Szekeres Viktor
Superbad - Avagy miért ciki a szex?
Megérkezett az új évezred Amerikai pitéje. Hosszú volt a várakozás, de kivártuk, míg újabb tehetség lúzereket játszó színészek nőttek fel.
Úgy kellett már egy új Amerikai pite az amerikai népnek, mint...., mint..., mint a magyarnak. Az Amerikai pite hullámán meglódult a tiniszex vígjátékok sora, hiszen jött a Cool-túra, az Eurotúra és az európai klónok (pl. Hangyák a gatyában), de utána mintha mégis csak megbicsaklani látszana a nagy fellelkesülés. Tavaly itthonra már csak olyan söpredék jutott el, mint a Party gimi, amely ráadásul még csak nem is tavalyi film volt.
És ha már Jason Biggs úgyis nyugdíjba vonult (Hogy kicsoda? Pontosan...), ideje újabb tiniidolokat keresni. A lényeg, hogy ne legyenek adoniszok, ne ők legyenek a pompomlány-megfektető irányítók, legyenek olyan szemüvegesek, kövérek és pattanásosak, mint mi..., ööö, vagyis, szóval mint azok, akik szemüvegesek, kövérek és pattanásosak.
A Superbad három főszereplőjében megvan minden hozzávaló: berántják a gátlásosakat a moziba, hogy lássák, nekik is van esélyük és a sportolókat sem hanyagolják el, hogy röhöghessenek a sok bénán, akiken az iskolában amúgy is röhögni szoktak. (A súlyos sztereotípia természetesen az amerikai nézőre értendő, idehaza még sem a gimnáziumi amerikai foci, sem a középiskolás pompomlány-képzés nincs különösebb magas fokon. Dettó viszont a klikkesedés.)
Kész mázli, hogy minden lúzerségük ellenére a Superbad főszereplői (oké, csak 66,6%-uk) beszélőke terén nem szenvednek csorbát, mert olyan szövegeket nyomnak, amit csak egy 25 éves hollywoodi forgatókönyvíró adhat a szájukba. Nagy szerencsénk, hogy a szkript egy 25 éves hollywoodi forgatókönyvíró, bizonyos Seth Rogen műve, aki alig pár napja még a Felkoppintva című filmben játszott jó dumájú balféket. Csoda, hogy az egyik főkarakter neve Seth, a másiké meg Evan lett? (A másik író Evan Goldberg. Még tinikorukban kezdtek neki az irománynak - meg is látszik jó, és rossz értelemben is.)
A jó duma persze nem csak elmés szövegekben merül ki, hanem észvesztő tempójú, kábé 3-4 bazmeg/perc sebességű káromkodásban is. Ráadásul az eddig mindenki által ismert fuck-olás mellett jóval változatosabbá válhat a néző angol káromkodáspalettája, ha megnézi a Superbadet. (Repesve várjuk a szinkront.)
A Superbad természetesen arról szól, mint az összes többi amerikai (angol, francia, német) tini szexvígjáték: pár középiskolás csajt akar szerezni magának. Úgy. Jelen esetben az indok a "nehogy már kezdőként menjek az egyetemista csajok közé" mottó. Persze egyik hősünket sem fenyegeti a veszély, hogy továbbtanulásakor egyetemista lányok fogják letámadni, de attól még előttük van egy esti buli és már előzetesen megpróbálnak bevágódni a lányoknál azzal, hogy hamis személyivel piát ígérnek az egész brancsnak.
Az egész film egyetlen őrült éjszakai rohanás története, mely a rövid felvezetés után a három jóbarát, hol együtt, hol külön töltött útját követi a félresiklott piavásárlástól a másnapos ébredésig. Ilyen szempontból a pörgéssel nincs is gond, viszont a szereplők hiába hozzák remekül a karaktert, ha csuda unszimpatikusak (pedig Jonah Hill volt az egyetlen jó pont az Evan, a minden6óban). Még szerencse, hogy az elsőfilmes Christopher Mintz-Plasse (Fogell) kihúzza őket a szarból, és hoz egy szerethető (és nem mellesleg remek) karaktert a két főlúzer mellé.
Minek is nevezzelek, becézhetnénk a Superbadet, amely a premierje óta tartja magát az IMDB 250 legjobb filmje között, és mely mivel Judd Apatow-film (ld. még a Felkoppintva-kritikát és benne eszmefuttatásunkat Apatow-ról, az új komédiaistenről) tuti 100 millió fölötti bevételt jelent a stúdiónak. Ha erősen ránézünk a Superbad körmére, akkor bizony semmi említésre méltót nem találunk.
Kaja, pia, tiniszex, erekció - már mind láttuk számtalan jobb feldolgozásban. A Superbad csak jókor volt jó helyen, semmi több. Amúgy pedig - ahogy tanult kollegám meg is jegyezte - kész röhej, hogy egy tiniknek szóló filmet - melyben a szereplők úgy beszélnek, mint a tinik - a sok explicit duma miatt éppen a tinik számára tettek korhatárossá, illetve kísérőkötelessé. (Valahol nevetséges és prűd társadalmunkat is jellemzi, hogy egy Alien vs Predator vagy a Die Hard 4 is alacsonyabb korhatár-besorolást kapott, mint a rémisztő Superbad.)
Persze nem kell megijedni, vannak jópofa dolgok a Superbadban is. A szereplők eléggé elvetemült, már-már mesébe illő helyzetekbe kerülnek, olykor rájuk tör a tanítási vágy és közhelyes igazságot mormolnak, de szerencsére jön Seth Rogen, aki bajuszos zsaruként megmenti a bagázst és sok pluszpontot szerez a filmnek.
Akárcsak a Felkoppintvánál (meg az Ünneprontók ünnepénél meg a Taplógáznál) ismét egy főleg Amerikára írt komédiával állunk szemben, ami a nagy Amerikai pite ínségben szenvedőket ki fogja elégíteni, no meg azokat, akik gurgulázva nevetnek azon, hogy ha egy mozifilmben egy szereplő azt mondja premierplánban, hogy "fasz". Vagy, hogy "faszkarbantartás".
Magyar nyelvű filmelőzetes letöltése
Úgy kellett már egy új Amerikai pite az amerikai népnek, mint...., mint..., mint a magyarnak. Az Amerikai pite hullámán meglódult a tiniszex vígjátékok sora, hiszen jött a Cool-túra, az Eurotúra és az európai klónok (pl. Hangyák a gatyában), de utána mintha mégis csak megbicsaklani látszana a nagy fellelkesülés. Tavaly itthonra már csak olyan söpredék jutott el, mint a Party gimi, amely ráadásul még csak nem is tavalyi film volt.
És ha már Jason Biggs úgyis nyugdíjba vonult (Hogy kicsoda? Pontosan...), ideje újabb tiniidolokat keresni. A lényeg, hogy ne legyenek adoniszok, ne ők legyenek a pompomlány-megfektető irányítók, legyenek olyan szemüvegesek, kövérek és pattanásosak, mint mi..., ööö, vagyis, szóval mint azok, akik szemüvegesek, kövérek és pattanásosak.
A Superbad három főszereplőjében megvan minden hozzávaló: berántják a gátlásosakat a moziba, hogy lássák, nekik is van esélyük és a sportolókat sem hanyagolják el, hogy röhöghessenek a sok bénán, akiken az iskolában amúgy is röhögni szoktak. (A súlyos sztereotípia természetesen az amerikai nézőre értendő, idehaza még sem a gimnáziumi amerikai foci, sem a középiskolás pompomlány-képzés nincs különösebb magas fokon. Dettó viszont a klikkesedés.)
Kész mázli, hogy minden lúzerségük ellenére a Superbad főszereplői (oké, csak 66,6%-uk) beszélőke terén nem szenvednek csorbát, mert olyan szövegeket nyomnak, amit csak egy 25 éves hollywoodi forgatókönyvíró adhat a szájukba. Nagy szerencsénk, hogy a szkript egy 25 éves hollywoodi forgatókönyvíró, bizonyos Seth Rogen műve, aki alig pár napja még a Felkoppintva című filmben játszott jó dumájú balféket. Csoda, hogy az egyik főkarakter neve Seth, a másiké meg Evan lett? (A másik író Evan Goldberg. Még tinikorukban kezdtek neki az irománynak - meg is látszik jó, és rossz értelemben is.)
A jó duma persze nem csak elmés szövegekben merül ki, hanem észvesztő tempójú, kábé 3-4 bazmeg/perc sebességű káromkodásban is. Ráadásul az eddig mindenki által ismert fuck-olás mellett jóval változatosabbá válhat a néző angol káromkodáspalettája, ha megnézi a Superbadet. (Repesve várjuk a szinkront.)
A Superbad természetesen arról szól, mint az összes többi amerikai (angol, francia, német) tini szexvígjáték: pár középiskolás csajt akar szerezni magának. Úgy. Jelen esetben az indok a "nehogy már kezdőként menjek az egyetemista csajok közé" mottó. Persze egyik hősünket sem fenyegeti a veszély, hogy továbbtanulásakor egyetemista lányok fogják letámadni, de attól még előttük van egy esti buli és már előzetesen megpróbálnak bevágódni a lányoknál azzal, hogy hamis személyivel piát ígérnek az egész brancsnak.
Az egész film egyetlen őrült éjszakai rohanás története, mely a rövid felvezetés után a három jóbarát, hol együtt, hol külön töltött útját követi a félresiklott piavásárlástól a másnapos ébredésig. Ilyen szempontból a pörgéssel nincs is gond, viszont a szereplők hiába hozzák remekül a karaktert, ha csuda unszimpatikusak (pedig Jonah Hill volt az egyetlen jó pont az Evan, a minden6óban). Még szerencse, hogy az elsőfilmes Christopher Mintz-Plasse (Fogell) kihúzza őket a szarból, és hoz egy szerethető (és nem mellesleg remek) karaktert a két főlúzer mellé.
Minek is nevezzelek, becézhetnénk a Superbadet, amely a premierje óta tartja magát az IMDB 250 legjobb filmje között, és mely mivel Judd Apatow-film (ld. még a Felkoppintva-kritikát és benne eszmefuttatásunkat Apatow-ról, az új komédiaistenről) tuti 100 millió fölötti bevételt jelent a stúdiónak. Ha erősen ránézünk a Superbad körmére, akkor bizony semmi említésre méltót nem találunk.
Kaja, pia, tiniszex, erekció - már mind láttuk számtalan jobb feldolgozásban. A Superbad csak jókor volt jó helyen, semmi több. Amúgy pedig - ahogy tanult kollegám meg is jegyezte - kész röhej, hogy egy tiniknek szóló filmet - melyben a szereplők úgy beszélnek, mint a tinik - a sok explicit duma miatt éppen a tinik számára tettek korhatárossá, illetve kísérőkötelessé. (Valahol nevetséges és prűd társadalmunkat is jellemzi, hogy egy Alien vs Predator vagy a Die Hard 4 is alacsonyabb korhatár-besorolást kapott, mint a rémisztő Superbad.)
Persze nem kell megijedni, vannak jópofa dolgok a Superbadban is. A szereplők eléggé elvetemült, már-már mesébe illő helyzetekbe kerülnek, olykor rájuk tör a tanítási vágy és közhelyes igazságot mormolnak, de szerencsére jön Seth Rogen, aki bajuszos zsaruként megmenti a bagázst és sok pluszpontot szerez a filmnek.
Akárcsak a Felkoppintvánál (meg az Ünneprontók ünnepénél meg a Taplógáznál) ismét egy főleg Amerikára írt komédiával állunk szemben, ami a nagy Amerikai pite ínségben szenvedőket ki fogja elégíteni, no meg azokat, akik gurgulázva nevetnek azon, hogy ha egy mozifilmben egy szereplő azt mondja premierplánban, hogy "fasz". Vagy, hogy "faszkarbantartás".
Magyar nyelvű filmelőzetes letöltése