MTI
Szórványosan folytatják a francia taxisok a tiltakozást az Uber ellen
A kormány ígéreteit követően az Uber közösségi utazásmegosztó szolgáltatás ellen tiltakozó francia taxisok többsége feloldotta péntek hajnalban a repülőterek és pályaudvarok felé vezető útblokádokat, de a Párizs környéki bevezető utakon, Marseille-ben és Nizzában is még mindig több tucat feldühödött taxis akadályozta gépkocsijával számos helyen a közlekedést.
Francois Hollande államfő és Bernard Cazeneuve belügyminiszter péntekre virradó éjjel megerősítette, hogy a kormány mindent elkövet az amerikai szolgáltatás tényleges betiltása érdekében. Ugyanakkor elítélték az Uber sofőrjeivel és utasaival szemben elkövetett "elfogadhatatlan erőszakot". Csütörtökön mintegy háromezer taxis harminc nagy útlezárással akadályozta országszerte a közúti közlekedést, óriási dugókat okozva. Több helyütt erőszakos cselekmények és összetűzések is történtek, mintegy hetven gépkocsit felgyújtottak a tiltakozók, a rendőrség tíz embert őrizetbe vett.
"Az erőszak elfogadhatatlan egy demokráciában, egy olyan országban, mint Franciaország. Az Ubert meg kell szüntetni és törvénytelennek kell nyilvánítani, le kell foglalni a gépkocsikat" - jelentette ki Hollande. Ugyanakkor jelezte, hogy "az állam maga nem tudja elvenni a járműveket, azt bírósági döntésnek kell engedélyeznie" - mondta a francia elnök Brüsszelben az uniós csúcstalálkozón. Korábban a belügyminiszter, aki csütörtök este fogadta a taxisok képviselőit, azt mondta, hogy az Uber "törvénytelen szolgáltatás, be kell zárni". Ugyanakkor ő is elismerte, hogy erre csak bírói határozat után van lehetőség. Addig is ígéretet tette arra, hogy a "tetten ért" uberesekeknek a rendőrség le fogja foglalni ezentúl a járműveit.
A kormány ígéreteit követően a szakszervezeti vezetők azt tanácsolták a taxisoknak, hogy függesszék fel a blokádot, amelyet határozatlan időre hirdettek meg. Azt is jelezték, hogy a taxisok egy része folytatni kívánja a tiltakozást, s azokat is támogatni kívánják. Az Uber sofőrjeinek ügyvédjei azt állítják, hogy a taxisok magánmilíciákat hoztak létre és rajtaütésekkel üldözik őket.
Az amerikai központú Uber már Európa sok országában jelen van, és munkamódszere számos helyütt éles tiltakozásokat váltott ki. A szolgáltatás Franciaországban 2014 február óta elérhető, januárban betiltották, de a tiltás alkotmányosságát vitatja az amerikai cég, s a törvényt az alkotmánytanácsnál megtámadta, ami jogilag felfüggesztette a tiltást. Thibaud Simphal, az Uber France vezérigazgatója pénteken a France Info hírrádióban azt mondta, hogy a szolgáltatás törvénytelen jellege nem bizonyított. "A francia törvények nem egyértelműek. Megvárjuk az alkotmánytanács döntését" - hangsúlyozta. Ez októberben esedékes.
A szolgáltatás lényege, hogy a rendszeréhez csatlakozó (hivatásos vagy akár nem hivatásos) autósok és leendő utasaik okostelefonra letölthető alkalmazáson keresztül, közvetlenül találhatnak egymásra, és a viteldíj rendezése is a rendszeren keresztül történik. Az autósok közötti az ilyen jellegű kapcsolat megteremtése Franciaországban két év börtönbüntetéssel és 300 ezer eurós pénzbírsággal sújtható. A rendszeres ellenőrzések ellenére a felhasználók megkerülik a törvényt és egyre többen használják a szolgáltatást. Az Uber szerint jelenleg 400 ezer felhasználójuk van elsősorban olyan helyeken, ahol kevés a taxi.
Az Uber a taxisok szerint tisztességtelen versenyben veszi el a bejegyzett taxisoktól a munkát, miután a szolgáltatást nyújtó sofőrökre nem vonatkoznak a taxisok esetében szigorú követelmények, azaz nem fizetnek járulékokat, adót, nincsen utasbiztosításuk és nem végezték el az államilag szabályozott taxis engedélyhez szükséges 250 órás képzést, amely 150-250 ezer (47 - 78 millió forintba) euróba kerül.
Francois Hollande államfő és Bernard Cazeneuve belügyminiszter péntekre virradó éjjel megerősítette, hogy a kormány mindent elkövet az amerikai szolgáltatás tényleges betiltása érdekében. Ugyanakkor elítélték az Uber sofőrjeivel és utasaival szemben elkövetett "elfogadhatatlan erőszakot". Csütörtökön mintegy háromezer taxis harminc nagy útlezárással akadályozta országszerte a közúti közlekedést, óriási dugókat okozva. Több helyütt erőszakos cselekmények és összetűzések is történtek, mintegy hetven gépkocsit felgyújtottak a tiltakozók, a rendőrség tíz embert őrizetbe vett.
"Az erőszak elfogadhatatlan egy demokráciában, egy olyan országban, mint Franciaország. Az Ubert meg kell szüntetni és törvénytelennek kell nyilvánítani, le kell foglalni a gépkocsikat" - jelentette ki Hollande. Ugyanakkor jelezte, hogy "az állam maga nem tudja elvenni a járműveket, azt bírósági döntésnek kell engedélyeznie" - mondta a francia elnök Brüsszelben az uniós csúcstalálkozón. Korábban a belügyminiszter, aki csütörtök este fogadta a taxisok képviselőit, azt mondta, hogy az Uber "törvénytelen szolgáltatás, be kell zárni". Ugyanakkor ő is elismerte, hogy erre csak bírói határozat után van lehetőség. Addig is ígéretet tette arra, hogy a "tetten ért" uberesekeknek a rendőrség le fogja foglalni ezentúl a járműveit.
A kormány ígéreteit követően a szakszervezeti vezetők azt tanácsolták a taxisoknak, hogy függesszék fel a blokádot, amelyet határozatlan időre hirdettek meg. Azt is jelezték, hogy a taxisok egy része folytatni kívánja a tiltakozást, s azokat is támogatni kívánják. Az Uber sofőrjeinek ügyvédjei azt állítják, hogy a taxisok magánmilíciákat hoztak létre és rajtaütésekkel üldözik őket.
Az amerikai központú Uber már Európa sok országában jelen van, és munkamódszere számos helyütt éles tiltakozásokat váltott ki. A szolgáltatás Franciaországban 2014 február óta elérhető, januárban betiltották, de a tiltás alkotmányosságát vitatja az amerikai cég, s a törvényt az alkotmánytanácsnál megtámadta, ami jogilag felfüggesztette a tiltást. Thibaud Simphal, az Uber France vezérigazgatója pénteken a France Info hírrádióban azt mondta, hogy a szolgáltatás törvénytelen jellege nem bizonyított. "A francia törvények nem egyértelműek. Megvárjuk az alkotmánytanács döntését" - hangsúlyozta. Ez októberben esedékes.
A szolgáltatás lényege, hogy a rendszeréhez csatlakozó (hivatásos vagy akár nem hivatásos) autósok és leendő utasaik okostelefonra letölthető alkalmazáson keresztül, közvetlenül találhatnak egymásra, és a viteldíj rendezése is a rendszeren keresztül történik. Az autósok közötti az ilyen jellegű kapcsolat megteremtése Franciaországban két év börtönbüntetéssel és 300 ezer eurós pénzbírsággal sújtható. A rendszeres ellenőrzések ellenére a felhasználók megkerülik a törvényt és egyre többen használják a szolgáltatást. Az Uber szerint jelenleg 400 ezer felhasználójuk van elsősorban olyan helyeken, ahol kevés a taxi.
Az Uber a taxisok szerint tisztességtelen versenyben veszi el a bejegyzett taxisoktól a munkát, miután a szolgáltatást nyújtó sofőrökre nem vonatkoznak a taxisok esetében szigorú követelmények, azaz nem fizetnek járulékokat, adót, nincsen utasbiztosításuk és nem végezték el az államilag szabályozott taxis engedélyhez szükséges 250 órás képzést, amely 150-250 ezer (47 - 78 millió forintba) euróba kerül.