Szekeres Viktor

Prometheus

Az amerikai premierrel egy időben mi is megnézhettük az év egyik legjobban várt és legtöbb vitát kiváltó filmjét. Zseniális vagy értékelhetetlen lett a Prometheus?

Hogy tetszett a Prometheus?
  • Tetszett, jó film
  • Közepes lett
  • Gyengén sikerült
Egy valamiben meg lehet egyezni Ridley Scott, kvázi Alien-előzményfilmjével, a Prometheusszal kapcsolatban: nagyon sokan várták iszonyatosan, már-már valamiféle Messiásként (abból sosem sül ki jó...), szinte mindenki nagyon akarta szeretni, mégis rengeteg néző állt fel székéből csalódottan a stáblista legördülése után. Mondhatni meglepően sokan. Ők azok, akik nem azt kapták a filmtől, amire számítottak, a kritikusok véleményei is nagyon megosztottak, s aki a netet járja, az megannyi verbális csörtét olvashat, olykor oldalakon át, mindenféle filozofikus kérdésekről.

Klikk ide! Klikk ide!
Klikk ide! Klikk ide!

Valóban ennyire megosztó lenne a Prometheus? Vagy lehet, hogy csak azért, mert volt, aki az Alienes szemüvegét vette föl, más pedig egy új, 2012-es popcorn scifiként tekintett rá? Az mindenesetre öröm, hogy Ridley Scott azután, hogy kardozós, meg szandálos, meg romantikus, meg bűnügyi, meg kalandfilmet rendezett, visszatért scifis gyökereihez. Ennek épp ideje volt, hiszen utolsó ilyen műfajú filmjét, a Szárnyas fejvadászt 30 évvel ezelőtt mutatták be a mozik.

A film története egy űrhajós expedícióról szól, melyet egy bizonyos Peter Weyland szervez és két, az élet eredetét kutató tudóst tesz meg vezetőül, akik ősi barlangrajzok alapján úgy gondolják, hogy megtalálhatják az emberi lét teremtőit. A 17 fős legénység tagjai a több éven át tartó utazást követően arra ébrednek, hogy megérkeztek egy idegen bolygóhoz, az LV 223-hoz, s azonnal meg is kezdik annak felderítését. Bár ne tették volna, hiszen nemsokára kiderül, hogy az emberiség létével játszanak. Vagy mégsem?

A Prometheus már a kezdőjelenetével rengeteg csámcsognivalót ad a nézőknek, hiszen ekkor kiderül, hogy a film készítői nem a válaszok szájbarágásának bizniszében utaznak. A mezei néző minden bizonnyal tanácstalanul ingatta a fejét és tovább lépett, akik szeretik értelmezni a filmeket, azok többsége a földi élet teremtésének tartotta a látottakat. Ridley Scott is megerősítette, hogy a kezdőjelenet a Földön játszódik, mégis voltak rajongók, akiknek ez sem volt elég, s meg vannak győződve arról, hogy a rendező téved és tudni vélik, hogy pontosan mi történt (Érdemes elolvasni.).

Klikk ide! Klikk ide!
Klikk ide! Klikk ide!

Ez persze csak egy kiragadott szelet a filmből, amivel remekül rá lehet világítani a Prometheus kettőségére, miszerint a film abszolút működik egy sokadik scifis felfedezős, túlélős, menekülős horror szintjén is, s működik komoly filozófiai kérdéseket taglaló szinten is. A gond akkor adódik csak, ha valaki, aki a kaszabolást, az ijesztgetéseket, az izgalmakat várta előzetesen, inkább a filozofikus síkot veszi észre a filmben és unatkozik. Illetve viszont: vannak, akik a mély tartalmat várták, de valamiért csak a kommersz elemek, a scifi-horror csapódik le bennük. Nem tudjuk, hogy mennyire volt szándékos a készítők részéről ez a kettősség, hogy az volt-e a szándékuk, hogy a közönség minél nagyobb részét lefedjék, hogy egyszerre kedvezzenek a popcornt majszolni vágyóknak, illetve azoknak, akik a moziban mélységet keresnek. Az mindenesetre már most látszik, hogy valamit elmértek, s majdnem úgy végezték, hogy egyik oldalt sem tudták maradéktalanul kielégíteni.

Szerencsére csak "majdnem" végezték úgy, mert a Prometheus végeredményben nagyon kellemes filmélmény lett, de távol áll a klasszikustól. Ha sikerül ugyanis elvonatkoztatni az Alien-filmektől, akkor nagyszerűen lehet élvezni a szó szerinti és átvitt értelemben is vett utazást, az idegen bolygó felfedezését a karakterekkel együtt. És persze lehet bosszankodni az emberi hiszékenységen, csőlátáson, kicsinyességeken és ostobaságokon. A műélvezet persze Alien-szemüvegen keresztül is megy, de csak akkor, ha az ember nem várja minden pillanatban, hogy az ismert lények csapjanak le a szereplőkre. Rengeteg utalást is kapunk az Alien-univerzumra, a kérdés csak az, hogy a konkrét célzások mellett a többi ártatlan kikacsintás-e, vagy olyasmi, ami mögé érdemes további tartalmat gondolni.

Azonban a fentiek csak a szórakoztató-, illetve élményfaktort növelik (kell ennél több?), minőségi szempontból már gyakran sántít a film, s bizony, akit nem kötnek le a történések, az sok mindenen fenn fog akadni. Még ha túl is lépünk a legénységet alkotó karakterek bizonyos fura döntésein, azon már nehéz, hogy szinte minden nemű karakterizálás hiányzik a filmből. Mindössze egy, illetve másfél szereplőt ismerünk meg jobban, a többiek sajnos csak lebegnek a légüres térben, s az érzelmi kötődés hiánya miatt képtelenség a nézőtérről azt átélni, amit a készítők el szerettek volna érni némelyikük halálával, vagy éppen egyes nehéz döntések meghozásával.

Klikk ide! Klikk ide!
Klikk ide! Klikk ide!

Lehet, hogy a film pár jelenet kinyesésével jobban működik és a tempósabb is, de így utólag úgy véljük, hogy segített volna az a 20-30 perc, ami kikerült belőle, s talán fent lesz a DVD-n. Persze az mindössze bővített verzió lenne, a rendezői változat Ridley Scott elmondása szerint az, amit mi is láttunk a moziban. A legtöbb vágást nyilvánvalóan a Weyland-szál szenvedte el, Peter Weyland karaktere kavarhatta volna leginkább fel a Prometheus történetét, vele sajnos elég hanyagul bántak, mint ahogy lányával való kapcsolatával, illetve indítékaival. (És ha csak ezt a filmet vesszük figyelembe, akkor az is sajnálatos döntés volt, hogy az öregmaszkos Guy Pearce-szel játszatták el a karaktert. Más szempontból persze érthető volt a döntés.)

Tehát lehet vitatkozni azon, hogy milyen film lett Prometheus (illetve nem lehet, hiszen korrekt lett), az viszont biztos, hogy nagyon látványos és még a 3D-nek sem hódolt be annyira elvtelenül, mint a Men in Black 3, melynek készítői elfelejtették, hogy nem a film van a trükközésért, hanem a trükközés a filmért. A Prometheust, ha az ember 2D-ben nézi, nem ütközik zavaró elemekbe, nem szúrja ki azon snitteket, melyek 3D-ben igazán ütősek - így mindkét változat nézői meg lehetnek győződve arról, hogy a megfelelő számú dimenzióra fizettek be.

Hogy nézted meg a filmet?
  • Mozi, 2D.
  • Mozi, 3D.
  • Monitoron.
A film alkotói pedig biztathatják azzal magukat, hogy sikerült olyan filmet készíteniük, amelyről az emberek még sokáig fognak beszélni. Hogy ez jót vagy rosszat jelent, illetve, hogy elismerés-e egyáltalán, az megint más kérdés - sokan biztosan annak vélik... A végeredmény olyan lett, hogy aki akarja, hátradőlve élvezheti, aki pedig gondolni és kombinálni akar, az is bőven kap rá lehetőséget. Kérdés, hogy a kevés választ, a szájbarágás totális hiányát felületességnek gondoljuk-e, vagy inkább arra utal, hogy alkotók a néző egyenrangúnak tekintették. (A Prometheus természetesen folytatás után kiált, Ridley Scott is szívesen elkészítené a második részt, de hogy lesz-e valami a tervekből, arról a stúdió fog később dönteni.)

Klikk ide!
Klikk a képre a nagyobb változathoz
Prometheus
színes, magyarul beszélő, amerikai sci-fi, 126 perc, 2012
16 éven aluliak számára a megtekintése nem ajánlott

rendező: Ridley Scott
forgatókönyvíró: Jon Spaihts, Damon Lindelof
zeneszerző: Marc Streitenfeld
operatőr: Dariusz Wolski
producer: David Giler, Walter Hill, Ridley Scott, Tony Scott

szereplők:
Noomi Rapace (Shaw)
Michael Fassbender (David)
Charlize Theron (Vickers)
Idris Elba (Janek)
Guy Pearce (Weyland)
Logan Marshall-Green (Holloway)

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • saliboy #151
    Sziasztok,

    Még ekkora semmitmondó, lapos, idióta filmet nem láttam. Olyan sokat akartak vele mondani, de a végén egy tartalom nélküli értelmetlen katyvasz lett belőle, aminek se füle, se farka... Olyan szép lett volna csak néhány gondolatot kifejteni a filmben, de legalább azt részleteseben kidolgozni, és a többivel szépen megalapozni a folytatást... ehelyett mindenbe belekapott, de mindenféle cél vagy ok nélkül.

    - David mi a fenének fertőzi meg a tudós csákót, és honnan tudja, hogy az a fekete trutyi mi a szar? David feladata az öreg faszi védelme, nem pedig az, hogy vigyék haza a Földre kivizsgálásra. Teljesen más a szitu, mint az Alien filmek esetén.
    - a film végén megszületik a "mini" Alien, ami köszönőviszonyban sincs azzal, amit az ember elvárna ettől a fajtól. Most akkor ha Alien előzmény, akkor az a kis tetű nézzen is ki úgy, mint egy igazi Alien, ha meg nem, akkor ennyi erővel a Hupikék törpikék előzménye is lehetne: az öreg faszi a törpapa, aki az ürhajósokkal (= törpök) behatol Hókuszpók házába...
    - ja, és a mélypont, amikor találkoztak a teremtővel, hát az kritikán aluli... Legalább egy "Helló, seggfej; Na, mizu?" párbeszéd lehetett volna, vagy valami utalás arra, hogy miért is akarnak kinyírni minket... Ezze az az ormótlan balf@sz nekiesik az embereknek... Könyörgöm, itt lett volna a film kulcsa, az eszenciája a mondanivalónak (mint amikor Neo találkozik az építésszel).
  • gabe paul logan #150
    azt nem értem, hogy akkor senki se ugatott, amikor sarah harding vagy alan grant megfogdosta a dínókat.... :D
  • Tibbbor #149
    Egyetértek.Akkora szellemi és anyagi háttérrel, amit erre a filmre elpazaroltak, egy zseniális előzményfilmet(vagy nevezzük akárminek) lehetett volna forgatni. Kerek történettel, átgondoltabb szereposztással(némi jellemrajzzal), igazi R.Scottos atmoszférával. Attól önmagában manapság nem ájul el a nézőközönség, hogy hány millából forgatták, meg "hú, 3D"! Azt sem igazán értem, miért reklámozták úgy, hogy a leglátványosabb 3D film.Az Avatar mérföldekkel látványosabb volt.
  • Zoliz #148
    Csakhogy csámcsogjak: "utóbbi idők legfélelmetesebb űrhorrorja"
    Ez a film a lehető legkisebb mértékben sem félelemetes. És épp ez a baja.
  • Tibbbor #147
    Nagy lelkesedéssel vittem el 18 éves fiamat a filmre, hogy "na most akkor ezt nézd meg, mert apád annak idején látta ugyan az Alien-t, nade ez biztos sokkal ütősebb lesz!"
    Hát nem ütés volt, hanem tarkón vágás...
    Nem értem, mi történt R.Scott bátyóval, kifogyott az ötletekből vagy már nem emlékszik a saját Alien filmjére?Merthogy elég szépen akad átfedés: android mindkét filmben, akik természetesen mindig rosszban sántikálnak.Még a maszkmesternek sem kellett valami újat kitalálni, mert a Prometheus baltaarcú árja androidja ugyanúgy veszti el a fejét, mint Ash 1979-ben, és most is a megszokott fehér trutyi folyt a szájából.Számomra azért a '79-es Ian Holm (alias Zsákos Bilbó)alakítása hátborzongatóbb volt.
    Hasonló lenyúlásnak érzem a tartályokkal teli csarnok látványát, egy az egyben az első részben megtalált tojások jutottak eszembe.Csak ott még halálra izgultam magam, mik lehetnek ezek, itt viszont nem éreztem semmi feszültséget.
    A hibernációból ébredő legénység, a rosszullétek, a jópofizások mintha csak át lettek volna emelve a nagy elődből(még inkább a folytatásából).
    Ami nagyon hiányzott: még talán a főhősnő sem igazán, de a többiek végképp nem kötődtek hozzám a film során. A legénység tagjai az Alien-ben külön egyéniségek voltak, itt a Prometheusban csupán leendő áldozatok.
    Fiam mindössze egyszer takarta el a szemét, amikor a főhősnő a robotsebésszel veteti ki magából a szörnymagzatot.Megértettem, nem mindenkinek bírja az ilyet a gyomra.Véleményem szerint viszont nem efféle eszközökkel kellett volna arra törekedni, hogy a film a beharangozások szerint az utóbbi idők legfélelmetesebb űrhorrorja legyen. Mert ez szerintem még egy premier plan-ban bemutatott császármetszéssel sem sikerült.
    Sok mindenen dohoghatnék még(a legénység ébredése előtt az androiddal forgatott és agyonnyújtott jelenet, a halálosan beteg vén milliárdos elfuserált maszkja, egyáltalán miért ment a teremtők csarnokába, ha csak egy választ akart,azt más is megkérdezhette volna neki, vagy a geológus és a biológus csóka idétlen párosa és ha már egyikük biológus, még idétlenebb halála, stb.)
    Azt mondják a nálam sokkal okosabb kritikusok, hogy a film nyitott kérdéseket hagy a nézőkben.
    Bennem csak azokat hagyott.
    Nem tudtam követni a cselekményt(nem keverendő az akciójelenetekkel!), talán mert nem volt, és szinte semmire nem kaptam magyarázatot, csupán utalásokat.Nem volt igazi sztori, rengeteg volt a logikai bukfenc.
    Egyetlen dolog miatt viszont nagyon örülök, hogy a fiam is látta ezt a filmet:ugyanis nem tudtam volna neki elmesélni.
    Ellentétben az Alien-nel...Ezzel azt hiszem, mindent elárultam.
  • narumon #146
    "Es ezert nevezik ezt SCIFI mufajnak"

    Hát amit te felvázoltál az nem SCIFI. Max FI de inkább MESEFI...
  • csimmasz #145
    Lehet tévedek de semmilyen Alien jogokkal nem rendelkezik a film mert minden kicsit más mint lennie kellene az arctámadók a kifejlődött alien, stb.

    A történet egy érthetetlen katyvasz.
    Az elején az valami kivégzés mint teremtés, lehet megfertőződött a fószer és egy addig steril világra kirakták a löttyelhogy kinyirja magát a fertőzés veszélye nélkül, csak volot egy kis mellékhatás.

    Hogy a picsába téved el a faszkalap amikor az ő robotjai térképezték föl a helyet?
    Minek tutujgat egy kigyószerü lényt a fazon?
    A sisak levétele valami hatalmas, mikrobiologiai elemzés nélkül biztos nem vette volna le egyiksem a sisakot.
    A vihar a semmiből keletkezett 1 perc alatt.
    A vén szivar meg akart gyógyulni akkor minek kisérletezett azzal a trutyival, főleg amikor látta hogy nem éppen aszpirin.
    Mi volt a fil mondanivalója, ki monta az ősembereknek hogy fessék le a jeleket, miért?
    Visszajártak az idegenek, akkor miért fejezi be a küldetést az idegen amikor felébresztik, stb, stb?

    Valaki értett egyáltalán ebből a filmből valamitz is?

  • Scamp #144
    Elég kétes érzelmeim lettek a filmmel kapcsolatban.
    Amíg néztem addig teljesen jól éreztem magam rajta. Pörögtek az események, jól nézett ki. Tetszett. Mondjuk volt egy rész, amit valamiért nem akart a gyomrom bevenni, szó szerint, de úgy összességében úgy álltam fel a székből, hogy hú az anyja...
    Film után kezdtem el gondolkozni, hogy MI VAN? Amíg csak nézed és a látvány ott van és pörög a dolog és figyelsz, addig nincs idő komolyabban gondolkodni... de miután volt időm végig pörgetni fejben az egészet, akkor egyszerűen olyan volt mint az ementáli sajt. Gondolom jó pár részt kinyirbáltak a forgató könyvből (sőt erről volt is interjúban szó, hogy nincs minden benne a filmben amit akartak), de ennek hatására elég buta lett. Néhol egyszerűen csak nem értem, hogy mi, miért történt és egyáltalán hogyan? Például a robot, miért teszi néha amit tesz és honnan van információja hozzá ha egyszer sosem találkozott még senki ezekkel a lényekkel...
    Szép és jó és izgalmas és húúúha, de utólag nagyon sok részlet annyira ideg őrlő, hogy az összes készítőt megütné az ember egyszerre. Nagyot várt mindenki, várt egy előzményt vagy valami köztes dolgot, vagy egyszerűen várt egy nagyon jó, átgondolt és összerakott sci-fit, de igazából egyiket sem kapta meg igazán de mégis megkapta mindet.
  • btomi1980 #143
    Mit panaszkodtok! 2018-ban a ReteKlub majd leadja... minden számukra lényegtelen dolgot kivágnak, hogy legyen idő reklámra. Többek között a Prométeusz 3. mozielőzetesre!
    A kivágások miatt olyan sima és letisztult lesz a sztori, hogy mindenki megvilágosul!

    Ennyi! :D
    Amúgy nem lesz folytatás... 2012! Tudjátok! Finító dell gad'ó, megpusztul a világ!
  • W B #142
    Spoiler:
    Ha arra kérdezel amit én linkeltem egyszerű a válasz:
    Aliens: Idegenek a Földön c. könyv. Semmit nem csinált a pilóta, csak végig röhögte a Földet utoljára elhagyó Gyarmatügyis hajókat. 500 millió élő embert hagyva a Földön. (többi vagy elmenekült vagy meghalt)
    A Platinum képregényben meg először fogadta az emberi küldöttséget, majd agyba-főbe verte őket, végül űrvédelmi rakétákkal szétlőtték a patkóhajót.
    Apokalipszis képregényben meg semmit nem csinált. Aludt már több ezer éve, míg egy "kedves ember" nem fertőzte meg.

    Aliens trilógiából kiderül, hogy ők csinálták biológiai fegyvernek az idegeneket. Továbbá mivel eme trilógiához kapcsolódik az AvP trilógia ezért a predator kultúra alapján, hogy a predek azt hiszik, hogy az idegenek a tökéletes prédák és E miatt több bolygón is kifejlődtek, ebből az jön, hogy a predek nem tudják, hogy mesterségesen csinálták az idegenek. Holott egy predator 500 éves is lehet (1000 éves is volt már) És mivel az AvP1 film az AvP trilógiára épül ezért sejthető, hogy a pilóták valamit elkúrhattak mi miatt szinte kihaltak. Lásd: AvP2 játék, eme bolygó van az idegenek szülőbolygójának megjelölve, mi lehetségesen a pilóták szülőbolygója is.

    Vagyis a pilótákból alig lehet néhány, de azok gonoszak. Ennek jó példája az Aliens: Acéltojás könyv. 2058-ban játszódik a Japetusznál. A lényeg, hogy a Giff hajóra pilóták (elvileg) diplomáciai tárgyalásnak álcázva idegeneket csempéztek fel. Ezt K.sz.u 1000 körül volt. Szóval hiába haltak ki majdnem, még így is gonoszkodnak a háttérből.
    (Giffek egy idegen faj a sok közül miket az idegenek kiirtottak)

    Spoiler VÉGE