Berta Sándor

Egymilliárd dollárt fektet be Törökországban az Alibaba

A helyi olcsó gyártókapacitásokra építve akarják kiszolgálni az európai piacokat, és a kínaiak logisztikai központként is kalkulálnak az országgal.

Az Alibaba már 2019-ben jelezte, hogy európai terjeszkedésre készül és az első helyi csomópontja Belgiumban lesz, ahol egy 220 ezer négyzetméteres bázist épít fel a Liége-i repülőtér mellett és a beruházásra 75 millió eurót költenek. Akkor úgy tűnt, hogy a következő helyszín Bulgária lehet és a kínai óriáscég európai versenytársak átvételével is terjeszkedhet a kontinensen. Most a Daily Sabah török kormánypárti újságra hivatkozva a Reuters arról számolt be, hogy az Alibaba Group Holding Ltd több mint 1 milliárd dolláros beruházással logisztikai központot tervez Törökországban, az isztambuli repülőtéren és adatközpontot a török főváros, Ankara közelében. Erről Michael Evans, a vállalat elnöke beszélt.

A kínai e-kereskedelmi óriáscég Európában és a Közel-Keleten szeretne terjeszkedni, s Törökországot nagyon erős termelési bázisnak tekinti. "Komoly beruházási tervünk van az isztambuli repülőteret tekintve, mert innen tudjuk értékesíteni az Európába, a Közel-Keletre és a Távol-Keletre irányuló szállítmányainkat. Erősíteni szeretnénk Törökország termelési erejét és exportpotenciálját Európába és a Közel-Keletre. Több mint 1 milliárd dolláros beruházást tervezünk" - emelte ki Evans. A projektben a Trendyol, Törökország egyik legismertebb elektronikus kereskedelmi platformja lett az Alibaba partnere. "Azért választottuk a Trendyolt, mert a technológiája fejlett és a benne rejlő potenciál nagy. Ezt a helyet Európa és a Közel-Kelet bázisaként pozicionáljuk" - indokolta a döntést a társaság vezetője.

Evans hozzátette, hogy a gazdaságokban mindig vannak ingadozások és vannak lehetőségek, ha hosszú távon gondolkodnak. „Továbbra is beruházunk a kis- és középvállalkozásokba (kkv-k), valamint a törökországi kereskedőkbe” - fejtette ki az üzletember. Az Alibaba első embere rámutatott, hogy sok G20-as tagországban magas a fogyasztás, de nincs gyártókapacitása. "A csúcstechnológiás infrastruktúrával és termelőerővel rendelkező országok kerülnek előtérbe. Úgy látjuk, hogy Törökország nagyon erős ezen a két területen” - hangsúlyozta.

Az Alibaba 2018-ban vásárolta meg a Trendyolt, majd a tranzakciót követően 86,5 százalékra növelte a részesedését. Arra a kérdésre, hogy az Alibaba tervezik-e a Trendyol tőzsdére vitelét Törökországban, Evans azt nyilatkozta: "A tőzsdére lépésnek előnyei és hátrányai egyaránt vannak. Szerintem előnyös állami cégnek lenni, de ezt a Trendyol vezetőségének kellene eldöntenie. Amennyiben tőzsdére akarnak menni, támogatni fogjuk őket, ahogy a Trendyol növekszik." A Trendyol csoport elnöke, Caglayan Cetin közölte, hogy a cégnek sok befektetője van, és jelenleg nincs szükség a tőzsdei megjelenésre és tőkeemelésre. „Nincs rövid távú tervünk. Ha rövid időn belül elérjük a kívánt növekedési célokat, az három-öt éven belül lehet” - mondta Cetin.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
Nem érkezett még hozzászólás. Legyél Te az első!