SG.hu
16. Európa Filmhét
Idén 16. alkalommal kerül sor a Budapest Film szervezésében az európai filmek mustrájára. November 30 és december 10 között 22 játékfilmet és egy rövidfilmösszeállítást láthatnak a nézők a Művész moziban.
Az Európa Filmhét az európai filmművészet idei legkiemelkedőbb alkotásait hozza el és mutatja be a hazai közönségnek. Sikeres filmbemutatók (tavaly itt vetítették először Lars von Trier Amerika-trilógiájának középső részét, a Manderlayt) mellett moziforgalmazásba nem kerülő fesztiválsikerek és egyéb csemegék jellemzik a felhozatalt.
Univerzális és aktuális, határokon átívelő és lokális kérdések boncolgatása jellemzi a kortárs európai filmművészetet. A közelmúlt és a jelen háborús válsággócainak problémájával foglalkoznak a poszt-jugoszláv térség és Írország filmdrámái. Előbbi három alkotással is képviseli magát (Határátkelő, Hét és fél, Minden ingyen), melyek közül az első gyártásába a kooperáció ékes bizonyítékaként mindegyik tagállam beszállt.
Az írek függetlenségi harcáról szól a Filmhét talán legjobban várt filmje, Ken Loach Cannes-i fődíjas alkotása, a Felkavar a szél. Az 1920-as években játszódó film nagy vihart kavart a rendező szülőhazájában, egyes kritikák szerint egyoldalúan az írek pártján álló nézőpontja miatt. A másik ilyen témájú darab, a Véres vasárnap alkotójának új munkája, az Omagh egy 1998-as észak-ír robbantás tragédiájának állít emléket.
A harc máshol másról szól: a nemzetkérdéstől független küzdelem az elidegenedés és a magány ellen ismét sok film témáját adja. Ami pedig a megvalósulást illeti, rendezője válogatja a műfajokat és hangnemeket: Lucas Belvaux A leggyengébb igazsága című alkotása akciófilm, Nuri Bilge Ceylan új műve, az Éghajlatok elégikus hangvételű drámája, a Párizs szívében alkotói pedig játékosan kísérleteznek. A Kottalapozó pedig Bach és Schubert zenei hátterében játszódó pszichológiai thriller.
Nemzedéki problémákat igyekszik feltárni egy sor alkotás, a harmincas korosztály egyre húzódó felnőtté válását veszi górcső alá többek között A boldogság árnyai, a Vár rád a világ, a Totál házas vagy a Mérgező barátság. Más generáció filmje a 7 szűz: az amatőr szereplők, a lüktető zene, a gyors tempó és Sevilla másik, kőkemény arcának bemutatása tették a spanyol fiatalok körében igen népszerűvé Albert Rodriguez filmjét. Kim Rossi Stuart filmje, a Kispálya még alacsonyabbra helyezi a kamerát: egy 11 éves kisfiú szemszögéből láttatja apa és fia kapcsolatát egy bonyolult élethelyzetben.
Francia, spanyol, török, görög, lengyel, finn-svéd, holland, angol, német, olasz, észt és természetesen a poszt-jugoszlávia tagállamaiból érkező művek alkotják az idei Európai filmhét programját. A kiemelkedő filmalkotások túlnyomó része fontos európai filmes mustrák díjait söpörte be.
A 16. Európai Filmhét vetítéseinek színhelye a Művész mozi.
Az Európa Filmhét az európai filmművészet idei legkiemelkedőbb alkotásait hozza el és mutatja be a hazai közönségnek. Sikeres filmbemutatók (tavaly itt vetítették először Lars von Trier Amerika-trilógiájának középső részét, a Manderlayt) mellett moziforgalmazásba nem kerülő fesztiválsikerek és egyéb csemegék jellemzik a felhozatalt.
Univerzális és aktuális, határokon átívelő és lokális kérdések boncolgatása jellemzi a kortárs európai filmművészetet. A közelmúlt és a jelen háborús válsággócainak problémájával foglalkoznak a poszt-jugoszláv térség és Írország filmdrámái. Előbbi három alkotással is képviseli magát (Határátkelő, Hét és fél, Minden ingyen), melyek közül az első gyártásába a kooperáció ékes bizonyítékaként mindegyik tagállam beszállt.
Az írek függetlenségi harcáról szól a Filmhét talán legjobban várt filmje, Ken Loach Cannes-i fődíjas alkotása, a Felkavar a szél. Az 1920-as években játszódó film nagy vihart kavart a rendező szülőhazájában, egyes kritikák szerint egyoldalúan az írek pártján álló nézőpontja miatt. A másik ilyen témájú darab, a Véres vasárnap alkotójának új munkája, az Omagh egy 1998-as észak-ír robbantás tragédiájának állít emléket.
A harc máshol másról szól: a nemzetkérdéstől független küzdelem az elidegenedés és a magány ellen ismét sok film témáját adja. Ami pedig a megvalósulást illeti, rendezője válogatja a műfajokat és hangnemeket: Lucas Belvaux A leggyengébb igazsága című alkotása akciófilm, Nuri Bilge Ceylan új műve, az Éghajlatok elégikus hangvételű drámája, a Párizs szívében alkotói pedig játékosan kísérleteznek. A Kottalapozó pedig Bach és Schubert zenei hátterében játszódó pszichológiai thriller.
Nemzedéki problémákat igyekszik feltárni egy sor alkotás, a harmincas korosztály egyre húzódó felnőtté válását veszi górcső alá többek között A boldogság árnyai, a Vár rád a világ, a Totál házas vagy a Mérgező barátság. Más generáció filmje a 7 szűz: az amatőr szereplők, a lüktető zene, a gyors tempó és Sevilla másik, kőkemény arcának bemutatása tették a spanyol fiatalok körében igen népszerűvé Albert Rodriguez filmjét. Kim Rossi Stuart filmje, a Kispálya még alacsonyabbra helyezi a kamerát: egy 11 éves kisfiú szemszögéből láttatja apa és fia kapcsolatát egy bonyolult élethelyzetben.
Francia, spanyol, török, görög, lengyel, finn-svéd, holland, angol, német, olasz, észt és természetesen a poszt-jugoszlávia tagállamaiból érkező művek alkotják az idei Európai filmhét programját. A kiemelkedő filmalkotások túlnyomó része fontos európai filmes mustrák díjait söpörte be.
A 16. Európai Filmhét vetítéseinek színhelye a Művész mozi.