MTI
Visszatért az Uber a spanyol fővárosba
Módosított működési feltételekkel tért vissza az Uber a spanyol fővárosba szerdán, miután 2014. végén bíróság tiltotta be korábbi tevékenységét a dél-európai országban.
A változás lényege, hogy míg a bíróság által kifogásolt UberPop nevű szolgáltatással amatőr sofőrök fuvarozták az utasokat, addig az új UberX nevet viselő, okostelefonon működő applikációjával professzionális, engedéllyel rendelkező vezetők autóit lehet megrendelni - közölte Yuri Fernández, a cég helyi szóvivője az El País című napilappal. A szolgáltatás lényegében összeköti a sofőröket az utasokkal, amiért az Uber a viteldíj 25 százalékát kapja meg. Az utazás kilométerenként 1,1 euróba kerül, becslések szerint átlagosan 30 százalékkal olcsóbb a hagyományos taxiknál.
A fuvar megrendelője a visszaigazoláskor megkapja a sofőr fényképét és engedélyszámát is, amitől biztonságosnak számít az ügyletet. A viteldíjat is interneten keresztül fizeti, ehhez a regisztrációkor meg kell adnia a bankkártya adatait, vagyis készpénz nélkül használható a szolgáltatás. Spanyolországban az úgynevezett VTC-engedéllyel rendelkező sofőrök csatlakozhatnak az Uber vagy a hasonló módon működő Cabify szolgáltatáshoz, amely az előre megrendelhető, úgynevezett sofőrrel ellátott személyszállító járműveket jelenti.
Madridban 1500 sofőr rendelkezik ilyen VTC-igazolvánnyal, a jogszabályok ugyanis limitálják a kiadható engedélyek számát. E tekintetben Európában itt az egyik legszigorúbb a szabályozás - véli Yuri Fernández, hozzátéve, hogy jövőre újabb 1000 engedély kibocsátását remélik. Emellett abban is bíznak, hogy idővel a szabályozás rugalmasabbá válik.
A piaci versenyért felelős spanyol állami szervezet (CNMC) januárban fordult a fejlesztési minisztériumhoz azzal, hogy meglátása szerint a hatályos jogszabályok korlátozzák a személyszállítási piac szabad működését, és ezáltal a fogyasztók szabad választásának jogát is. Lényegében azt kéri, hogy a minisztérium tegye lehetővé a taxi alternatíváját nyújtó szolgáltatások elterjedését Spanyolországban. A javaslat ellen február közepén tüntetést tartott a spanyol taxisszövetség, mert szerinte az veszélybe sodorja az országban dolgozó mintegy 70 ezer taxis megélhetését.
Az Uber úgy látja, hogy a személyszállítás piacán mindkét szolgáltatásnak van létjogosultsága. Terveik között szerepel a UberX bevezetése Barcelonában és Valenciában is, de ott egyelőre nincs elég VTC-engedéllyel rendelkező sofőr a megfelelő működéshez. A UberX szolgáltatás Európa 15 országában érhető el.
A változás lényege, hogy míg a bíróság által kifogásolt UberPop nevű szolgáltatással amatőr sofőrök fuvarozták az utasokat, addig az új UberX nevet viselő, okostelefonon működő applikációjával professzionális, engedéllyel rendelkező vezetők autóit lehet megrendelni - közölte Yuri Fernández, a cég helyi szóvivője az El País című napilappal. A szolgáltatás lényegében összeköti a sofőröket az utasokkal, amiért az Uber a viteldíj 25 százalékát kapja meg. Az utazás kilométerenként 1,1 euróba kerül, becslések szerint átlagosan 30 százalékkal olcsóbb a hagyományos taxiknál.
A fuvar megrendelője a visszaigazoláskor megkapja a sofőr fényképét és engedélyszámát is, amitől biztonságosnak számít az ügyletet. A viteldíjat is interneten keresztül fizeti, ehhez a regisztrációkor meg kell adnia a bankkártya adatait, vagyis készpénz nélkül használható a szolgáltatás. Spanyolországban az úgynevezett VTC-engedéllyel rendelkező sofőrök csatlakozhatnak az Uber vagy a hasonló módon működő Cabify szolgáltatáshoz, amely az előre megrendelhető, úgynevezett sofőrrel ellátott személyszállító járműveket jelenti.
Madridban 1500 sofőr rendelkezik ilyen VTC-igazolvánnyal, a jogszabályok ugyanis limitálják a kiadható engedélyek számát. E tekintetben Európában itt az egyik legszigorúbb a szabályozás - véli Yuri Fernández, hozzátéve, hogy jövőre újabb 1000 engedély kibocsátását remélik. Emellett abban is bíznak, hogy idővel a szabályozás rugalmasabbá válik.
A piaci versenyért felelős spanyol állami szervezet (CNMC) januárban fordult a fejlesztési minisztériumhoz azzal, hogy meglátása szerint a hatályos jogszabályok korlátozzák a személyszállítási piac szabad működését, és ezáltal a fogyasztók szabad választásának jogát is. Lényegében azt kéri, hogy a minisztérium tegye lehetővé a taxi alternatíváját nyújtó szolgáltatások elterjedését Spanyolországban. A javaslat ellen február közepén tüntetést tartott a spanyol taxisszövetség, mert szerinte az veszélybe sodorja az országban dolgozó mintegy 70 ezer taxis megélhetését.
Az Uber úgy látja, hogy a személyszállítás piacán mindkét szolgáltatásnak van létjogosultsága. Terveik között szerepel a UberX bevezetése Barcelonában és Valenciában is, de ott egyelőre nincs elég VTC-engedéllyel rendelkező sofőr a megfelelő működéshez. A UberX szolgáltatás Európa 15 országában érhető el.