Berta Sándor
Nyomtatott miniatűr szenzorok drónokhoz és más járművekhez
Egyre több területen van szükség kis méretű és ellenálló érzékelőkre, és ezek akár 3D nyomtatóval is előállíthatók.
A Vectoflow nevű startup kis méretű és robusztus szenzorokat gyárt. Ezeket elsősorban miniatűr pilóta nélküli légi járművekre szánják. Az ehhez szükséges különleges eljárást Katharina Kreitz - az Airbus és a NASA volt munkatársa - fejlesztette ki két kollégájával, dr. Christian Haigermoserrel és Florian Wehnerrel közösen.
A Vectoflow a megalkotott eszközökkel elsősorban a sebességet, a légnyomást, a hőmérsékletet és az áramlási irányokat mérik. A megoldásokra elsősorban a repülőgépek, a drónok, a hajók és a gépkocsik esetében van igény. Az érzékelőknek néha rendkívül szélsőséges körülmények között kell működniük, akár 1000 Celsius-fokot is ki kell bírniuk. (Ilyen hőmérsékletek vannak például egy repülőgép hajtóművében.) A szenzorok nyomtatásakor különleges kerámiákat, fémeket vagy műanyagokat használnak. Amennyiben az eszközök nem elég robusztusak, akkor egyszerűen elégnek. Fontos továbbá, hogy kellően kicsik legyenek, hogy ne zavarják a repülést, valamint időben felismerjék a széllökéseket és ellenálljanak azoknak.
Katharina Kreitz kényszerűségből alapította a cégét: azzal szembesült, hogy az általa megvásárolt áramlásmérő szenzorok egyszerűen rosszak voltak. Ezután jött az ötlet, hogy 3D-nyomtató segítségével készít érzékelőket a drónokhoz, a repülőgépekhez és az autókhoz. Találmánya díjat is nyert, mely fontos lökést jelentett számára szakmája népszerűsítésére. Munka után a mérnöki gondolkodásmódot népszerűsíti a gyerekek között, rendszeresen tart előadásokat iskolákban, a célja az, hogy több fiatal lányt nyerjen meg a kutatásnak. Azt szokta mondani nekik, hogy a matematika ideális tantárgy a lustáknak. Aki ugyanis egyszer megértette a logikát, az örökre uralni fogja azt, míg egy nyelv esetében állandó gyakorlásra és ismétlésekre van szükség.
A Vectoflow nevű startup kis méretű és robusztus szenzorokat gyárt. Ezeket elsősorban miniatűr pilóta nélküli légi járművekre szánják. Az ehhez szükséges különleges eljárást Katharina Kreitz - az Airbus és a NASA volt munkatársa - fejlesztette ki két kollégájával, dr. Christian Haigermoserrel és Florian Wehnerrel közösen.
A Vectoflow a megalkotott eszközökkel elsősorban a sebességet, a légnyomást, a hőmérsékletet és az áramlási irányokat mérik. A megoldásokra elsősorban a repülőgépek, a drónok, a hajók és a gépkocsik esetében van igény. Az érzékelőknek néha rendkívül szélsőséges körülmények között kell működniük, akár 1000 Celsius-fokot is ki kell bírniuk. (Ilyen hőmérsékletek vannak például egy repülőgép hajtóművében.) A szenzorok nyomtatásakor különleges kerámiákat, fémeket vagy műanyagokat használnak. Amennyiben az eszközök nem elég robusztusak, akkor egyszerűen elégnek. Fontos továbbá, hogy kellően kicsik legyenek, hogy ne zavarják a repülést, valamint időben felismerjék a széllökéseket és ellenálljanak azoknak.
Katharina Kreitz kényszerűségből alapította a cégét: azzal szembesült, hogy az általa megvásárolt áramlásmérő szenzorok egyszerűen rosszak voltak. Ezután jött az ötlet, hogy 3D-nyomtató segítségével készít érzékelőket a drónokhoz, a repülőgépekhez és az autókhoz. Találmánya díjat is nyert, mely fontos lökést jelentett számára szakmája népszerűsítésére. Munka után a mérnöki gondolkodásmódot népszerűsíti a gyerekek között, rendszeresen tart előadásokat iskolákban, a célja az, hogy több fiatal lányt nyerjen meg a kutatásnak. Azt szokta mondani nekik, hogy a matematika ideális tantárgy a lustáknak. Aki ugyanis egyszer megértette a logikát, az örökre uralni fogja azt, míg egy nyelv esetében állandó gyakorlásra és ismétlésekre van szükség.