SG.hu

30 millió forintos bírságot kapott az OLX.hu

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) megállapította, hogy a Dante International Kft. (Dante, korábbi nevén: Allegro Group HU Kft.) jogsértő módon reklámozta piacvezetőként www.aprod.hu, később www.olx.hu apróhirdetési oldalát, mert a vállalkozás nem tudta igazolni sem piacelsőségi állításait, sem a piacvezető pozíció fogyasztói szempontú tartalmát. A jogsértésért 30.000.000 forint bírságot szabott ki a GVH.

A GVH azt vizsgálta, hogy megalapozottak-e a Dante 2013 szeptemberétől induló, jelentős költségvetésű és széleskörű kampányában szereplő piacelsőségi állításai, így a "piacvezető" jelző, és a "Szabadulj meg nem használt tárgyaidtól a lehető leggyorsabban, hirdess vagy vásárolj ott, ahol a legtöbben" szlogen használata, illetve a Dante megfelelően bizonyította-e az állításai helytállóságát a piaci viszonyokra is tekintettel. A GVH döntése szerint a piacelsőségi állítások - a teljesen szubjektív tartalmak kivételével - kifejezetten alkalmasak a fogyasztói figyelem felkeltésére és a döntések befolyásolására.

A GVH megállapította, hogy nem volt egységes módszer a piaci pozíció fogyasztói szempontú mérésére a vizsgált időszakban, és a Dante többféle tartalmat is társított és kommunikált piacelsőségéről. A piacvezető kifejezés sokféle tartalmat jelenthet az adott piacon, és még az eltérő tartalmak megjelölése, elhatárolása vagy mérése sem egységes vagy minden kétséget kizáróan egyértelmű a szakma, és még kevésbé a fogyasztók számára. A GVH úgy ítélte meg, hogy a Dante igazolatlan, így valótlan állításokat közölt az www.aprod.hu, illetve a www.olx.hu oldalak piacelsőségéről.

A GVH a Dante-ra kirótt bírság kiszabásakor alapvetően a kommunikációs költségekre alapozott. Súlyosító körülményként értékelte a GVH, hogy a jogsértő kereskedelmi gyakorlat időben elhúzódott és jelentős számú fogyasztót ért el. A GVH enyhítő körülményként vette figyelembe a Dante együttműködési szándékát.

A GVH felhívja a figyelmet arra, hogy az egyes állítások igazolására olyan bizonyítékokat vár a vállalkozásoktól, amelyek alátámasztják állításaik valóságtartalmát, figyelemmel a változó piaci viszonyokra is, különösen egy márkanév-váltás vagy egy intenzív marketingverseny esetén, és a vállalkozásoknak rendelkezniük kell e bizonyítékokkal már reklámjaik közzététele előtt, hosszabb kampány esetén pedig külön figyelniük kell az eredmények esetleges változásának lehetőségére is.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
Nem érkezett még hozzászólás. Legyél Te az első!