Berta Sándor

Az innováció pozitív függőség

Európai Feltalálói Díjra jelölték Elmar Mockot, a Swatch alapító mérnökét, aki nem félti a hagyományos óraipart az okosóráktól.

A múlt század hatvanas-hetvenes éveiben a kvarcórák, és az olyan japán gyártók, mint a Seiko és a Citizen felemelkedése nehéz helyzetbe hozta a precíz műszaki termékeket drágán előállító svájci óraipart. Erre adott válaszként alapították meg 1983-ban a Swatchot, melynek célja az elvesztett belépő szintű piac visszaszerzése volt, és az analóg órák népszerűsítése a digitálisakkal szemben. Az alig 51 alkatrészből álló Second Watch, azaz olcsó, eldobható második óra megalkotásában vezető szerepe volt Elmar Mocknak. Most a kvarcórákhoz nagyon hasonló veszélyt jelentenek az ágazatra az okosórák, melyek hatását sokak szerint alulbecsülik Svájcban.

"Az óraipar egy új kihívással kénytelen szembenézni: az okosórákkal. A folyamatra társadalmi szempontból kell tekinteni és egy kicsit vissza is kell nézni. A 20. század a koordináció évszázada volt. A háborúkat koordinálva vezették, éppúgy mintha zenét szereztek volna. Előre meghatározott időpontokban kellett támadni vagy bombázni a célpontokat. Az emberiség egész szervezetének volt egy ritmusa és egy programja. Előbbi volt az idő, míg az utóbbi a tervezés. Charlie Chaplin Modern idők című művében mindez, vagyis az idő beállításának a fontossága nagyon szépen látható."


1983-mas Swatch órák - kvarcórák analóg számlappal

"Amennyiben visszamegyünk az időben, akkor az óra mindig is egy vallási objektum volt. Többek között az imádkozásnak is a megfelelő időpontban kellett megtörténnie. A pontosság csak a háborús időkben vált még fontosabbá, illetve amikor a nyugati hatalmaknak szükségük volt hajóik pozíciójának meghatározására. A 20. században az amerikaiak hozták el a korszerű időt. Többek között azt hangsúlyozták, hogy mindenkinek tudnia kell az időt ahhoz, hogy pontosan munkába érkezhessen. Mindenkinél volt a táskában egy naptár és egy óra. Mindig tudni kellett, hogy ki kivel, mikor és hol találkozik. Ma már ez nincs így. Mindez a Nokiának köszönhető, amely a 20. század végén bevezette a Connecting People nevű szlogent. Ez azt jelenti, hogy az új társadalom már nem mondja meg, hogy az emberek pontosan hol és mikor találkozzanak, hanem csak nagyjából határozza meg a helyet és az időpontot. Képzeljük csak el, hogy ha két fél korábban csak nagyjából egyezett volna meg két ember egy helyszínben és egy időpontban: sosem találkoztak volna" - jelentette ki a szakember.

Elmar Mock meggyőződése, hogy a hagyományos óraipar továbbra is létezni fog, ő azonban a Swatch megalkotásával a tömeggyártást akarta megvalósítani. Ipari órákat akart készíteni nagy mennyiségben, akár India vagy Afrika számára is. Bebizonyították, hogy akár ötven frankért is készíthetnek jó minőségű svájci órákat. Amikor a Swatch kialakult, akkor az ipar évente 200 millió darab órát gyártott, ma ez a szám 1,2 milliárd. A svájciak anno 70 millió órát készítettek, ma 30 milliót. Náluk készülnek a legdrágább órák, de ezeket nem futószalagon gyártják - ő is tömegtermékeket akart egykor, ma már viszont luxustermékeket készít. Ettől független továbbra is büszke egykori gyermekeire és azokat remeknek tartja.


"Egy feltaláló sosincs egyedül, mindig csoportban dolgozik. Életem során abban a szerencsében volt részem, hogy körülbelül 180 szabadalomcsaláddal kapcsolatos munkában vehettem részt. Amennyiben elkezdenek egy projektet, akkor nem a szabadalom bejelentése az elsődleges cél, hanem az, hogy először megoldást keressenek ahhoz, hogy létrehozhatóvá váljon egy termék, amely jobbá teheti az életet. Amennyiben valakinek jó ötlete van, akkor abból létrejöhet egy szabadalom."

"Sokat dolgoztam az óra-, a csomagoló-, az élelmiszer- vagy az autóiparnak, de nem tudom megmondani, hogy melyik munkámra vagyok a legbüszkébb, mert sosem az volt a célom, hogy feltaláljak valamit. Általában mindig a legújabb projektek okozzák a legnagyobb örömöt. Az igazán érdekes kérdés az, hogyan lehet az emberek kreativitásának a segítségével műszaki szempontból egy másik utat találni. Ez a folyamat a szenvedélyem és az életem. Az innováció egy pozitív függőség: egy mérnök megpróbálja elérni a célt, a feltaláló pedig nem a megadott célt akarja elérni, hanem egy másik utat keres. A jó mérnök és projektvezető betartja a szavát, a jó feltaláló és innovátor megszegi a szavát" - szögezte le a Swatch feltalálója.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • zola2000 #5
    Szerintem rétegpresztízs termék az egész svájci óragyárosdi, nem több.
  • zola2000 #4
    Egy 50eurós kínai órával szemben (és az már jó minőség) csak egy nagyon szűk rétegnek kell többszáz eurós svájci óra, ebből többtízezer embert foglalkoztató cég nem tud megélni (az okosóra újabb kihívás)

    Az hogy rájuk épül egy szolgáltatóipar ami a hajukat-műkörmüket igazgatja stb nem hinném hogy túl sokáig fenntartható lenne az az állapot hogy egy svájci óragyárban dolgozó tízszeresét vigye haza mint kínai kollegája.
  • Cat #3
    Ha olvastad volna a cikk elejét, kiderül hogy marhára nem volt cél a tartósság, eleve eldobhatónak szánták.
  • ostoros #2
    Pozitív függőség nem létezik. Egyébként érdekes cikk.
  • HyBrIDNyLA #1
    Gyermekkoromban a Swatch óra volt az etalon. Ugye komoly márkának számított akkoriban. Ugye Régiposta utcai Swatch bolt, gondolom sok embernek nem kell bemutatni.
    Visszagondolva, még egy ilyen selejt, hulladék, semmirekellő terméket, mint a Swacth keresve is nehezen talál az ember. Drága is volt, hamar szét is esett, karcolódott, pontatlan volt, Összesítve ipari szemét volt. Legyen rá büszke, hogy ilyen hulladék termékekkel teszi tönkre az ökoszisztémát.