MTI
Stúdiófőnök-cserék jelzik a hollywoodi változásokat
Gyors egymásutánban a Disney és a Universal filmstúdió élén is vezetőcserék történtek, amit az elemzők a DVD-piac megroppanásával és a digitális korszakra való áttérés nehézségeivel magyaráznak.
A Disney pár hete mutatott ajtót elnökének, Dick Cooknak, míg a Universal múlt hétfőn búcsúzott el a Marc Shmuger-David Linde vezetőpárostól. Ezek a lépések a szórakoztatóiparra, és különösen a filmiparra nehezedő nyomásról árulkodnak. A hagyományos és az új média közötti sikeres átmenethez egy új üzleti modell kidolgozására van szükség - magyarázta Jason Squire filmipari szakember, a The Movie Business Book című kiadvány szerkesztője.
A fiatal fogyasztók zömmel az internet, a mobil és a videójáték felé fordulnak, így a stúdiók többé nem bízhatnak a DVD-piac profittermelő erejében. "A DVD többé nem játssza a megmentő szerepét" - hangsúlyozta Brandon Davis, a boxofficemojo.com elnöke. "A stúdióknak olyan új stratégiát kell kidolgozniuk, amellyel megtarthatják tetemes házivideós és egyéb filmforgalmazás utáni bevételeiket" - mondta Davis. A DVD-eladások száma 9 százalékkal csökkent 2008-ban, és 2009 első felében további 13,5 százalékos zuhanórepülést produkált. A szabadesés óriási gondot jelent a stúdióknak, amelyek csak a DVD-kiadással képesek elérni a tervezett maximális hasznot.
A Disney élén történt változás - Rich Ross, a Disney Channel korábbi főnökének kinevezése - azt jelzi, hogy a stúdió visszatér gyökereihez, és olyan produkciókba fektet, amelyekhez a legjobban ért: a családi filmekbe. A 3D-s mozik nagyon bejöttek, ez ebben az évben nyilvánvalóvá vált, ezért a Disney mindent elkövet, hogy ebben vezető szerepet játsszon - vélekedett Gitesh Pandya, a boxofficeguru.com elemzője. Mark Gill producer arra is rámutatott, hogy Ross személyében olyan vezető került a Disney élére, aki nemcsak a stúdiót, hanem az üzlet merchandising, televíziós és online részét is avatottan tudja majd irányítani.
Emlékezetes, hogy Ross Disney-csatornás elnöksége idején aratott átütő sikert a Hannah Montana-sorozat és a High School Musical. Squire szerint azonban a sokoldalú franchise-stratégia is rejt magában bizonyos veszélyeket. Hiszen azokról a hasonló kaliberű vállalkozásokról nem szól a fáma, amelyek nem jöttek be ennyire a Disneynek.
A Universalt a mozipénztáraknál is jelentős veszteség érte az elmúlt évben: 8,5 százalékkal kevesebb jegyet váltottak filmjeire. Gill szerint egyrészt az a baj, hogy a nagy hollywoodi stúdiók még mindig nagyon drágák. "Legalább 50 százalékkal csökkenteni kellene a kiadásaikat, de erre egyszerűen nem képesek. Részben a rossz beidegződések miatt: túl sokat költenek mindenre. Részben a félelem miatt: attól tartanak, ha kevesebbet költenek, nem maradnak versenyképesek. Még sincs más választásuk" - szögezte le Gill.
A Disney pár hete mutatott ajtót elnökének, Dick Cooknak, míg a Universal múlt hétfőn búcsúzott el a Marc Shmuger-David Linde vezetőpárostól. Ezek a lépések a szórakoztatóiparra, és különösen a filmiparra nehezedő nyomásról árulkodnak. A hagyományos és az új média közötti sikeres átmenethez egy új üzleti modell kidolgozására van szükség - magyarázta Jason Squire filmipari szakember, a The Movie Business Book című kiadvány szerkesztője.
A fiatal fogyasztók zömmel az internet, a mobil és a videójáték felé fordulnak, így a stúdiók többé nem bízhatnak a DVD-piac profittermelő erejében. "A DVD többé nem játssza a megmentő szerepét" - hangsúlyozta Brandon Davis, a boxofficemojo.com elnöke. "A stúdióknak olyan új stratégiát kell kidolgozniuk, amellyel megtarthatják tetemes házivideós és egyéb filmforgalmazás utáni bevételeiket" - mondta Davis. A DVD-eladások száma 9 százalékkal csökkent 2008-ban, és 2009 első felében további 13,5 százalékos zuhanórepülést produkált. A szabadesés óriási gondot jelent a stúdióknak, amelyek csak a DVD-kiadással képesek elérni a tervezett maximális hasznot.
A Disney élén történt változás - Rich Ross, a Disney Channel korábbi főnökének kinevezése - azt jelzi, hogy a stúdió visszatér gyökereihez, és olyan produkciókba fektet, amelyekhez a legjobban ért: a családi filmekbe. A 3D-s mozik nagyon bejöttek, ez ebben az évben nyilvánvalóvá vált, ezért a Disney mindent elkövet, hogy ebben vezető szerepet játsszon - vélekedett Gitesh Pandya, a boxofficeguru.com elemzője. Mark Gill producer arra is rámutatott, hogy Ross személyében olyan vezető került a Disney élére, aki nemcsak a stúdiót, hanem az üzlet merchandising, televíziós és online részét is avatottan tudja majd irányítani.
Emlékezetes, hogy Ross Disney-csatornás elnöksége idején aratott átütő sikert a Hannah Montana-sorozat és a High School Musical. Squire szerint azonban a sokoldalú franchise-stratégia is rejt magában bizonyos veszélyeket. Hiszen azokról a hasonló kaliberű vállalkozásokról nem szól a fáma, amelyek nem jöttek be ennyire a Disneynek.
A Universalt a mozipénztáraknál is jelentős veszteség érte az elmúlt évben: 8,5 százalékkal kevesebb jegyet váltottak filmjeire. Gill szerint egyrészt az a baj, hogy a nagy hollywoodi stúdiók még mindig nagyon drágák. "Legalább 50 százalékkal csökkenteni kellene a kiadásaikat, de erre egyszerűen nem képesek. Részben a rossz beidegződések miatt: túl sokat költenek mindenre. Részben a félelem miatt: attól tartanak, ha kevesebbet költenek, nem maradnak versenyképesek. Még sincs más választásuk" - szögezte le Gill.