Napi Online

Főlényes győzelmet aratott a Taxidermia

Magyarország kis, nyitott ország, és az idei játékfilmes felhozatalon látszik, hogy nem csak a GDP-növekedésünk van hozzákötve az európai és világtendenciákhoz, de az új mozibemutatók színvonala is.

Lényegében azt kaptuk persze, amit vártunk, hiszen a filmek dandárját már a téli filmszemlén láthattuk, utána pedig ezt a termést eresztették be szép óvatosan a mozikba a forgalmazók.

Hajdu Szabolcs készített már jobbat, és készít is majd jobbat a Fehér tenyérnél, Fliegauf Benedek vagy Mundruczó Kornél nem gyártott új nagyjátékfilmet, így döntő fölénnyel nyert - szinte minden kategóriában - Pálfi György Taxidermiája. Ez a többgenerációs vér-, nyál- és ondómonstrum az egyetlen olyan darab, amit a nemzetközi színtéren is szégyenkezés nélkül vállalhat a magyar filmipar. Mind a mondanivaló, mind a megvalósítás szempontjából kiemelkedik a mezőnyből, amely a honi művektől szokatlan módon messze több, mint filmcsinálási próbálkozás: kinyilatkoztatás.



Ami a többieket illeti, az 1956-os évforduló kicsit rányomta a bélyegét a kínálatra: a történelmi filmek megszaporodása nyilván a bőséges forrásoknak is betudható. Ez utóbbi talán megmagyarázza azt is, hogy inkább az erőltetettség, mint az invenció volt jellemző némely darabra. Kudarccal végződött Szabó István próbálkozása is a Rokonok vászonra vitelekor, míg ha nem is átütő, de kedvelhető volt Bagó Bertalantól a szintén kosztümös Vadászat angolokra.

De ha már múltidézés, akkor leginkább Halász Péter elégikus-kísérleti Herminamező - Szellemjárása marad emlékezetes. Az irreguláris színház és film koronázatlan királya életére visszatekintve saját gyermekkorába vezette vissza a nézőket, akik a stáblistát követő sötétben eszmélnek csak rá igazából, hogy mit is vesztett a magyar filmgyártás a rendező halálával.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • wanek #21
    A Kontroll szerintem nagyon gyenge volt.
    Mellesleg ezen a filmen is lehet röhögni. A film középső epizódja kifejezetten vicces.
  • Szelep #20
    :D
    Igen..

    Ez tényleg nem olyan film, mint pl. a Kontroll, aminek van művészi jellege, mégis mindenki tud rajta röhögni.
    Mivel annyira nem értek hozzá, nem mondok véleményt, de sokkoló film volt. :)
  • bokonon #19
    Egyesek túljutottak az American Pie szintjén. Egyesek meg nem...
  • Loverman #18
    nekem nincsenek sötétebb jellemvonásaim
    Szerencsére nem volt szerencsém a filmhez (direkt akartam így írni;), a barátnőm látta, aki nem idegenkedik a szélsőségektől, de 10 perc után kijött a filmről.
    Egyesek normális, lelkileg egészséges eszközökkel is tudnak jó filmet készíteni, olyat ami kifejezi őket és mondani valójukat. Egyesek meg nem...
  • bokonon #17
    Az a nézet, hogy ez ilyen családtörténet, nagyapa-apa-fiú film téves. A karakterek csak azért így kapcsolódnak, hogy valahogy kapcsolódjanak, ez a szál mellékes.
    A film mondanivalója a TEST, a nagyapa életét a testi fogyatékossága és a testi gyönyörök utáni vágy teszi tönkre. Az apa a testéből él, ez teszi híressé, és hiányosságai teszik örök másodikká, nyomorát is testének köszönheti. A fiú testekből él, teste miatt szenved és általa válik többé mint egy test.
    Még sok-sok metafora van a testre a filmben, csak figyelmesen kell nézni.
  • mellon #16
    Miért? Minek kéne hívni?
    Hogy nekem miről szól a film? Egy szóban: sorsokról.
    És az a szörnyű, hogy mi is egy "beteg" világban élünk, mégha nem is ilyenben ahogy Pálfi lerajzolta nekünk, mert ez egy film, és nem dokumentum.
    -----
    Egy magyar filmnél egyáltalán nem szokványos, hogy külföldön (tengeren túl) is bemutatják. A film talált forgalmazót, és így megnyiltak a kapuk.
    Az a vicces, hogy a magyar nézők többsége pont azokat a filmeket nem ismeri, amik külföldön is megállták a helyüket, elismeréssel. Pl: Hukkle, Werckmeister Harmóniák... Tény hogy rétegfilmek, de ismerni azért illene, legalább a nevét.
    Egy érdekes történet: Pár hete kaptam a Last.fmről egy levelet amelyben azt kérik tőllem, hogy küldjek pár Víg Mihály számot. Víg Mihály neve onnan lehetett ismerős az illetőnek, hogy a Tarr Béla filmekhez ő komponálja a zenét (Sátántangó, Werckmeister Harmóniák...). Az érdekes nem is ez volt, hanem az amikor megnéztem az illető adatlapját. A fiú amerikai volt
  • Ronny #15
    mi van mögötte?
  • Ronny #14
    elég baj, hogy a mai világban ezt hívjuk filmművészetnek.
  • wanek #13
    Jó a film. Kellőképpen abszurd.
  • SickBump #12
    A film segített rátapintani sötétebb jellemvonásaim közül jópár eredetére. Rendkívül hálás vagyok ezért a készítőknek, s remélem hogy még sok ilyen várható!