font jogdíjat kapjon- tette hozzá a vállalat.
A számadatokat a Spotify „Loud and Clear” kampányának részeként hozták nyilvánosságra, amelynek célja, hogy átláthatóvá tegyék a zeneipar felé intézet átutalásokat. A vállalat azonban nem tudja megmondani, hogy a jogdíjakból mennyi jut ténylegesen a zenészeknek. Ennek oka, hogy minden előadónak más-más szerződése van a kiadókkal, amelyek meghatározzák, hogyan oszlik meg a pénz. A művészek részesedése általában 16% körül van - ez azt jelenti, hogy egy művész, akinek a zenéje 100 000 fontot hozott a Spotifyon, adózás előtt csak 16 000 fontot kap jogdíjként. A Spotify azonban nem az egyetlen bevételi forrás: a svéd vállalat a brit versenyhivatal, a CMA szerint az Egyesült Királyság zenei streaming-piacán mintegy 50%-os részesedéssel rendelkezik, ami azt jelenti, hogy a művészek ugyanennyit kereshetnek az olyan platformokon, mint az Apple Music, az Amazon Music és a Tidal.
Tavaly Ed Sheeran volt a legnépszerűbb brit előadó a Spotifyon, dalait 6,35 milliárdszor játszották le. A második helyen a Coldplay végzett 5,58 milliárd streameléssel, őt követte Harry Styles 5,11 milliárd streameléssel. A brit előadók azonban nem tudtak feljutni a platform TOP 10-es legtöbbet játszott listájára, amelyet Taylor Swift vezet (29 milliárd streameléssel), akit a Puerto Ricó-i Bad Bunny, a mexikói Peso Pluma és a kolumbiai Karol G követ. Karol G a música urbana sztárja, a reggaeton és R&B hatású hangzása a világ egyik legtöbbet streamelt előadójává tett. A váltás azt sugallja, hogy az angol nyelvtudás már nem előfeltétele a globális zenei sikernek.
Évről-évre kevesebb az angol nyelvű szám a tízezer legtöbbet lejátszott dal között
A Spotify-on tavaly 10 000 dollár bevételre szert tevő művészek több mint fele olyan országból származik, ahol az angol nem az első nyelv - közölte a vállalat. De persze az angol még mindig a világ első számú zenei nyelve, a 10 000 legnépszerűbb dal 54,9%-a angolul szólal meg. Piaci részesedése azonban csökken, mivel az olyan nyelvek, mint a hindi és a japán egyre nagyobb teret hódítanak. "Nagyon érdekes időszak ez a zene számára” - mondta Bryan Johnson, a Spotify UK művészekért és ipari partnerségekért felelős vezetője. "Az elmúlt néhány évben olyan műfajok felemelkedését láttuk, mint a K-pop és az amapiano, és most a Música Mexicana kezd igazán berobbani. A rajongók és a hallgatók számára most hihetetlenül nagy a választék.”
Johnson közlése szerint a brit művészeknek fizetett jogdíjak 75%-a nemzetközi hallgatóktól származik, ami arra utal, hogy a streaming-piacon hatalmas exportlehetőségek vannak. A független művészek és kiadók az Egyesült Királyságban kifizetett jogdíjak 40%-át - összesen 300 millió fontot - kapták. A bevételből jellemzően nagyobb arányban részesülnek, a saját maguk által (azaz lemezkiadó vagy forgalmazó segítsége nélkül) kiadott zenék előadói, ők néha a dalukból származó bevétel 100%-át megtartják.
Kiemelkedő az elektronikus zene magyarországi és szlovákiai népszerűsége
A Spotify azonban a közelmúltban támadások kereszttüzébe került, mert az 1000-nél kevesebbet hallgatott dalokat elkaszálta. Ez azt jelenti, hogy a szerzői jogtulajdonosok egyáltalán nem kapnak fizetést, ha a dal egy 12 hónapos időszak alatt e küszöb alá esik. A kritikusok azt kifogásolták, hogy ez a politika „a piramis csúcsát gazdagítja”, Johnson szerint azonban a politika célja a „spamek” kiszűrése és a csalárd tevékenységek megakadályozása. A Spotify korábban megjegyezte, hogy 1000 lejátszás csak 0,25 dollár körüli „mikrofizetést” generál, amelyet a művészek nem is látnak, mivel a forgalmazók általában minimális küszöböt határoznak meg a művészek kifizetéseinél.
A vállalat várakozásai szerint 2024-ben az új politika 40 millió dollárt fog átirányítani a népszerűbb dalokra. "Ezt a pénzt a Spotify nem tartja meg” - mondta Johnson. „A pénz visszakerül az alapba, és a feltörekvő és a profi művészek kapják meg”. A Spotify idén először tette közzé a brit kifizetésekre vonatkozó adatait, közlése szerint a mostani 750 millió fontnyi összeg 2017 óta megduplázódott. Az év elején a vállalat bejelentette, hogy tavaly világszerte 9 milliárd dollár jogdíjat fizetett ki, amivel a zeneipar bevételeinek legnagyobb egyéni befizetője lett. A YouTube - amely egykor szálka volt az iparág szemében - ma már a második legnagyobb bevételi forrásnak számít, tavaly 6 milliárd dollárt fizetett ki a jogtulajdonosoknak.
A számadatokat a Spotify „Loud and Clear” kampányának részeként hozták nyilvánosságra, amelynek célja, hogy átláthatóvá tegyék a zeneipar felé intézet átutalásokat. A vállalat azonban nem tudja megmondani, hogy a jogdíjakból mennyi jut ténylegesen a zenészeknek. Ennek oka, hogy minden előadónak más-más szerződése van a kiadókkal, amelyek meghatározzák, hogyan oszlik meg a pénz. A művészek részesedése általában 16% körül van - ez azt jelenti, hogy egy művész, akinek a zenéje 100 000 fontot hozott a Spotifyon, adózás előtt csak 16 000 fontot kap jogdíjként. A Spotify azonban nem az egyetlen bevételi forrás: a svéd vállalat a brit versenyhivatal, a CMA szerint az Egyesült Királyság zenei streaming-piacán mintegy 50%-os részesedéssel rendelkezik, ami azt jelenti, hogy a művészek ugyanennyit kereshetnek az olyan platformokon, mint az Apple Music, az Amazon Music és a Tidal.
Tavaly Ed Sheeran volt a legnépszerűbb brit előadó a Spotifyon, dalait 6,35 milliárdszor játszották le. A második helyen a Coldplay végzett 5,58 milliárd streameléssel, őt követte Harry Styles 5,11 milliárd streameléssel. A brit előadók azonban nem tudtak feljutni a platform TOP 10-es legtöbbet játszott listájára, amelyet Taylor Swift vezet (29 milliárd streameléssel), akit a Puerto Ricó-i Bad Bunny, a mexikói Peso Pluma és a kolumbiai Karol G követ. Karol G a música urbana sztárja, a reggaeton és R&B hatású hangzása a világ egyik legtöbbet streamelt előadójává tett. A váltás azt sugallja, hogy az angol nyelvtudás már nem előfeltétele a globális zenei sikernek.
Évről-évre kevesebb az angol nyelvű szám a tízezer legtöbbet lejátszott dal között
A Spotify-on tavaly 10 000 dollár bevételre szert tevő művészek több mint fele olyan országból származik, ahol az angol nem az első nyelv - közölte a vállalat. De persze az angol még mindig a világ első számú zenei nyelve, a 10 000 legnépszerűbb dal 54,9%-a angolul szólal meg. Piaci részesedése azonban csökken, mivel az olyan nyelvek, mint a hindi és a japán egyre nagyobb teret hódítanak. "Nagyon érdekes időszak ez a zene számára” - mondta Bryan Johnson, a Spotify UK művészekért és ipari partnerségekért felelős vezetője. "Az elmúlt néhány évben olyan műfajok felemelkedését láttuk, mint a K-pop és az amapiano, és most a Música Mexicana kezd igazán berobbani. A rajongók és a hallgatók számára most hihetetlenül nagy a választék.”
Johnson közlése szerint a brit művészeknek fizetett jogdíjak 75%-a nemzetközi hallgatóktól származik, ami arra utal, hogy a streaming-piacon hatalmas exportlehetőségek vannak. A független művészek és kiadók az Egyesült Királyságban kifizetett jogdíjak 40%-át - összesen 300 millió fontot - kapták. A bevételből jellemzően nagyobb arányban részesülnek, a saját maguk által (azaz lemezkiadó vagy forgalmazó segítsége nélkül) kiadott zenék előadói, ők néha a dalukból származó bevétel 100%-át megtartják.
Kiemelkedő az elektronikus zene magyarországi és szlovákiai népszerűsége
A Spotify azonban a közelmúltban támadások kereszttüzébe került, mert az 1000-nél kevesebbet hallgatott dalokat elkaszálta. Ez azt jelenti, hogy a szerzői jogtulajdonosok egyáltalán nem kapnak fizetést, ha a dal egy 12 hónapos időszak alatt e küszöb alá esik. A kritikusok azt kifogásolták, hogy ez a politika „a piramis csúcsát gazdagítja”, Johnson szerint azonban a politika célja a „spamek” kiszűrése és a csalárd tevékenységek megakadályozása. A Spotify korábban megjegyezte, hogy 1000 lejátszás csak 0,25 dollár körüli „mikrofizetést” generál, amelyet a művészek nem is látnak, mivel a forgalmazók általában minimális küszöböt határoznak meg a művészek kifizetéseinél.
A vállalat várakozásai szerint 2024-ben az új politika 40 millió dollárt fog átirányítani a népszerűbb dalokra. "Ezt a pénzt a Spotify nem tartja meg” - mondta Johnson. „A pénz visszakerül az alapba, és a feltörekvő és a profi művészek kapják meg”. A Spotify idén először tette közzé a brit kifizetésekre vonatkozó adatait, közlése szerint a mostani 750 millió fontnyi összeg 2017 óta megduplázódott. Az év elején a vállalat bejelentette, hogy tavaly világszerte 9 milliárd dollár jogdíjat fizetett ki, amivel a zeneipar bevételeinek legnagyobb egyéni befizetője lett. A YouTube - amely egykor szálka volt az iparág szemében - ma már a második legnagyobb bevételi forrásnak számít, tavaly 6 milliárd dollárt fizetett ki a jogtulajdonosoknak.