SG.hu
Rettegnek a kereskedők, hogy letiltja őket az Amazon
Egy fiók felfüggesztése olyan károkat tud okozni, amit a kisebb eladókat gyorsan csődbe tudja taszítani. Az árusítás akadályozása elleni fellépés már komplett ügyvédi irodáknak ad munkát, akik azon dolgoznak, hogy visszaszerezzék ügyfeleik hozzáférését a számláikhoz és a pénzükhöz.
A vezető e-kereskedelmi platformon több millió fiókot akadályoztak meg az értékesítésben az Amazon sokféle irányelvének állítólagos megsértése és egyéb rossz magatartás miatt. Még az ideiglenes felfüggesztések is kritikus csapást jelenthetnek az online értékesítésre támaszkodó kisvállalkozók számára. Négy e-kereskedelemmel foglalkozó amerikai ügyvédi iroda a Financial Timesnak elmondta, hogy az általuk vállalt ügyek többségét sértett Amazon-eladók által benyújtott panaszok teszik ki, és mindegyikük évente több száz vagy ezer ügyet kezel. Mintegy tucatnyi eladó azt is elmondta, hogy egyre jobban aggasztja őket az Amazon azon jogköre, hogy felfüggesztheti fiókjaikat vagy terméklistáikat, mivel nem mindig egyértelmű, hogy mi vált ki felfüggesztést, és az Amazon eladói ügyfélszolgálata nem mindig segít a probléma rendezésében. "Egy nap felébredsz és az egésznek annyi" - mondta egy eladó a lapnak.
Az Amazon nemrégiben tett erőfeszítései az olyan problémák, mint a hamis termékértékelések visszaszorítására azért történtek, mert az amerikai és az európai szabályozó hatóságok fokozták a vásárlókat érintő online tartalmak ellenőrzését. A kritikusok szerint azonban az Amazon intézkedéseinek következményeivel foglalkozó ügyvédek és tanácsadók egyre növekvő seregének létezése arra utal, hogy kereskedelmi platform problémásan bánik az eladókkal. "Az a tény, hogy egész ügyvédi irodák foglalkoznak az Amazonnal, sokat elmond" - mondta egy eladó, aki az FT-nek nyilatkozó sokakhoz hasonlóan névtelenséget kért, mert fél a megtorlástól.
Az Amazon nem kívánt nyilatkozni, de leszögezte, hogy értékesítő partnerei "hihetetlenül fontosak" számukra, és a vállalat keményen dolgozik azon, hogy "megvédje és segítse őket üzletük növekedésében". A vállalat azon dolgozik, hogy "kiküszöbölje a hibákat és a "hamis pozitív" jelzéseket, és az eladók számára fellebbezési eljárás áll rendelkezésre. Az Amazon piacterén működő eladók adják az Amazon eladásainak több mint 60 százalékát. A szeptember 30-ig tartó kilenc hónapban az Amazon 96 milliárd dollárnyi jutalékot és díjat könyvelhetett el az eladók által fizetett díjakból, ami közel 20 százalékos ugrás az előző év azonos időszakához képest.
Ahogy a piactér növekedett, az Amazonnak egyre többet kellett tennie a felügyeletéért. 2023 első félévében az Amazon az Európai Unióban 274 millió "intézkedést" hozott az áruházában az irányelvek esetleges megsértése és más feltételezett problémák miatt, amelyek között tartalmak eltávolítása és 4,2 millió fiók felfüggesztése szerepelt. Az Amazon a számokat az első európai átláthatósági jelentés részeként hozta nyilvánosságra, amelyet az uniós törvények újonnan írnak elő. A társaság jellemzően visszatartja az állítólagos csalások vagy visszaélésszerű gyakorlatok miatt felfüggesztett eladók számláján lévő pénzt, amelyet véglegesen megtarthat, ha a számlát nem állítják vissza, és a kereskedőről bebizonyosodik, hogy ártó szándékkal cselekedett.
A legfőbb probléma, hogy nehéz kideríteni, hogy mi okozza a felfüggesztést, és hogyan lehet azt visszafordítani. "A Prime Big Deals Days alatt lezártak egy terméklistánkat, figyelmeztetés, ok és magyarázat nélkül" - mondta egy konyhai eszközökkel foglalkozó eladó, aki 2014 óta árul az Amazon.com-on. "Ez elég gyakori." Az Amazon nem adott további tájékoztatást, amikor a hirdetést napokkal később visszaállították, mondta az eladó. Ez a zűrzavar egyes eladókat olyan ügyvédek felé tereli, akik tanácsot adnak a mögöttes problémák, például a szellemi tulajdonjogi viták kapcsán. Az Amazonra összpontosító amerikai cégek elmondták, hogy esetenként jellemzően 1300 és 3500 dollár közötti átalánydíjat számítanak fel.
CJ Rosenbaum, a Rosenbaum Famularo Amazonra és e-kereskedelemre összpontosító ügyvédi iroda alapító partnere elmondta, hogy a világjárvány idején "nagyot ugrott" a kereslet. Sok eset olyan szellemi tulajdonjogi panaszokhoz kapcsolódott, amelyekben nagyobb márkák "megpróbálták ellenőrizni, hogy ki árulja a termékeiket", és "alaptalan hamisítási panaszt" tettek egy kisebb Amazon-értékesítő ellen. Az ügyvédek szerint néhány eladót tévesen vádoltak meg a vállalat automatizált rendszerei, amelyek azonosítják a szabályok és irányelvek megsértését. Hozzátették azonban, hogy vannak, akik egyértelműen megszegték az Amazon szabályait.
Jeff Schick ügyvéd szerint a kiskereskedő az elmúlt években "drákóian szigorúvá" vált a szabályzatok betartatásában. "Az ügyfelek azt mondják, hogy az Amazon igazságtalan" - mondta, de hozzátette, hogy ha a vállalat nem hajtja végre szigorúan a szabályait, "akkor a platform egy apróhirdetési weboldallá degradálódik". Az eszkalálódó viták részeként az ügyvédek a kereskedőket egy költséges választottbírósági eljáráson vezetik keresztül, amelyet az Amazon ellen az amerikai eladóknak kötelezően alkalmaznia kell, ahelyett, hogy pert indítanának ellene. Az eladókra kényszerített választottbírósági záradékok értelmében "alá kellett írniuk, hogy lemondanak a bírósági eljáráshoz való jogukról, ha vita merül fel az Amazonnal" - áll egy 2022-es amerikai kormányzati jelentésben.
A választottbírósági eljárások részletei nem nyilvánosak, és a döntések jellemzően nem teremtenek kötelező precedenst. Roppant drágák is lehetnek: az akár három választottbíró, akik egy-egy ügyet elnökölnek, óránként több száz dollárt is elkérhetnek. "Gyorsan elérjük a 25 000 dolláros vagy annál magasabb költségeket" - mondta Leo Vaisburg egyéni ügyvéd, aki 2022-ben hagyta ott a Wilson Elser céget, hogy teljes munkaidőben az Amazonhoz kapcsolódó munkával foglalkozzon. Sok kisvállalkozás számára a magas költségek "belépési akadályt jelentenek" - tette hozzá. "Nagyon kevés ügy ér ennyi pénzt".
A vezető e-kereskedelmi platformon több millió fiókot akadályoztak meg az értékesítésben az Amazon sokféle irányelvének állítólagos megsértése és egyéb rossz magatartás miatt. Még az ideiglenes felfüggesztések is kritikus csapást jelenthetnek az online értékesítésre támaszkodó kisvállalkozók számára. Négy e-kereskedelemmel foglalkozó amerikai ügyvédi iroda a Financial Timesnak elmondta, hogy az általuk vállalt ügyek többségét sértett Amazon-eladók által benyújtott panaszok teszik ki, és mindegyikük évente több száz vagy ezer ügyet kezel. Mintegy tucatnyi eladó azt is elmondta, hogy egyre jobban aggasztja őket az Amazon azon jogköre, hogy felfüggesztheti fiókjaikat vagy terméklistáikat, mivel nem mindig egyértelmű, hogy mi vált ki felfüggesztést, és az Amazon eladói ügyfélszolgálata nem mindig segít a probléma rendezésében. "Egy nap felébredsz és az egésznek annyi" - mondta egy eladó a lapnak.
Az Amazon nemrégiben tett erőfeszítései az olyan problémák, mint a hamis termékértékelések visszaszorítására azért történtek, mert az amerikai és az európai szabályozó hatóságok fokozták a vásárlókat érintő online tartalmak ellenőrzését. A kritikusok szerint azonban az Amazon intézkedéseinek következményeivel foglalkozó ügyvédek és tanácsadók egyre növekvő seregének létezése arra utal, hogy kereskedelmi platform problémásan bánik az eladókkal. "Az a tény, hogy egész ügyvédi irodák foglalkoznak az Amazonnal, sokat elmond" - mondta egy eladó, aki az FT-nek nyilatkozó sokakhoz hasonlóan névtelenséget kért, mert fél a megtorlástól.
Az Amazon nem kívánt nyilatkozni, de leszögezte, hogy értékesítő partnerei "hihetetlenül fontosak" számukra, és a vállalat keményen dolgozik azon, hogy "megvédje és segítse őket üzletük növekedésében". A vállalat azon dolgozik, hogy "kiküszöbölje a hibákat és a "hamis pozitív" jelzéseket, és az eladók számára fellebbezési eljárás áll rendelkezésre. Az Amazon piacterén működő eladók adják az Amazon eladásainak több mint 60 százalékát. A szeptember 30-ig tartó kilenc hónapban az Amazon 96 milliárd dollárnyi jutalékot és díjat könyvelhetett el az eladók által fizetett díjakból, ami közel 20 százalékos ugrás az előző év azonos időszakához képest.
Ahogy a piactér növekedett, az Amazonnak egyre többet kellett tennie a felügyeletéért. 2023 első félévében az Amazon az Európai Unióban 274 millió "intézkedést" hozott az áruházában az irányelvek esetleges megsértése és más feltételezett problémák miatt, amelyek között tartalmak eltávolítása és 4,2 millió fiók felfüggesztése szerepelt. Az Amazon a számokat az első európai átláthatósági jelentés részeként hozta nyilvánosságra, amelyet az uniós törvények újonnan írnak elő. A társaság jellemzően visszatartja az állítólagos csalások vagy visszaélésszerű gyakorlatok miatt felfüggesztett eladók számláján lévő pénzt, amelyet véglegesen megtarthat, ha a számlát nem állítják vissza, és a kereskedőről bebizonyosodik, hogy ártó szándékkal cselekedett.
A legfőbb probléma, hogy nehéz kideríteni, hogy mi okozza a felfüggesztést, és hogyan lehet azt visszafordítani. "A Prime Big Deals Days alatt lezártak egy terméklistánkat, figyelmeztetés, ok és magyarázat nélkül" - mondta egy konyhai eszközökkel foglalkozó eladó, aki 2014 óta árul az Amazon.com-on. "Ez elég gyakori." Az Amazon nem adott további tájékoztatást, amikor a hirdetést napokkal később visszaállították, mondta az eladó. Ez a zűrzavar egyes eladókat olyan ügyvédek felé tereli, akik tanácsot adnak a mögöttes problémák, például a szellemi tulajdonjogi viták kapcsán. Az Amazonra összpontosító amerikai cégek elmondták, hogy esetenként jellemzően 1300 és 3500 dollár közötti átalánydíjat számítanak fel.
CJ Rosenbaum, a Rosenbaum Famularo Amazonra és e-kereskedelemre összpontosító ügyvédi iroda alapító partnere elmondta, hogy a világjárvány idején "nagyot ugrott" a kereslet. Sok eset olyan szellemi tulajdonjogi panaszokhoz kapcsolódott, amelyekben nagyobb márkák "megpróbálták ellenőrizni, hogy ki árulja a termékeiket", és "alaptalan hamisítási panaszt" tettek egy kisebb Amazon-értékesítő ellen. Az ügyvédek szerint néhány eladót tévesen vádoltak meg a vállalat automatizált rendszerei, amelyek azonosítják a szabályok és irányelvek megsértését. Hozzátették azonban, hogy vannak, akik egyértelműen megszegték az Amazon szabályait.
Jeff Schick ügyvéd szerint a kiskereskedő az elmúlt években "drákóian szigorúvá" vált a szabályzatok betartatásában. "Az ügyfelek azt mondják, hogy az Amazon igazságtalan" - mondta, de hozzátette, hogy ha a vállalat nem hajtja végre szigorúan a szabályait, "akkor a platform egy apróhirdetési weboldallá degradálódik". Az eszkalálódó viták részeként az ügyvédek a kereskedőket egy költséges választottbírósági eljáráson vezetik keresztül, amelyet az Amazon ellen az amerikai eladóknak kötelezően alkalmaznia kell, ahelyett, hogy pert indítanának ellene. Az eladókra kényszerített választottbírósági záradékok értelmében "alá kellett írniuk, hogy lemondanak a bírósági eljáráshoz való jogukról, ha vita merül fel az Amazonnal" - áll egy 2022-es amerikai kormányzati jelentésben.
A választottbírósági eljárások részletei nem nyilvánosak, és a döntések jellemzően nem teremtenek kötelező precedenst. Roppant drágák is lehetnek: az akár három választottbíró, akik egy-egy ügyet elnökölnek, óránként több száz dollárt is elkérhetnek. "Gyorsan elérjük a 25 000 dolláros vagy annál magasabb költségeket" - mondta Leo Vaisburg egyéni ügyvéd, aki 2022-ben hagyta ott a Wilson Elser céget, hogy teljes munkaidőben az Amazonhoz kapcsolódó munkával foglalkozzon. Sok kisvállalkozás számára a magas költségek "belépési akadályt jelentenek" - tette hozzá. "Nagyon kevés ügy ér ennyi pénzt".