Berta Sándor

Jobb virtuális avatárok készíthetők

A valósághű felhasználói élményhez elengedhetetlenek ezek a megoldások.

Az ETH Zürich kutatói olyan új algoritmusokat alkottak meg, amelyek segítségével sokkal egyszerűbben létrehozhatók a virtuális emberek. Az új fejlesztés lehetővé teszi akár olyan új automatikus avatárok elkészítését is, amelyek korábban soha nem látott mozgásokat, például táncmozdulatokat és végezhetnek.

Az élethű avatárok elengedhetetlenek a virtuális valóság alkalmazások természetes felhasználói élményéhez. Minél élethűbben néznek ki és viselkednek ezek a megoldások, annál inkább kialakul az emberekben a valódi szociális interakció érzése. Egy személy részletes modellezése ugyanakkor rendkívül nagy kihívás elé állítja a szakembereket. Napjainkban a grafikus programok már lehetővé teszik fotorealisztikus, statikus avatárok megalkotását. De egy mosolygó arc elkészítése még komoly feladatot jelent.

Otmar Hilliges, az ETH Zürich professzora és a kollégái olyan intelligens algoritmusokat fejlesztettek ki, amelyek a különböző felhasználókról készített 3D-képek alapján megtanultak bizonyos pózok alapján animált teljes test-avatárokat automatikusan megjeleníteni. Xu Chen doktorandusz rámutatott, hogy eddig szinte lehetetlen volt az interaktív alkalmazásokhoz mesterséges intelligencián alapuló avatárokat alkalmazni. Ennek oka abban rejlett, hogy egyrészt nem lehetett ilyen megoldásokat létrehozni, másrészt nem is volt hatékony a teljes mozgásrepertoárt képeken rögzíteni.

A Chen által megalkotott új módszerrel viszont a mesterséges intelligencia algoritmusok a kiindulási pozíció alapján kiszámítják a bizonyos pózokig vezető utat. Egy ilyen számítógépes modell képes arra, hogy az új mozgásmintákat is zökkenőmentesen jelenítse meg. Még akrobatikus mozdulatsorok is kialakíthatók. Jelenleg még a teljes testű avatárokat nem lehet személyre szabni, ezért a megjelenés kizárólag azokra az emberekre korlátozódik, akikről 3D-képek készültek. Chen és a kollégái szeretnék úgy továbbfejleszteni a számítógépes modellt, hogy az bármilyen új identitással felruházható legyen.

Marcel Bühler, Hilliges másik doktorandusza szintén intelligens algoritmusokat használ arra, hogy 3D-arcmodellből és portréfotókból új animált arcokat készítsen. A megoldás előnye, hogy nem csupán szemből, hanem akár oldalról, fentről vagy lentről is valósághű arcokat tud létrehozni.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Kryon #2
    A viselkedés még érthető, de miért akarná valaki, hogy az avatarja ugyanúgy nézzen ki mint ő a való életben? Szerintem ezzel értelmét is vesztené az egész. A valós önmagam valós emberekkel a valós világban is tudok szocializálódni, minek ehhez VR? Ennek úgy lenne értelme, mint a Ready Player One-ban, ahol az ember hátrahagyhatja a valós énjét, és a virtuális világban az lehet, aki csak akar.
  • kvp #1
    Erdekes, mert jopar konzol kepes volt eddig is kamerakepbol a jatekos(ok) teljes mozgasat lekovetni es a bedigitalizalt avatarjukon megjeleniteni. Szoval ez lassan mar egy evtizedes technologia, de ugy latszik a kutatok nem jatszanak eleget.