MTI
Még mindig ugyanaz a jelszavunk minden fiókhoz
A Kaspersky Lab és a B2B International közös felmérése szerint minden ötödik internet-felhasználó felételezi, hogy a jelszavai nem jelenthetnek értéket a kiberbűnözők számára. Pedig sokszor a jelszavak jelentik a kulcsot a személyes adatainkhoz, a magánéletünkhöz vagy akár a pénzünkhöz is, és az elvesztésükkel járó következmények sokszor az ismerőseinket is érintik - figyelmeztet a Kaspersky Lab.
Példának okáért egy feltört e-mail fiók lehetővé teszi a csaló számára, hogy hozzáférjen minden olyan felhasználói fiókhoz, amelyet az adott e-mail címmel regisztráltak, hiszen ide érkezik minden sikeres regisztrációról küldött értesítés, valamint a jelszóváltoztatási kérelmek jóváhagyásai is. Egy közösségi oldal fiókjának feltörése arra ad lehetőséget, hogy spam hirdetéseket vagy rosszindulatú linkeket küldjenek szét. Egy webáruházhoz tartozó fiók jelszava pedig a pénzügyi adatok megszerzéséhez és az illető pénzének elköltéséhez vezet.
Ennek ellenére, csak a válaszadók 51 százaléka nevezte meg a jelszavait a legértékesebb adatai között, amiket semmiképp nem szeretne kiberbűnözők kezei közt tudni. Továbbá a megkérdezettek 20 százaléka nem látja úgy, hogy a kiberbűnözők számára bármi értéket rejthetnének az ő jelszavai. A kérdőív alapján a felhasználók gyakran a könnyebb utat választják, amikor jelszavak létrehozásáról és tárolásáról van szó. A megkérdezettek csupán 28 százaléka választ minden fiókjához más és más jelszót, míg 5 százalékuk használ külön erre a célra készült jelszótárolási programot.
A válaszadók 18 százaléka egy füzetbe írja a jelszavait, 9 százalékuk egy, az eszközön tárolt fájlba, míg 6 százalékuk a számítógépe közelébe ragasztja fel. A felhasználók 18 százaléka pedig nyugodtan megosztja a személyes fiókjaihoz tartozó jelszavakat családjával vagy barátaival. Mindeközben a statisztikák azt mutatják, hogy a jelszólopás gyakori jelenség. 2014-ben csak a Kaspersky termékei 3,5 millió embert védtek meg olyan rosszindulatú támadásoktól, amelyben a felhasználónevüket és jelszavukat szerezhették volna meg, számos fiókjukhoz.
“A kiberbűnözők nem csak a hírességek vagy milliárdosok adataiból tudnak előnyt kovácsolni. A jelszó olyan, mint egy kulcs az otthonunkhoz; nem hagyjuk a kilincsre akasztva vagy olyan helyen, ahol bárki megtalálhatja, csak azért, mert azt gondoljuk, hogy nincsenek nagy értékeink. Ha bonyolult jelszavakat választunk, külön-külön minden fiókunkhoz, biztonságos helyen tárolva, akkor sok kellemetlenségtől kímélhetjük meg magunkat." - mondta Peter Aleshkin, a Kaspersky Lab regionális marketing menedzsere.
Példának okáért egy feltört e-mail fiók lehetővé teszi a csaló számára, hogy hozzáférjen minden olyan felhasználói fiókhoz, amelyet az adott e-mail címmel regisztráltak, hiszen ide érkezik minden sikeres regisztrációról küldött értesítés, valamint a jelszóváltoztatási kérelmek jóváhagyásai is. Egy közösségi oldal fiókjának feltörése arra ad lehetőséget, hogy spam hirdetéseket vagy rosszindulatú linkeket küldjenek szét. Egy webáruházhoz tartozó fiók jelszava pedig a pénzügyi adatok megszerzéséhez és az illető pénzének elköltéséhez vezet.
Ennek ellenére, csak a válaszadók 51 százaléka nevezte meg a jelszavait a legértékesebb adatai között, amiket semmiképp nem szeretne kiberbűnözők kezei közt tudni. Továbbá a megkérdezettek 20 százaléka nem látja úgy, hogy a kiberbűnözők számára bármi értéket rejthetnének az ő jelszavai. A kérdőív alapján a felhasználók gyakran a könnyebb utat választják, amikor jelszavak létrehozásáról és tárolásáról van szó. A megkérdezettek csupán 28 százaléka választ minden fiókjához más és más jelszót, míg 5 százalékuk használ külön erre a célra készült jelszótárolási programot.
A válaszadók 18 százaléka egy füzetbe írja a jelszavait, 9 százalékuk egy, az eszközön tárolt fájlba, míg 6 százalékuk a számítógépe közelébe ragasztja fel. A felhasználók 18 százaléka pedig nyugodtan megosztja a személyes fiókjaihoz tartozó jelszavakat családjával vagy barátaival. Mindeközben a statisztikák azt mutatják, hogy a jelszólopás gyakori jelenség. 2014-ben csak a Kaspersky termékei 3,5 millió embert védtek meg olyan rosszindulatú támadásoktól, amelyben a felhasználónevüket és jelszavukat szerezhették volna meg, számos fiókjukhoz.
“A kiberbűnözők nem csak a hírességek vagy milliárdosok adataiból tudnak előnyt kovácsolni. A jelszó olyan, mint egy kulcs az otthonunkhoz; nem hagyjuk a kilincsre akasztva vagy olyan helyen, ahol bárki megtalálhatja, csak azért, mert azt gondoljuk, hogy nincsenek nagy értékeink. Ha bonyolult jelszavakat választunk, külön-külön minden fiókunkhoz, biztonságos helyen tárolva, akkor sok kellemetlenségtől kímélhetjük meg magunkat." - mondta Peter Aleshkin, a Kaspersky Lab regionális marketing menedzsere.