SG.hu

35 milliós bírságot kapott 4G reklámja miatt a Magyar Telekom

A Gazdasági Versenyhivatal jogsértőnek ítélte a Magyar Telekom összehasonlító reklámjait, mert azokban a társaság nem tárgyilagosan hasonlította össze saját és versenytársai 4G mobilinternet-hálózatát.

Az „A Telekom 4G mobilinternetet választják a legtöbben. Bízd rá magad!” szlogenű kampánnyal elkövetett jogsértésért 35 millió forint bírságot szabott ki a GVH a Telekomra. A GVH a kommunikációs kampány 2015 júliusa és augusztusa között megjelent tájékoztatásait vizsgálta. E kampány üzenete az volt, hogy a Telekom 4G mobilinternetet többen használják, mint a Telenor vagy a Vodafone 4G mobilinternet-szolgáltatását. A GVH jogsértőnek ítélte meg a Telekom fenti kommunikációját, mert az összehasonlító reklámokban nem teljesült az ellenőrizhetőség követelménye.

A Telekom által hivatkozott NMHH gyorsjelentések – lévén azok nem tartalmaznak adatokat a 4G hálózat használóiról, és ilyen gyorsjelentés utoljára 2014 januárjában készült – alkalmatlanok a kampányban megjelenített állítások alátámasztására. A GVH döntésében kimondta azt is, hogy nem lehet tárgyilagos az az összehasonlítás, amely nem ellenőrizhető – figyelemmel arra, hogy a versenytörvény szerint egy jogszerű összehasonlító reklám lényeges, meghatározó, jellemző és ellenőrizhető tulajdonságra vonatkozhat, és az összehasonlítás csak tárgyilagosan történhet.

A GVH megállapította, hogy az összehasonlító reklámok csak olyan esetekben képesek erősíteni a vállalkozások közötti versenyt és szolgálni ezáltal a fogyasztók érdekeit is, ha az ilyen reklámok fogyasztók általi ellenőrizhetősége biztosított. Az ellenőrizhetőség követelménye főszabályként nem teljesül, ha egy összehasonlító reklám hitelessége csak egy bírósági perben vagy egy hatósági eljárásban ellenőrizhető. A jelen ügyben érintett 4G mobilinternet-szolgáltatás piacán 2015-ben jelentős és viszonylag gyors ütemű hálózatfejlesztések történtek, amelyek a piac átrendeződését eredményezhették.

A GVH meggyőződése, hogy ilyen körülmények között tisztességtelen olyan, a piaci verseny befolyásolására képes összehasonlító reklámok közzététele, amelyek valóságtartalma, hitelessége majd csak később, akár évek elteltével állapítható meg, amikor azok már kifejtették hatásukat. A GVH a bírság kiszabásakor a kommunikációs költségekre alapozott. Súlyosító körülményként értékelte, hogy a 4G szolgáltatás újszerű és összetett jellege miatt még jórészt ismeretlen volt a fogyasztók széles körében, ami jelentős információs aszimmetriát okozott a szolgáltató előnyére.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • syn7h37ic #6
    Haha... Amit a reklámra költöttek, az minimum a tízszerese. Ez aprópénz. Szerintem tudatosan beleszámolják már ezeket a büntetési tételeket is a költségbe.
  • barret #5
    És ez a borzalmasan nagy összeg mekkora hányada az éves bevételüknek? Inkább ezt kellene pontosítani,nem az összeget.
  • tom_pika #4
    35 milla?? megérte...
  • gybfefe #3
    föllöbbölés lösz bölőle, ha nem, akkor dobjanak nekem is egy miklóst mert összehúztam a szemöldököm és különben is drágák
    - én meg várom, illetve prognosztizálom az ügyvédi irodák és biztosítók szerelemgyerekét
    mert hogy ugye lásd előre milyen csőbe húznak bele....
    vagyis kicsit derágább lesz a havi díjazásuk és nagyobb a hatalmuk, de garanciát vállalnak a perek megnyerésére a folytonos készenléti díj fejében
  • CRMessen #2
    Szinte látom magam előtt a kommenteket: "kevés", "a másik sem jobb", "az államnak kellett csengetni", "mutyi az egész", "zsebből kifizetik", stb...
    Úgy várom már, hogy valaki valami újat találjon ki ;)
  • ostoros #1
    Kevés.