Gyurkity Péter
Bemutatkozott az AMD Radeon RX 6000M-család
A laptopokba szánt vezérlők mellett a Samsung mobilchipjeibe szánt példányt is beharangozták.
Az AMD kapcsán legutóbb a laptopokban helyet kapó új Ryzen 5000-chipek bemutatkozásáról számoltunk be, ezt most, a Computex alatt, követte az ugyanezen készülékekben megjelenő friss grafikus vezérlők debütálása. A cég jóval nagyobb teljesítményt ígér, ezt pedig a Samsung chipjeibe szánt változat, valamint az nVidia legújabb fejlesztése kíséri.
A hivatalos közleményből kiderül, hogy az új sorozat legerősebb példánya a Radeon RX 6800M, amely 40 számítási egységet, 40 ray-gyorsítót, 2300 MHz-es órajelet, valamint 145 wattos fogyasztást hoz magával, 12 GB GDDR6-memóriával, 192 bites memóriabusszal, illetve 96 MB Infinity Cache gyorsítótárral. A gyártó szerint ennek révén az 1440p felbontás mellett is 120 fps-t biztosítanak, vagyis az nVidia GeForce RTX 3080 típushoz hasonló, illetve annál kicsit nagyobb teljesítményt kínálnak, bár a teljes család esetében azt emelik ki, hogy az előző generációhoz képest másfélszeres sebességet, illetve ugyanazon teljesítmény mellett 43 százalékkal kedvezőbb fogyasztást érhetünk el.
A most bemutatott trió középső tagja a Radeon RX 6700M, amely szintén az 1440p felbontáshoz készült, viszont ez 36 számítási egységet, 36 ray-gyorsítót, 2300 MHz-es órajelet, illetve 135 wattos fogyasztást kínál, összesen 10 GB memóriával, 160 bites busszal, 80 MB-os gyorsítótárral. A fenti felbontáson kereken 100 fps-t nyújtanak, viszont a 6600M még szerényebb jellemzőkkel lát napvilágot, hiszen ez utóbbi esetében a számítási egységek száma 28, az órajel 2177 MHz-re mérséklődik, a memória mérete 8 GB, a busz pedig mindössze 128 bites, amihez 32 MB-os gyorsítótár csatlakozik. Az ajánlott felbontás itt már 1080p-re módosul, ebben az esetben szerintük továbbra sem lesz gond a játékok 100 fps-en történő futtatásával.
Szintén a rendezvény alatt rántották le a leplet a FidelityFX Super Resolution (FSR) technológiáról, amely a DLSS-hez hasonlóan a 4K-felbontáson futó játékok felgyorsítását ígéri, ezen a téren egyes címeknél akár 2,5-szörös gyorsulást érnének el, mégpedig nyílt alapokon, vagyis a jövőben akár az nVidia is bevetheti majd ugyanezen megoldást. Megemlítették, hogy a Samsunggal közösen fejlesztett Exynos 2100 SoC még az év vége előtt megjelenik, ebben már szintén az AMD GPU-ja lesz jelen, a nagy rivális nVidia viszont eközben az RTX 3080 Ti és RTX 3070 Ti grafikus vezérlőket mutatta be, amelyek az előre megjósolt árakhoz képest nagyjából 20 százalékkal drágábban jelennek meg.
Az AMD kapcsán legutóbb a laptopokban helyet kapó új Ryzen 5000-chipek bemutatkozásáról számoltunk be, ezt most, a Computex alatt, követte az ugyanezen készülékekben megjelenő friss grafikus vezérlők debütálása. A cég jóval nagyobb teljesítményt ígér, ezt pedig a Samsung chipjeibe szánt változat, valamint az nVidia legújabb fejlesztése kíséri.
A hivatalos közleményből kiderül, hogy az új sorozat legerősebb példánya a Radeon RX 6800M, amely 40 számítási egységet, 40 ray-gyorsítót, 2300 MHz-es órajelet, valamint 145 wattos fogyasztást hoz magával, 12 GB GDDR6-memóriával, 192 bites memóriabusszal, illetve 96 MB Infinity Cache gyorsítótárral. A gyártó szerint ennek révén az 1440p felbontás mellett is 120 fps-t biztosítanak, vagyis az nVidia GeForce RTX 3080 típushoz hasonló, illetve annál kicsit nagyobb teljesítményt kínálnak, bár a teljes család esetében azt emelik ki, hogy az előző generációhoz képest másfélszeres sebességet, illetve ugyanazon teljesítmény mellett 43 százalékkal kedvezőbb fogyasztást érhetünk el.
A most bemutatott trió középső tagja a Radeon RX 6700M, amely szintén az 1440p felbontáshoz készült, viszont ez 36 számítási egységet, 36 ray-gyorsítót, 2300 MHz-es órajelet, illetve 135 wattos fogyasztást kínál, összesen 10 GB memóriával, 160 bites busszal, 80 MB-os gyorsítótárral. A fenti felbontáson kereken 100 fps-t nyújtanak, viszont a 6600M még szerényebb jellemzőkkel lát napvilágot, hiszen ez utóbbi esetében a számítási egységek száma 28, az órajel 2177 MHz-re mérséklődik, a memória mérete 8 GB, a busz pedig mindössze 128 bites, amihez 32 MB-os gyorsítótár csatlakozik. Az ajánlott felbontás itt már 1080p-re módosul, ebben az esetben szerintük továbbra sem lesz gond a játékok 100 fps-en történő futtatásával.
Szintén a rendezvény alatt rántották le a leplet a FidelityFX Super Resolution (FSR) technológiáról, amely a DLSS-hez hasonlóan a 4K-felbontáson futó játékok felgyorsítását ígéri, ezen a téren egyes címeknél akár 2,5-szörös gyorsulást érnének el, mégpedig nyílt alapokon, vagyis a jövőben akár az nVidia is bevetheti majd ugyanezen megoldást. Megemlítették, hogy a Samsunggal közösen fejlesztett Exynos 2100 SoC még az év vége előtt megjelenik, ebben már szintén az AMD GPU-ja lesz jelen, a nagy rivális nVidia viszont eközben az RTX 3080 Ti és RTX 3070 Ti grafikus vezérlőket mutatta be, amelyek az előre megjósolt árakhoz képest nagyjából 20 százalékkal drágábban jelennek meg.