Napi Online
Új szereplővel bővül a hazai online-filmpiac
Bár a nagy piaci robbanás még várat magára, a legális online filmletöltések hazai piacán még az idén új szereplővel bővülhet a szolgáltatói kör.
Hazánkban legális forrásból jelenleg két szolgáltatónál válogathatnak online letölthető filmek közül az internetezők. A Budapest Film Zrt. által üzemeltetett filmklik.hu, valamint az [origo] Téka szolgáltatása után a Mokép lehet a magyar video-on-demand (vod) piac harmadik szereplője. A weboldal a cég tervei szerint még idén ősszel megkezdi működését.
Koltai Péter, az [origo] Zrt. üzletág-igazgatója szerint a filmletöltő oldalak sikeressége elsősorban az alkalmazott üzleti modelltől, valamint a szolgáltatásban elérhető filmkínálattól függ. Az [origo] tapasztalatai szerint a hazai piac meglehetősen árérzékeny, egyes árengedményt kínáló akciók jelentősen megnövelik a fogyasztást. A vod-piac nagy előnye, hogy a legnépszerűbb mozifilmek esetében a mozi-, illetve dvd-megjelenést követően egy-két hónappal már az interneten elérhetők a produkciók. A két hazai társaságnál például egyes filmek az online-kínálatban elérhetők voltak néhány hónappal a fizetős vagy a nagy országos (kereskedelmi és közszolgálati) tévécsatornák bemutatói előtt.
Bognár Péter, a Budapest Film ügyvezető igazgatója szerint a digitális technológia fejlődése olyan mértékben alakítja majd át a filmforgalmazás piacát, hogy néhány év múlva már a mozikban sem lesz szükség a filmek fizikai hordozóira - 35 mm-es filmre, de még dvd-re sem. A digitális filmforgalmazás hatásfoka jóval meghaladhatja az analógét: az online felületen ugyanis a szolgáltató közvetlen kapcsolatban van a felhasználóval.
Az új szereplő, a Mokép filmforgalmazási előadója, Tóth Judit elmondta, a társaság szolgáltatásának kifejlesztése során elsősorban a minőségre helyezte a hangsúlyt, nem a gyorsaságra, ezért a Mokép a legfejlettebb technológiákat alkalmazza. Tóth Judit szerint a magyar vod-piac 5-7 szereplőt tud eltartani, ezek részesedése nagyban függ az adott szolgáltatások ismertségétől, a filmkínálattól és a letöltési díjaktól. A Mokép szolgáltatásában kezdetben 60-80 film lesz letölthető, a kínálat a későbbiekben folyamatosan frissül majd. A szolgáltatás elsődleges célcsoportja a 20-30 éves, filmekhez értő korosztály, de emellett nagy figyelmet fordítanak az idősebb generációra is.
A katalógusában 374 filmet szerepeltető filmklik.hu jelenleg egy közepes videotéka forgalmát hozza, azonban Nyugat-Európában az online vod-piac minden évben többszörösére nő - mondta Bognár Péter. A hazai filmforgalmazásban a vod-piac részesedése egy ezrelék alattira tehető. A Budapest Filmnél bíznak a hazai internetpenetráció javulásában, amit a legnagyobb hazai szolgáltatók, a UPC, az Invitel vagy a Magyar Telekom akciói kedvező irányban befolyásolhatnak.
Az 500-600 filmet kínáló [origo] Téka szolgáltatás idén június elején nyílt meg valamennyi hazai internetező előtt, korábban a katalógus csak a cég előfizetői számára volt elérhető. A filmklik.hu-n és az [origo] Tékájában is a letöltések száma alapján kell fizetniük a felhasználóknak a filmekért. A hazai szolgáltatóknál a letöltések után kell fizetni, de ezen kívül több üzleti modell, illetve előfizetési forma is létezik már a nemzetközi piacokon.
Ilyen megoldás a heti, illetve havidíjas átalánydíjas (flat-rate) előfizetés, de például a szponzorált letöltés még nemzetközi vonatkozásban is új iránynak számít. Itt a filmet letöltő felhasználó vállalja, hogy megtekint bizonyos számú reklámot, ezért cserébe pedig a hirdető átvesz bizonyos költségelemeket a fogyasztótól, vagy adott esetben akár a teljes kölcsönzési díjat átvállalja.
Hazánkban legális forrásból jelenleg két szolgáltatónál válogathatnak online letölthető filmek közül az internetezők. A Budapest Film Zrt. által üzemeltetett filmklik.hu, valamint az [origo] Téka szolgáltatása után a Mokép lehet a magyar video-on-demand (vod) piac harmadik szereplője. A weboldal a cég tervei szerint még idén ősszel megkezdi működését.
Koltai Péter, az [origo] Zrt. üzletág-igazgatója szerint a filmletöltő oldalak sikeressége elsősorban az alkalmazott üzleti modelltől, valamint a szolgáltatásban elérhető filmkínálattól függ. Az [origo] tapasztalatai szerint a hazai piac meglehetősen árérzékeny, egyes árengedményt kínáló akciók jelentősen megnövelik a fogyasztást. A vod-piac nagy előnye, hogy a legnépszerűbb mozifilmek esetében a mozi-, illetve dvd-megjelenést követően egy-két hónappal már az interneten elérhetők a produkciók. A két hazai társaságnál például egyes filmek az online-kínálatban elérhetők voltak néhány hónappal a fizetős vagy a nagy országos (kereskedelmi és közszolgálati) tévécsatornák bemutatói előtt.
Bognár Péter, a Budapest Film ügyvezető igazgatója szerint a digitális technológia fejlődése olyan mértékben alakítja majd át a filmforgalmazás piacát, hogy néhány év múlva már a mozikban sem lesz szükség a filmek fizikai hordozóira - 35 mm-es filmre, de még dvd-re sem. A digitális filmforgalmazás hatásfoka jóval meghaladhatja az analógét: az online felületen ugyanis a szolgáltató közvetlen kapcsolatban van a felhasználóval.
Az új szereplő, a Mokép filmforgalmazási előadója, Tóth Judit elmondta, a társaság szolgáltatásának kifejlesztése során elsősorban a minőségre helyezte a hangsúlyt, nem a gyorsaságra, ezért a Mokép a legfejlettebb technológiákat alkalmazza. Tóth Judit szerint a magyar vod-piac 5-7 szereplőt tud eltartani, ezek részesedése nagyban függ az adott szolgáltatások ismertségétől, a filmkínálattól és a letöltési díjaktól. A Mokép szolgáltatásában kezdetben 60-80 film lesz letölthető, a kínálat a későbbiekben folyamatosan frissül majd. A szolgáltatás elsődleges célcsoportja a 20-30 éves, filmekhez értő korosztály, de emellett nagy figyelmet fordítanak az idősebb generációra is.
A katalógusában 374 filmet szerepeltető filmklik.hu jelenleg egy közepes videotéka forgalmát hozza, azonban Nyugat-Európában az online vod-piac minden évben többszörösére nő - mondta Bognár Péter. A hazai filmforgalmazásban a vod-piac részesedése egy ezrelék alattira tehető. A Budapest Filmnél bíznak a hazai internetpenetráció javulásában, amit a legnagyobb hazai szolgáltatók, a UPC, az Invitel vagy a Magyar Telekom akciói kedvező irányban befolyásolhatnak.
Az 500-600 filmet kínáló [origo] Téka szolgáltatás idén június elején nyílt meg valamennyi hazai internetező előtt, korábban a katalógus csak a cég előfizetői számára volt elérhető. A filmklik.hu-n és az [origo] Tékájában is a letöltések száma alapján kell fizetniük a felhasználóknak a filmekért. A hazai szolgáltatóknál a letöltések után kell fizetni, de ezen kívül több üzleti modell, illetve előfizetési forma is létezik már a nemzetközi piacokon.
Ilyen megoldás a heti, illetve havidíjas átalánydíjas (flat-rate) előfizetés, de például a szponzorált letöltés még nemzetközi vonatkozásban is új iránynak számít. Itt a filmet letöltő felhasználó vállalja, hogy megtekint bizonyos számú reklámot, ezért cserébe pedig a hirdető átvesz bizonyos költségelemeket a fogyasztótól, vagy adott esetben akár a teljes kölcsönzési díjat átvállalja.