Farkas Alex
Csak előre vezet az út a Nikon számára
Leginkább a gyengülő jen segít a japán cég számára átvészelni a fényképezőgépek iránti csökkenő keresletet. Nagyon aggasztják a piaci trendek a felsővezetőket.
Japánban véget ért a CP+ kiállítás, ennek kapcsán kérdezett négy Nikon felsővezetőt a Dpreview a cég helyzetéről és a piaci folyamatokról. A lapnak Hirotake Nozaki SLR-marketing menedzser, Shigeru Kusumoto általános marketing menedzser, Toru Uematsu kommunikációs stratégiáért felelős vezető és Genichiro Ishii ügyfélszolgálati vezető nyilatkozott. Reményeik szerint a mostani piaci változások, konkrétan a fényképezőgépek iránti érdeklődés megcsappanása csupán időleges probléma. Legnagyobb lehetőségnek a bővülésre Kínát tartják, és ott sem csak a keleti parti nagyvárosokat (Pekinget és Shanghajt), hanem a belső területeket.
Nagyon örülnek a japán kormány agresszív pénznyomtatásával elért jengyengitési politikájának, mivel ez jelentősen segíti exportjukat, mindazonáltal kiemelik, hogy mind országonként, mind termékcsoportonként nagyok a különbségek. Nem elégedettek a fejlődő piacok gazdasági növekedésével, főleg, hogy a fejlett országok GDP-je is stagnál. A tükör nélküli cserélhető objektíves (MILC) modellek eladásai mind Japánban, mind Ázsia többi részén emelkednek, de Európában, és különösen az Egyesült Államokban már nem jó a helyzet, utóbbiban egyenesen csökkenést tapasztalnak. A japán kormány a közelmúltban 5-ről 8 százalékra emelte az általános forgalmi adót, ezért sokan előrehozták vásárlásaikat, ami szintén jót tett bevételeiknek.
A fentiekből következően új típusok bevezetése előtt nem csak fogyasztói célcsoportonként végeznek vizsgálatokat a várható fogadtatásról, hanem országonként is teljesen más stratégiát követnek. Eltér az egyes helyeken kínált színválaszték és dizájn, például Európában és Indiában menő a virágos minta.
A MILC-helyzet az Egyesült Államokban a legrosszabb, annak ellenére, hogy viszonylag kicsi a termékcsoport piaci részesedése. Ennek okát abban látják, hogy az itteni fogyasztók képminőség terén ma is a DSLR gépeket tartják a legjobbnak, annak ellenére, hogy ma már MILC-ekben is megjelent a teljes képkocka méretű szenzor. Felméréseik szerint az amerikaiak úgy gondolják, hogy egy nagyobb méretű fényképezőgéppel jobb fotókat lehet készíteni. Ezzel szemben Európában egy tükörreflexes gép státuszszimbólumnak számít, ezért nem veszik elegen a MILC-eket. Elismerik, hogy a tükör nélküli modellek autófokusza adott esetben pontosabb a DSLR-eknél, de ez kevés fénynél megfordul, és utóbbiaknál a lehető legjobb képminőség a fejlesztési szempont.
Míg korábban az okostelefonok terjedését veszélynek fogták fel, ma már a képmegosztási mániát lehetőségnek tartják, ezért is van egyre több termékükben Wi-Fi kapcsolatra lehetőség. A videózással kapcsolatban szintén kiemelik az országok és termék-kategóriák közötti különbségeket; ez a funkció Japánban a nyugati országokhoz képest keveseket érdekel, míg a mi kultúrkörünkben napi gyakorlat a használata. Ennek megfelelően ugyan legtöbb fényképezőgépük képes rá, de mindenhol eltérő mértékben reklámozzák ezt a lehetőséget. Míg az első erre képes DSLR, a D90 kiadásakor csak mellékes dolognak tartották a videózást, ma már külön csoportjuk foglalkozik a minőség javításával.
A fotózás és a videózás közötti legnagyobb különbség a hang terén van. Emiatt külön figyelmet kell fordítani a fókuszálás zajára, a sebességére (mely videózásnál jóval lassabb), és külön foglalkozni kell a különböző TV-kimenettekkel, hogy mindegyik készüléken azonosak legyenek a megjelenő színek. Mindezek ellenére nem akarnak versenyezni a Canon EOS rendszerével. A média helyzetével kapcsolatban, mely szoros kapcsolatban van felsőkategóriás termékeik iránti kereslettel, úgy vélik csökken a fotózás és a videózás közötti különbség. Egy eseményről készült fotónál a továbbítás gyorsasága elsődleges szempont, ami a fájlméretek növekedésével párhuzamosan növekvő problémát jelent.
A cég legnagyobb erősségének a képminőséget tartják, amibe a képfeldolgozást és az optikák tudását is bele kell érteni. Az évtizedek alatt nagyon széles objektívválasztékot dobtak piacra, és a mai gépeken is használható egy 55 évvel ezelőtt piacra dobott F-bajonettes üveg. A külső gyártókat (Sigma, Tamron stb.) nem tartják veszélyesnek, mert ugyan a Nikkor lencsék drágák, de jók is. A nemrég bevezetett retrokészülék, a Df fogyásával kapcsolatban rendkivül elégedettek, a gyártás nem tudja tartani a tempót a kereslettel. Több országban új szállítmányokat rendeltek, Japánban két hónapos várakozási lista van. Leginkább a fiatal generációt fogta meg, mind a nők, mind a férfiak rajonganak érte. Míg az öregebbeknek csupán egy hagyományos fényképezőgép, a fiatalok számára a dizájn egy friss, új dolognak számít. Ez annak fényében, hogy cégen belül is viták voltak a pozícionálásáról, szerencsés végkifejletnek számít.
A hirdetésekkel kapcsolatban teljesen az online területre helyezték át a fókuszt, mert nyomtatott lapokban lehetetlen bemutatni egy új termék előnyeit. A jövőre nézve leginkább a kompakt piac csökkenése miatt aggódnak, főleg, hogy a trend lassan a DSLR termékeket is eléri. Nyereséget csak olcsó termeléssel, a költségek megvágásával elhet elérni, illetve olyan egyedi termékekkel, mint a Nikon Df vagy a Nikon 1.
Japánban véget ért a CP+ kiállítás, ennek kapcsán kérdezett négy Nikon felsővezetőt a Dpreview a cég helyzetéről és a piaci folyamatokról. A lapnak Hirotake Nozaki SLR-marketing menedzser, Shigeru Kusumoto általános marketing menedzser, Toru Uematsu kommunikációs stratégiáért felelős vezető és Genichiro Ishii ügyfélszolgálati vezető nyilatkozott. Reményeik szerint a mostani piaci változások, konkrétan a fényképezőgépek iránti érdeklődés megcsappanása csupán időleges probléma. Legnagyobb lehetőségnek a bővülésre Kínát tartják, és ott sem csak a keleti parti nagyvárosokat (Pekinget és Shanghajt), hanem a belső területeket.
Nagyon örülnek a japán kormány agresszív pénznyomtatásával elért jengyengitési politikájának, mivel ez jelentősen segíti exportjukat, mindazonáltal kiemelik, hogy mind országonként, mind termékcsoportonként nagyok a különbségek. Nem elégedettek a fejlődő piacok gazdasági növekedésével, főleg, hogy a fejlett országok GDP-je is stagnál. A tükör nélküli cserélhető objektíves (MILC) modellek eladásai mind Japánban, mind Ázsia többi részén emelkednek, de Európában, és különösen az Egyesült Államokban már nem jó a helyzet, utóbbiban egyenesen csökkenést tapasztalnak. A japán kormány a közelmúltban 5-ről 8 százalékra emelte az általános forgalmi adót, ezért sokan előrehozták vásárlásaikat, ami szintén jót tett bevételeiknek.
A fentiekből következően új típusok bevezetése előtt nem csak fogyasztói célcsoportonként végeznek vizsgálatokat a várható fogadtatásról, hanem országonként is teljesen más stratégiát követnek. Eltér az egyes helyeken kínált színválaszték és dizájn, például Európában és Indiában menő a virágos minta.
A MILC-helyzet az Egyesült Államokban a legrosszabb, annak ellenére, hogy viszonylag kicsi a termékcsoport piaci részesedése. Ennek okát abban látják, hogy az itteni fogyasztók képminőség terén ma is a DSLR gépeket tartják a legjobbnak, annak ellenére, hogy ma már MILC-ekben is megjelent a teljes képkocka méretű szenzor. Felméréseik szerint az amerikaiak úgy gondolják, hogy egy nagyobb méretű fényképezőgéppel jobb fotókat lehet készíteni. Ezzel szemben Európában egy tükörreflexes gép státuszszimbólumnak számít, ezért nem veszik elegen a MILC-eket. Elismerik, hogy a tükör nélküli modellek autófokusza adott esetben pontosabb a DSLR-eknél, de ez kevés fénynél megfordul, és utóbbiaknál a lehető legjobb képminőség a fejlesztési szempont.
Míg korábban az okostelefonok terjedését veszélynek fogták fel, ma már a képmegosztási mániát lehetőségnek tartják, ezért is van egyre több termékükben Wi-Fi kapcsolatra lehetőség. A videózással kapcsolatban szintén kiemelik az országok és termék-kategóriák közötti különbségeket; ez a funkció Japánban a nyugati országokhoz képest keveseket érdekel, míg a mi kultúrkörünkben napi gyakorlat a használata. Ennek megfelelően ugyan legtöbb fényképezőgépük képes rá, de mindenhol eltérő mértékben reklámozzák ezt a lehetőséget. Míg az első erre képes DSLR, a D90 kiadásakor csak mellékes dolognak tartották a videózást, ma már külön csoportjuk foglalkozik a minőség javításával.
A fotózás és a videózás közötti legnagyobb különbség a hang terén van. Emiatt külön figyelmet kell fordítani a fókuszálás zajára, a sebességére (mely videózásnál jóval lassabb), és külön foglalkozni kell a különböző TV-kimenettekkel, hogy mindegyik készüléken azonosak legyenek a megjelenő színek. Mindezek ellenére nem akarnak versenyezni a Canon EOS rendszerével. A média helyzetével kapcsolatban, mely szoros kapcsolatban van felsőkategóriás termékeik iránti kereslettel, úgy vélik csökken a fotózás és a videózás közötti különbség. Egy eseményről készült fotónál a továbbítás gyorsasága elsődleges szempont, ami a fájlméretek növekedésével párhuzamosan növekvő problémát jelent.
A cég legnagyobb erősségének a képminőséget tartják, amibe a képfeldolgozást és az optikák tudását is bele kell érteni. Az évtizedek alatt nagyon széles objektívválasztékot dobtak piacra, és a mai gépeken is használható egy 55 évvel ezelőtt piacra dobott F-bajonettes üveg. A külső gyártókat (Sigma, Tamron stb.) nem tartják veszélyesnek, mert ugyan a Nikkor lencsék drágák, de jók is. A nemrég bevezetett retrokészülék, a Df fogyásával kapcsolatban rendkivül elégedettek, a gyártás nem tudja tartani a tempót a kereslettel. Több országban új szállítmányokat rendeltek, Japánban két hónapos várakozási lista van. Leginkább a fiatal generációt fogta meg, mind a nők, mind a férfiak rajonganak érte. Míg az öregebbeknek csupán egy hagyományos fényképezőgép, a fiatalok számára a dizájn egy friss, új dolognak számít. Ez annak fényében, hogy cégen belül is viták voltak a pozícionálásáról, szerencsés végkifejletnek számít.
A hirdetésekkel kapcsolatban teljesen az online területre helyezték át a fókuszt, mert nyomtatott lapokban lehetetlen bemutatni egy új termék előnyeit. A jövőre nézve leginkább a kompakt piac csökkenése miatt aggódnak, főleg, hogy a trend lassan a DSLR termékeket is eléri. Nyereséget csak olcsó termeléssel, a költségek megvágásával elhet elérni, illetve olyan egyedi termékekkel, mint a Nikon Df vagy a Nikon 1.