SG.hu

A brit képviselők nem értik, hogy az MI-cégek miért nem fizetnek jogdíjakat

A brit törvényhozók a kormányt bírálták, amiért az nem tesz lépéseket a szerzői jogtulajdonosok védelmében a szellemi tulajdonukat a mesterséges intelligencia technológiákat fejlesztők általi megsértésével szemben.

A brit alsóház kulturális, média- és sportbizottságának jelentése szerint a képviselők mesterséges intelligenciával és szellemi tulajdonnal foglalkozó munkacsoportja "nem jutott megállapodásra a kreatív iparágak és a mesterséges intelligencia fejlesztői között az alkotók beleegyezéséről és kártérítéséről műveik a mesterséges intelligencia képzéséhez történő felhasználásával kapcsolatban". A brit kreatív iparágak értékét 109 milliárd fontra becsülik, olyan alkotásokkal, mint a Harry Potter-könyvek és -filmek, a többszörös Grammy-díjas Adele munkái, a "Legyen Ön is milliomos?" című globális kvízjáték és a Rockstar Games Grand Theft Auto franchise-ja.

A képviselők szerint az iparág nem érzi úgy, hogy tevékenysége biztonságban van az új generációs mesterséges intelligenciamodellek iparszerű utánzásától. "A kormánynak biztosítania kell, hogy az alkotók megfelelő mechanizmusokkal rendelkezzenek hozzájárulásuk érvényesítéséhez, és méltányos kártérítést kapjanak munkájuk MI-fejlesztők általi felhasználásáért" - áll a jelentésben. "A kormánynak mérhető célokat kell kitűznie a mesterséges intelligencia és a jogtulajdonosok szektorával való együttműködés terén, és meg kell adnia egy határidőt, amelyen belül jogszabályokkal lép közbe az esetleges holtpontról való kilábalás érdekében. Továbbra is figyelemmel fogjuk kísérni az e területen zajló fejleményeket, és azt javasoljuk, hogy utódbizottságunk jövőre ugyanezt tegye."

Azz Egyesült Királyság kormánya nagyon igyekszik nemzetközi vezető szerepre szert tenni a mesterséges intelligencia területén. Tavaly mesterséges intelligenciával kapcsolatos biztonsági csúcstalálkozót rendeztek, amelynek vendégei között technológiai vezérigazgatók és államfők is voltak. "Teljesen magabiztosan állíthatom, hogy az Egyesült Királyság sokkal többet tesz a biztonságért, mint más országok" - mondta Rishi Sunak miniszterelnök. Az Európai Unió már elfogadta a mesterséges intelligenciáról szóló törvényt. Ennek egyik célja, hogy átláthatósági kötelezettségeket írjon elő az MI-fejlesztők számára az uniós szerzői jogi szabályokkal kapcsolatban, mivel "ez volt az egyetlen módja annak, hogy érvényt szerezzünk a szerzők jogainak" - mondta az egyik törvényhozó.

Dan Conway, a brit könyvkiadók szövetségének vezérigazgatója a Lordok Házának kommunikációs és digitális bizottsága előtt korábban azt mondta, hogy a nagy nyelvi modellek "abszolút tömegesen" sértik meg a szerzői joggal védett tartalmakat, azzal érvelve, hogy a Books3 adatbázist - amely 120 000 kalózkönyvcímet tartalmaz - nagy nyelvi modellek képzésére használták fel. Tavaly a Microsoft és a Facebook-tulajdonos Meta - egyaránt generatív modellek fejlesztésében részt vevő vállalatok - kitért a brit törvényhozók kérdései elől a szerzői jogvédelem alatt álló anyagok felhasználásával kapcsolatban.

Számos jogi ügy indult a szerzői jogvédelem alatt álló szövegek generatív mesterséges intelligencia általi felhasználásával és reprodukálásával kapcsolatban. Paul Tremblay, Christopher Golden és Richard Kadrey regényírók, valamint Sarah Silverman komikus tavaly azzal vádolták meg az OpenAI-t, hogy jogellenesen töltötte le műveiket, míg a New York Times a Microsoft és az OpenAI ellen indított pert, azt állítva, hogy a duó megsértette az újság szerzői jogait azzal, hogy engedély nélkül használta fel a cikkeit. E hónap elején az Artist Rights Alliance petíciót indított az emberi munkát sértő vagy leértékelő mesterséges intelligencia használatának megszüntetése érdekében. A zenészek, előadók és dalszerzők lobbicsoportja aláírókat gyűjtött Frank Sinatra és Bob Marley hagyatékát felügyelőktől, és csatlakozott a többszörös platinalemezes énekes-dalszerző Billie Eilish, a rocker Jon Bon Jovi, a popénekes Katy Perry és a soul úttörője, Stevie Wonder.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Cat #3
    "ez a technológia elavulttá teszi őket."
    Az MI idővel mindenkit elavulttá tesz. A programozót, a grafikust, a titkárnőt, csomó olyan szakmát, ahol évek/évtizedek gyakorlata kell, hogy profi legyen valaki.
  • bdzsana #2
    Pontosan ugyanez a véleményem. És még azt is hozzáteszem, hogy eddig nem volt senkinek problémája abból hogy a "művészek" kopizzák egymást. Senki nem háborgott, hogy minden weboldal ugyanúgy néz ki, senki nem háborgott, hogy minden zene ugyanúgy hangzik, senki nem háborgott, minden játék egy kaptafára épül. stb

    Mindenki agyba főbe kopizta egymást, mindenki felült a trendre, és maximum az 1% csinált valami innovációt ami ha sikeres lett egyből millió "művész" kezdte kopizni.

    Ez eddig nem volt probléma, most hogy a gép megtudja ugyanazt csinálni csak hatékonyabban az hirtelen probléma. Ebből ki lehet következtetni, hogy az ő bajuk nem a jogvédett tartalom felhasználása, nem másolás, hanem a hatékonyság. Az hogy ez a technológia elavulttá teszi őket.
  • Szefmester #1
    Ha rendszeres könyvtárba járó ember vagyok, és elolvasom egy író összes könyvét, majd kitalálom hogy írok egy fanfictiont az ő stílusában akkor most mi történne?

    Ugyanazt a módszert alkalmaztam a megírásra mint az AI csak kisebb léptékben.

    Rajzolók és festők dettó ezt csinálják. Innen onnan szedett képeket másolnak módosítgatnak míg nem kialakul a saját stílusuk és megszokott képi világuk.
    Bob Ross csinált tutorial videókat, ha azt lekövetem akkor mi van? Boris Vallejo képeket lemásolom pár részletet módosítva akkor mi történik? Vagy ha csak a stílusát másolom? Azaz félpucér barbár harcol egy lenge öltözetű amazonnal egy sárkányon lovagolva...

    Dalszerzők ugyanezek csak pepitában. Ugyanarra a négyes akkordra épül megannyi világsláger. A Nickelback énekese pont így írta meg a legnagyobb slágerüket. Megnézte hogy az elmúlt pár évben mik voltak a top10es dalok. Megnézte milyen bpm-el mentek, milyen hangolásban, mely akkordokkal, milyen ütemmel, majd verselemzéssel a tartalmát elemezte és csinált egy "tökéletes" dalt, ami instant ment is a toplisták élére, mert mindenkinek ismerős volt és mert a tartalmát szerették az emberek. Akkor őt most nem kéne beperelni?
    Vagy pistikét aki úgy tanul meg gitározni hogy ül a szobácskájában és tabokat les meg videókat hogy miként fogja a kedvence a gitárt? Nekem is csak mostanság kezdett kialakulni a saját stílusom basszusgitáron. Addig próbáltam játszani mindenfélét amivel találkoztam Slayertől Beethovenig. Az én tanulási módszerem ugyanaz mint a gépi csak lassabb az adatbevitel...

    Persze ha valaki mutat egy kb 2 éves gyereket aki a nulláról megtanul profin zenét szerezni, vagy festeni, vagy regényt írni... de akár csak olyat is aki kb 1 év alatt eljut profi szintre nulláról és kb 20 éves volt és soha előtte nem csinált hasonlót sem.. Akkor el fogom fogadni hogy ez biza probléma, de amíg nem ez az általános addig csak nyüszögés a kiadók részéről.