Szekeres Viktor

Twist Olivér - neopedofília klasszikus köntösben

Mi sül ki abból, ha egy sztárrendező a modernnél modernebb filmek közepette előrukkol egy klasszikus regény, jelen esetben Charles Dickens remekművének megfilmesítésével?

Ki tudja, hogy a saját gyermekkori élményeivel való párhuzam vagy a nagy stúdió felkérése mellé csapott csekken szereplő nullák száma gyakorolt nagyobb hatást következő filmjének kiválasztásakor a lengyel származású rendezőre, Roman Polanski-ra, aki miután a Zongoristával 2002-ben elnyerte a rendezői Oscart, nyilvánvalóan válogathatott a megfilmesítésre váró ötletek között. A direktor választása Charles Dickens örökérvényű ifjúsági regényére, a Twist Olivérre esett.

Jelen esetben tipikusan a fejsze nehéz fába vágása forog fenn, hiszen a Dickens-regényt már számtalanszor számtalan formában megfilmesítették. Készült belőle mozifilm, tévéfilm, sorozat, krimi és gyerekfilm is - ki tudja, talán egy lelkes kínai artfilmes rendező még operafilmet is forgatott a műből. Így a nagy kérdés máris ott terebélyesedett a derék rendező előtt, hogy vajon klasszikus adaptációt készítsen vagy modernizálja-e a történetet, vagy nyúljon más filmes eszközhöz és transzportálja a sztorit a misztikus sötétség birodalmába, mint tette azt Tim Burton A fej nélküli lovas meséjével.

Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide!

Polanski szerencséjére - vagy szerencsétlenségére (ezt majd a néző eldönti) - a könyv klasszikus, hű adaptációja mellett döntött, hiszen legjobban így használhatta fel a Sony-tól a forgatásra kapott 60 millió dollárt (a film Amerikában még a 2 milliós dolláros bevételt sem érte el). Mivel néminemű pedofília vádjával a rendező ellen 1978 óta elfogatási parancs van érvényben az Egyesült Államokban, így a forgatási helyszín nyilvánvaló volt, hogy Európába kerül. A Zongoristával ellentétben ezúttal azonban nem szülőföldjén, hanem a szinte filmes Mekkának számító Prágában építették fel a korabeli angol városkák díszleteit derék közép-kelet-európai munkás kezek - minden dicséret a díszlettervezőké, hiszen nagyszerűen sikeredtek a kulisszák.

Történeti fronton a hiányosabb tudású és modernebb irányultságú olvasók számára annyit elegendő tudni, hogy a főszereplő egy Twist Olivér nevű árva, aki megalázó szolgasorból kitörve felkerekedik szerencsét próbálni, hogy eljusson London városába. Útja közben és végén rossz társaságba keveredik és tolvajnak szegődve próbálja mindennapi kenyerét az angol piacterek kofáinak asztaláról szájába csempészni. Persze mivel az árvafiú jószándékú megélhetési bűnöző, ezért úgy dönt, hogy kitör a csavargólétből, viszont annak csápjai polipként tekerednek a menekülő Olivér lábaira, visszahúzva őt a fertőbe.

Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide!

A történet semmi meglepetést nem rejt. Igazából Dickens írta meg először, de azóta is sok író használta a Twist Olivért mankónak, ha nem nagyon jutott eszükbe semmi. A rendező elég ambivalensen állt neki a filmnek, hiszen egyrészről picit sötétített az angol középkor atmoszféráján (de közel sem ment el az Álmosvölgyi mélységekbe), másrészt bizonyos gonosz szereplők szinte glóriát kapta fejük fölé, annyira megváltoztak a jó irányába.

Elég csak a brutális maszkmesteri munkát a fején viselő Ben Kingsley-re gondolni, aki Harsányi Gábor magyar hangjával remekel, bár kicsit túljátszva alakítja a szerencsétlen és szánalomra méltó tolvajvezér, Fagin szerepét - ő az, akit csirkefogó létére megkedveltet Polanski a közönséggel. Az ellenpólus, a regényirodalom legjobb gonosza, Bill Sykes sajnos inkább csak egy drabális bunkóvá silányul, akinek nem kenyere a gondolkodás és az erőszakossága is csorbul egy cseppet a könyvhez képest. Miért ne alapon persze Barney Clarkot, vagyis magát Olivért is érdemes megemlíteni, hiszen ügyesen, a magyar gyerekszínészeket már-már mélységbe taszító magabiztossággal hozza szerepét, és virgonc, sapka alól kikandikáló fürtjeivel nagyszerű alany a Polanski-féle megannyi gyermekarc-közeli felvételhez. (Rossz az, aki rosszra gondol)

Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide! Klikk ide!

S hogy a filmről magáról is essen szó - körülbelül olyan terjedelemben érdemes csak foglalkozni vele, mint ez az utolsó bekezdés. Tipikus, jó munkásemberhez méltó középszerű alkotás, mely az ötletek hiánya miatt egy fikarcnyival sem emelkedik ki a többi Twist Olivér-adaptáció közül. Se nem jobb, se nem rosszabb. Tipikus délutáni tévéfilm, persze egy 12-es karikával, hiszen a könyv alapján kellett némi brutalitás a történetbe. Igazából nem szól semmi a film ellen, de sajnos mellette sem. Mondhatni helykitöltő filmecske, melyet ha úgy tartja kedvünk érdemes gyermekeink, öcséink, húgaink művelődése végett családostól megnézni, egyébként meg jobb később kikölcsönözni valamelyik tékából.

Magyar nyelvű filmelőzetes letöltése

Klikk
ide!
Klikk a képre a nagyobb változathoz
Twist Olivér (Oliver Twist)
angol-cseh-francia-olasz filmdráma, 130 perc, 2005

Rendező: Roman Polanski
Író: Charles Dickens
Forgatókönyvíró: Ronald Harwood
Operatőr: Pawel Edelman
Zene: Rachel Portman

Szereplők:
Ben Kingsley (Fagin)
Barney Clark (Twist Olivér)
Jamie Foreman (Bill Sykes)
Harry Eden (Artful Dodger)
Bill Sykes (Bill Sykes)
Leanne Rowe (Nancy)
Lewis Chase (Charley Bates)
Edward Hardwicke (Mr. Brownlow)

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • HUmanEmber41st #18
    Lehet, h Polansky úr csak 1 ártatlan leányt keresett..:):) Ha '33 ban született, akkor(77-ben) 44 éves volt nem?
    Azért erre már lehetne mondani, h apád lehetnék..
  • Tetsuo #17
    mindig
  • Tetsuo #16
    A 13 az nem = 14.
    S amit az 1ik országban (kultúrában) szabad, azt nem szabad mind1ikben.. mindíg a helyi törvényeket és a saját nemzeti törvényeket kell betartani.
  • Laci73 #15
    "a Mátrixot 65 millióból csinálták"

    Ez igen. Nagyon jó lehetett a producer, befenyítette biztos a fél stábot...

    "...végülis, ez van"

    Hát ez van. De Polanski azért még nem Fagin :)
  • bundee #14
    ez de szar egy elozetes...
  • Cat #13
    "60 millió dollár egy sztárprodukcióhoz igazából nem sok"
    a mátrixot 65 millióból csinálták, és abban volt marhadrága bullet time meg számtalan egyéb apróság.

    Igen, ezt lehet állítani akkor, hogy ha egy 20-30 éves ember ágyba visz egy 13 évest, végülis, ez van. Na de Polanski 1933-ban született, szóval 72 éves. Erre mondd hogy nem beteges.
  • Laci73 #12
    Sejteni lehetett hogy ebből a találkozásból (az unalomig ismert, édes-bús gyermekmese Twist Olivér és Polanski világlátásának párosításából) semmi nem fog születni. A Sony - ahogy a cikk is írja - egy nevet kapott (volna), Polanski pedig pénzt :) (megjegyezném azt is: 60 millió dollár egy sztárprodukcióhoz igazából nem sok. Csehül áll a dolog a csehekkel is - a kilencvenes évek óta, a már bérmunkában dolgozó cseh filmipartól én még épkézláb filmet nem láttam )

    Vigyázat pedofília?

    Ha már a címbe került. Milyen egyszerű egy ilyen bélyeget rásütni valakire. És én szeretném itt Polanskit - ha nem is teljesen egyetértően - de megvédeni. Mint ismert 1977-ben a rendezőnek viszonya volt egy 13 éves lánnyal. Nem mondom azt hogy szép dolog. De ha a jelenleg hatályos magyar törvények azt megengedik (és megengedik!) hogy 14 éves kortól akár velem egynemű partnert (egy fiút) az ágyamba vigyek, akkor ehhez képest Polanski nem csinált semmit! Elnézést, undorító voltam, de kikívánkozot belőlem...
  • FTeR #11
    nem feltétlenűl a történetvezetsére gondolok, inkább a hangulatára és az alap elgondolásra. hányadtatott sorsú gyerek, mégis jó lekű, kalandok sora, kiderül, h gazdag rokon.
    persze nem lehet olyan párhuzamot vonni, mint a lotr és SW között, de amikor olvastam nagyon hasonlónak tűnt.

    már többször elolvastam a könyvet és mindíg tetszett, viszont még egy film/sorozat/rajzfilm feldolgozást nem bírtam végig nézni.
  • NuCLEARScoRp #10
    kiváló cikk, nagyon tetszik!
  • ExploZiv #9
    sztem ezt nagyon kar volt beleirni a leirasba: " (Rossz az, aki rosszra gondol)"