SG.hu
Humanoid robot és más technológiai ínyencségek a Trafóban
Négy olyan előadást mutatnak be, amik vagy analóg trükk-rendszereikkel, vagy forradalmi technikai újításaikkal nyitnak meg új dimenziókat az előadóművészetek területén.
Szeptember 17-20 között látható az első úttörő holland produkció, az egykor nemzetközi hírű vizuális színházi társulat, a Dogtroep egykori két tagjainak, három etűdje (összefoglaló nevén Zzzzzzzzzz!), azaz Vincent de Rooij és Csilla Lakatos „kiscsoportos összérzékszervi játéka”. A produkció három különböző, és nem is akármilyen helyszínen zajlik: repülőgépben a Trafó előtti placcon, amelyben a BOOT című produkciót mutatják be, majd a nagyteremben felállított két alkalmi filmstúdióba kalauzolják el a közönséget, az AUW!TO és FLY című etűdökre. A nézők két rövidfilm készítésének lehetnek tanúi, ahol valós időben látható lesz maga a vetítés és a filmkészítés folyamata.
A sorozat második előadása október 29-én lesz. A holland PIPS:lab DIESPACE 3.0 című produkciója az audiovizuális technológiák és a közösségi média nászát teremti meg. A kiadott közleménye szerint a társulat előadásaiban erősen támaszkodik a multimédiára, és interaktív produkciókat készít. Ebben a dalokkal tarkított előadásban a halál utáni élet közegébe kalauzolnak, járókeretes, gördeszkázó nagymamák és zenélő kerekesszékek közé – laptopok, kamerák és fényszenzorok csodálatos világába. Új dimenzióba érkezünk: mindenki feltöltheti a lelkét a DIESPACE.nl-re, és örökké tovább élhet az új közösségi oldalon...
A technológia begyűrűzött a tánc területére is, ennek lehetünk tanúi november 5-én Jefta van Dinther, Minna Tiikkainen, David Kiers GRIND című darabját szemlélve. A csapat villódzó fényekben, lüktető taktusokra, vezetékek között teremt elsöprő fizikai élményt. A GRIND bebizonyítja, hogy a technológia nem csak új virtuális valóságokat tud teremteni, de az egyéb érzéki tapasztalásokra is képes szokatlan perspektívát nyitni. Az irányítás nem a szereplőknél, hanem a hangnál és a fénynél van, és ez a két erő gyakorol elementáris hatást a táncosokra és a közönségre. A szinesztézia inspirálta az előadást, vagyis az a mentális rövidzárlat, amikor az egyik érzékszervre ható benyomás egy másik érzetet is aktivál (például, amikor a számokhoz akaratlanul színeket társítunk). Érzékszerveinket kirázza a hideg, átrázza a basszus, és mire kijön a néző garantáltan olyan érzése lesz, mintha egy nagyon messzi helyről térne haza.
A sorozat negyedik eleme ízelítő a jövőből, a science-fiction színpadi megvalósulása. November 7-én a Metamorphosis közönsége egy humanoid robottal találkozhat Ozira Hirata Kafka-rendezésében. Az előadás az Osakai Robot Színházi Project keretei között valósul meg, és olyan fejlesztők közreműködésével, akik bármilyen android elkészítésére képesek. A különleges produkció az osakai egyetemen közel 5 éve folytatott Robot Theater Project részeként valósult meg azzal a céllal, hogy egy high-tech fejlesztésű robot-prototípusa megjelenhessen kreatív színházi kontextusban is. Az androidot kifejlesztő Hiroshi Ishiguro négyszeres RoboCup-győztes a Legjobb Humanoid Robot kategóriában, valamint elnyerte az Osaka Kultúra-díjat, továbbá a japán belügyminisztérium Rinzaburo Shida díját is.
A robot egy klasszikus történetben mutatkozik be: Kafka Az átváltozás című műve adja az előadás keretét. E különleges adaptációban azonban Grégoire Samsa nem ízeltlábúvá, hanem egy android robottá változik, elvesztve a kontrollt saját élete felett. A főhős REPLIEE S1 mellett a további karaktereket olyan híres francia filmsztárok alakítják, mint a Veronika két élete vagy a Három szín – Piros kultikus mozik dívája, Irène Jacob, a François Ozon rendezővel is dolgozó Jérőme Kircher és a Clean vagy a Paris, I love you filmekből ismert Laetitia Spigarelli. A szeptember 17 és 20 között látható produkció, valamit az október 5-i és október 29-i előadások a DACS - Hollandia, királyság rendezvénysorozat részeként a Holland Királyság Budapesti Nagykövetségének támogatásával valósulnak meg.
Szeptember 17-20 között látható az első úttörő holland produkció, az egykor nemzetközi hírű vizuális színházi társulat, a Dogtroep egykori két tagjainak, három etűdje (összefoglaló nevén Zzzzzzzzzz!), azaz Vincent de Rooij és Csilla Lakatos „kiscsoportos összérzékszervi játéka”. A produkció három különböző, és nem is akármilyen helyszínen zajlik: repülőgépben a Trafó előtti placcon, amelyben a BOOT című produkciót mutatják be, majd a nagyteremben felállított két alkalmi filmstúdióba kalauzolják el a közönséget, az AUW!TO és FLY című etűdökre. A nézők két rövidfilm készítésének lehetnek tanúi, ahol valós időben látható lesz maga a vetítés és a filmkészítés folyamata.
A sorozat második előadása október 29-én lesz. A holland PIPS:lab DIESPACE 3.0 című produkciója az audiovizuális technológiák és a közösségi média nászát teremti meg. A kiadott közleménye szerint a társulat előadásaiban erősen támaszkodik a multimédiára, és interaktív produkciókat készít. Ebben a dalokkal tarkított előadásban a halál utáni élet közegébe kalauzolnak, járókeretes, gördeszkázó nagymamák és zenélő kerekesszékek közé – laptopok, kamerák és fényszenzorok csodálatos világába. Új dimenzióba érkezünk: mindenki feltöltheti a lelkét a DIESPACE.nl-re, és örökké tovább élhet az új közösségi oldalon...
A technológia begyűrűzött a tánc területére is, ennek lehetünk tanúi november 5-én Jefta van Dinther, Minna Tiikkainen, David Kiers GRIND című darabját szemlélve. A csapat villódzó fényekben, lüktető taktusokra, vezetékek között teremt elsöprő fizikai élményt. A GRIND bebizonyítja, hogy a technológia nem csak új virtuális valóságokat tud teremteni, de az egyéb érzéki tapasztalásokra is képes szokatlan perspektívát nyitni. Az irányítás nem a szereplőknél, hanem a hangnál és a fénynél van, és ez a két erő gyakorol elementáris hatást a táncosokra és a közönségre. A szinesztézia inspirálta az előadást, vagyis az a mentális rövidzárlat, amikor az egyik érzékszervre ható benyomás egy másik érzetet is aktivál (például, amikor a számokhoz akaratlanul színeket társítunk). Érzékszerveinket kirázza a hideg, átrázza a basszus, és mire kijön a néző garantáltan olyan érzése lesz, mintha egy nagyon messzi helyről térne haza.
A sorozat negyedik eleme ízelítő a jövőből, a science-fiction színpadi megvalósulása. November 7-én a Metamorphosis közönsége egy humanoid robottal találkozhat Ozira Hirata Kafka-rendezésében. Az előadás az Osakai Robot Színházi Project keretei között valósul meg, és olyan fejlesztők közreműködésével, akik bármilyen android elkészítésére képesek. A különleges produkció az osakai egyetemen közel 5 éve folytatott Robot Theater Project részeként valósult meg azzal a céllal, hogy egy high-tech fejlesztésű robot-prototípusa megjelenhessen kreatív színházi kontextusban is. Az androidot kifejlesztő Hiroshi Ishiguro négyszeres RoboCup-győztes a Legjobb Humanoid Robot kategóriában, valamint elnyerte az Osaka Kultúra-díjat, továbbá a japán belügyminisztérium Rinzaburo Shida díját is.
A robot egy klasszikus történetben mutatkozik be: Kafka Az átváltozás című műve adja az előadás keretét. E különleges adaptációban azonban Grégoire Samsa nem ízeltlábúvá, hanem egy android robottá változik, elvesztve a kontrollt saját élete felett. A főhős REPLIEE S1 mellett a további karaktereket olyan híres francia filmsztárok alakítják, mint a Veronika két élete vagy a Három szín – Piros kultikus mozik dívája, Irène Jacob, a François Ozon rendezővel is dolgozó Jérőme Kircher és a Clean vagy a Paris, I love you filmekből ismert Laetitia Spigarelli. A szeptember 17 és 20 között látható produkció, valamit az október 5-i és október 29-i előadások a DACS - Hollandia, királyság rendezvénysorozat részeként a Holland Királyság Budapesti Nagykövetségének támogatásával valósulnak meg.